Tänkvärt citat

bash; sa:
Ska väl också knyta an till huvudfrågan som jag uppfattar den.
Självklart har vi som vistas naturen ett ansvar för den mark vi beträder.
Att inte skräpa ner och tillföra förstöra.
Vill vi bevara naturen som en plats där vi trivs och mår bra måste vi sköta den så den bevaras.

Jag tror det var så du menade..
Eller??

Jo, typ så...

För att naturen skall bevaras måste vi bry oss.
För att vi skall bry oss kanske vi måste se med egna ögon.
Och för att se med egna ögon kanske vi måste tolerera lite slitage.

*Filosofiska fredagen*

Renodlad jantelag???

pery; sa:
jakobg; sa:
pery; sa:
Jaha, vad vill du ha igång för slags debatt nu då!

Ingen speciell alls.
Tanken var inte att starta en idiottråd vi har sett ett par exempel på.

Men citatet ÆR tænkvært och borde få oss att fundera.
Sen ær det nog knappast så att jag bygger mig en rygga av træram med skinnpåsar på :)
/Jakob

Jag undrar nog mest hur filosofen i fråga själv lever. Rör han sig aldrig längre från sin egen ytterdörr än att han kan gå till fots? Använder han aldrig industriprodukter? Har han överhuvud taget någon annan avsikt än att se ner på packet och själv framstå som den enda representanten för Det Enda Sanna Och Rätta?

...och precis var vi på vägen in i en idiottråd...

Dags för vite riddaren att kliva på hästen och att inskrida! ;)

Dina frågor, Per, är antagligen retoriska frågor, för det är helt självklart att vi alla och därmed även han Jakob använder industriprodukter på det ena eller det andra viset. Samma sak när det gäller att röra sig enbart till fots.

Jag tycker att Jakob yttrade sig ganska klart om sina avsikter, nämligen att vi alla (han inkluderar sig själv!) borde fundera litet grand på citatet.

Han har ju aldrig någonsin påstått att han sitter på sanningen eller att han är bättre än vi alla. Det enda han gjorde var att han presenterade oss citatet.

Om du känner dig träffad så är detta, ursäkta öppenheten!, ditt problem, inte Jakobs. Skulle Jakob däremot ha sagt att alla Uppsalabor eller varför inte ett visst folk från Centraleuropa ;) är ansvariga för fjällslitaget så skulle jag meddetsamma vända hästen och rida åt det andra hållet, så klart.

Peace. :cool:
/Georg

pery; sa:
Georg, med "filosofen" avsågs den citerade Göran Hellbergh, inte Jakob.

traurig029.gif

....oooops!

*Det här är så in i helvete pinsamt, vad ska jag säga, vad ska jag säga, vad ska jag säga...? Bäst att skaffa ett annat login nu...*
traurig007.gif

traurig019.gif

*Nämen vafan, en sachsare måste låtsas vara uppkäftig ändå...*

Hallllå, min kära publik därute i världen, återigen fick ni uppleva en av vite riddarens mest pinsamma felbedömningar!
traurig020.gif

Ursäkta, Per!

/Georg

:)

Naturens bevarande

GustavOh; sa:
För att naturen skall bevaras måste vi bry oss.
För att vi skall bry oss kanske vi måste se med egna ögon.
Och för att se med egna ögon kanske vi måste tolerera lite slitage.

*Filosofiska fredagen*

Har svårt att se att naturen inte skulle bevaras oavsett vårat agerande. Den kommer väl onekligen att förändras och därmed inte bevaras som den ser ut i dag, men å andra sidan så förändras den mest hela tiden och har gjort så ända sen jordens bildande för 4,5-4,6 miljarder år sen...

Mvh Jesper
Som inte tror att vi är på väg till "hell in a handbasket" bara till ett ställe som kan vara lite för varmt för oss minniskor.

jakobg; sa:
"Är du, som tar din bil in in naturen, hänger på dig nylonryggsäcken med aluminiumram, spänner på plastskidorna och åker iväg i det av snöskoter färdigpreparerade skidspåret, värmd av konstfiberpälskläder, är du medveten om att du medverkar till ödeläggelse av den natur som du själv söker få uppleva?"

Frågan var densamma
liksom svaret
Det finns sandkorn i riset
och taggar i leran

'ur Mummonkan'
// Roland

jakobg; sa:
"Är du, som tar din bil in in naturen, hänger på dig nylonryggsäcken med aluminiumram, spänner på plastskidorna och åker iväg i det av snöskoter färdigpreparerade skidspåret, värmd av konstfiberpälskläder, är du medveten om att du medverkar till ödeläggelse av den natur som du själv söker få uppleva?"

Citat: Göran Hellbergh

/Jakob

Problemet med alla dessa tänkvärda yttranden är att man
inte vet så mycket om tanken bakom dem; t ex
hur stora ingrepp i vilken natur innebär min ryggsäck
(taun ram), min tågresa, mitt tält, mitt aluminiumkärl,
osv.

Efersom knappast någon gitter leta reda på och samanställa
sådan information går provokationen närmast spårlöst förbi.

il C.

il Camoscio; sa:
osv.

il C.

Men en sak kan vi väl i alla fall vara överens om: Din tågresa till ett visst mål innebär i alla fall ett mindre ingrepp i "naturen" än om resan till samma mål företogs med flyg. Eller? Oc det kan väl vara värt att fundera över. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Anders

graylingman; sa:

Men en sak kan vi väl i alla fall vara överens om: Din tågresa till ett visst mål innebär i alla fall ett mindre ingrepp i "naturen" än om resan till samma mål företogs med flyg. Eller? Oc det kan väl vara värt att fundera över. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Anders [/QUOTE]

Det kan man givetvis hoppas. Men det avgörande skälet att resa
med tåg (+ buss, i ärlighetens namn) är
att jag är flygrädd, att jag inte tror flyget i allmänhet spar tid
och att jag nästan alltid reser utan returbiljett.

I övrigt funderar jag nog en hel del på vad MIN NÄRVARO
betyder för den natur jag vill uppleva.

il C.

il Camoscio; sa:
osv.

il C.

Nja, det vore væl till att ta i om man skulle sammanstælla ett par hundra tabeller om vilka ryggsæckar/vandringskængor/jackor et.c., som sliter mest på naturen. :)

Men man kan ju tænka sig før och førsøka gøra något litet. Jag tycker till exempel att det ær rætt sliskig dubbelmoral att ta bilen (ensam) 3km till och från jobbet varje morgon, før att sedan gå ut i naturen och førsøka uppleva ren luft øver helgen. (Sjælv cyklar jag 20km om dagen till jobb, året runt..)

Vi behøver knappast sammanstællningar øver vad som ær mest miljøførstørande. Dæremot behøver vi små påminnelser då och emellanåt som håller oss på rætt spår.

Som sagt innan, citatet var ingen provokation, utan en påminnelse om att vi ibland førivrar oss i vår strævan att uppleva naturen.

Med ytterst vænlig hælsning
/Jakob

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg