planering spricker tillhör villkoren i fjällen. Säkerheten måste givetvis prioriteras. Hur menar du att flygföretaget borde ha gjort? Som jag ser så kan du vara glad att du kom iväg samma dag.
Thure
Det här har väl mindre att göra med fjällens villkor, och mer att göra med hur en leverantör agerat?
Jag påstår inte att man skulle ha trollat med knäna - men så som det beskrivs är det väl uppenbart att de borde ha givit ett annat besked vid bokningen. De om några borde ju varit medvetna om fjällens villkor, liksom om sina resurser vid olika tänkbara väder. Det beror ju inte bara på vädret om man kan flyga antar jag, utan även på vilka flygmaskiner man har att tillgå, vilka alternativa flygvägar som finns eller - ja, det är ju nu inte jag som är flygleverantör - så vilken marginal som krävs för en sån här hämtning borde förstås leverantören upplyst om, liksom eventuella reservationer i sitt löfte. Såtillvida är ju inte det här en flygteknisk eller meteorologisk fråga.
Misslyckas man med vad man lovat är förstås nästa fråga vad man gör åt det.
Nåja, som redan påpekats är det ju till stor del en fråga om vilken part man ska tro i, i det här fallet. Att en motpart blånekar när det gäller tidigare utfästelser har jag dock själv råkat ut för, och typiskt är väl då när man först har kontakt med en person, och sedan någon annan kommer in och berättar vad som egentligen måste ha sagts vid det första tillfället.
Men i slutänden är det väl en trovärdighetsfråga när ord står emot ord, och i mindre grad en flyg- eller fjällteknisk fråga. Jag har f ö sett helikoptrar landa i väderförhållanden som nog får betraktas som mer än extrema i svenska sommarfjäll.