Tältkåta

Arbetet med värmeskyddet går framåt.

*Biltema brandfilt - 550 graders värmebeständighet och 199kr.
*Biltema kardborrband - 9,90kr.
*Symaskin.

Ett stycke á 45x41cm klipps ut och kanterna "fållas".
En cylinder sys med en diameter på ungefär "värmeskyddsdiameter + 2cm".
Kardborreband fästs på utsidan. Halva omkretsen Hona, och andra Hane.

Fästes sedan i rökrörsgenomföringens kardborrband på kåtan.
Skyddet hänger ner så att det täcker myggnätet som sitter precis under topphatten. Det blir alltså ingen brandfilt utanför kåtan, utan bara ren värmeavledande metall.

Imorgon ska jag resa kåtan och kontrollera längden, samt, om jag har tid, provelda riktigt ordentligt =)

Bilagor

• 2012-08-19 15.50.20_liten.jpg
    2012-08-19 15.50.20_liten.jpg
    82.9 KB · Visningar: 1,509
  • 2012-08-19 16.42.03_liten.jpg
    2012-08-19 16.42.03_liten.jpg
    71.3 KB · Visningar: 1,563
  • 2012-08-19 16.42.17_liten.jpg
    2012-08-19 16.42.17_liten.jpg
    73.8 KB · Visningar: 1,546
Mycket smart!
Då kan brandfilten hänga lite löst runt skorstenen så får Du aningen cirkulation. Perfekt. Lite extra brandfilt i toppen så kardborrbandet inte kommer för nära skorstenen.

Nyfiken på hur Du gör med sytråden. Special eller det blir inga problem?

Hoppas verkligen det funkar!!!!

Väntar med spänning på återkoppling!

Lycka till!

Mycket smart!
Då kan brandfilten hänga lite löst runt skorstenen så får Du aningen cirkulation. Perfekt. Lite extra brandfilt i toppen så kardborrbandet inte kommer för nära skorstenen.

Nyfiken på hur Du gör med sytråden. Special eller det blir inga problem?

Hoppas verkligen det funkar!!!!

Väntar med spänning på återkoppling!

Lycka till!

Ja det blir ju ca 1cm luftspalt mellan filt och värmeskydd.

Jag har inget extra lager filt vid kardborrbandet. Jag tror inte det blir så varmt att det behövs. Tentipis original-skydd ligger ju dikt mot kardborrbandet.

Jag chansar på vanlig sytråd.

Jag ska som sagt även knyta en slinga b/p-tyg längst ner på skyddet, vilken blir en indikator på om det börjar bli för varmt. Jag räknar även med lägre rökgastemperatur när jag kompletterar kaminen med en baffelplåt.

Det ska bli spännande =)

Ingen proveldning ännu, men det ser lovande ut.

Man fäster "struten" i genomföringen innan man reser kåtan, och sedan för man upp rökrör med värmeskydd när kåtan är rest.

Dock...
Mina distanser i värmeskyddet består av (inifrån sett): låsmutter - bricka - värmeskyddet - bricka - låsmutter - bultskalle.
Det gick fint att stoppa i rökrör och värmeskydd, men när man ska ta ner dessa fastnar bultskallarna i genomföringen. Det gick att få ut, men det var onödigt krångligt. Jag ska kapa av bultskallarna precis vid muttrarna och fila till det hela så att det blir lent och fint, vilket kommer underlätta. Tyvärr har jag förlagt bågfilen just nu =(

Samtidigt (när bultskallarna fastnade) upptäckte jag att när man ska fålla brandfilten så bör man vika två gånger och sedan sy. Textilen består av "glättade" glasfibertrådar och har man bara vikt en gång och sytt håller det inte riktigt, och fållen/sömmen glider isär. Dubbelvikning/fällsöm är att föredra.

Bilagor

• 2012-08-20 14.55.03_liten.jpg
    2012-08-20 14.55.03_liten.jpg
    97.2 KB · Visningar: 1,683
  • 2012-08-20 14.57.00_liten.jpg
    2012-08-20 14.57.00_liten.jpg
    98.6 KB · Visningar: 1,476
Baffelplåtsmontage samt proveldning är nu genomförd, och jag är redo för vintern =)
(Bilden är en uppskattning av min kamin, men skapligt skalenlig)

Den röda baffelplåten var den första jag gjorde. Den låg ca 7-8cm ovanför kaminbotten, och lämnade en luftspalt på 3-4cm mot kaminens bakre vägg.

"Det här blir skitbra", tänkte jag. Tyvärr fungerade det dåligt.
*Vid tändningen rykte in en hel del, vilket var helt väntat.
*När kaminen var till hälften fylld samt någorlunda varm blev det bättre. Helt osynlig rök, och antagligen knappt några flammor upp i rökröret.
*När man packade kaminen full ville en del av röken gå ut genom luckan. Med helt tillsluten topp på kåtan är det naturligtvis inte acceptabelt med den minsta rök.
*Luckan gick inte heller att stänga helt när kaminen var full, och knappt när den var halvfull och genomvarm. Man hörde att det blev för litet syre (flämtande ljud) och det hände att kaminen tvärslocknade med kraftig rökutveckling.
*Dessutom är min kamin 40cm lång. Stoppar man i 30-centimetersved började det bli trångt redan på andra varvet, varpå man fick lägga klabbarna diagonalt. Inte helt effektivt med andra ord.

Lagom irriterad men ändå glad i hågen (en god öl i handen och goda vänner vid min sida) tvingades jag acceptera att konstruktionen inte var godkänd. Går det inte smärtfritt med bra björkved en solig dag vill man inte ge sig på surved och 30 minusgrader.

Jag kortade baffelplåten avsevärt** och ändrade dess vinkel så att luftspalten och höjden över kaminbottnen ökades på (grön plåt). Luftspalten är nu kring 6-8 cm. Vill någon ha exakta mått kan jag mäta.
Plåten blev som sagt något kort och det går att se kaminbottnen genom rökrörsanslutningen, men nu brann det precis lika bra som innan jag satte dit plåten. De flesta flammorna tvingas ta en omväg innan de lämnar kaminen och jag tyckte bestämt att hela rökröret (inkl. värmeskyddet) höll en lägre temperatur än sist, trots betydligt hårdare eldning.
Dessutom får man in mer ved med den kortare plåten =)

Jag känner mig för övrigt även säker på att mitt värmeskydd kommer fungera helt klanderfritt.

**Jag orkade helt enkelt inte misslyckas en gång till, och kortade den rejält. Se mitt försök som vad som fungerar och vad som inte fungerar, och laborera gärna med en lösning däremellan =)

Bilagor

• baffel2.jpg
    baffel2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,460
Hejsan

Det ser ju bra ut. På köpevarianten från Tentipi så ligger det ett "innertak" med öppning i motsatta änden öppningsluckan och skorstenen sitter ju ovan luckan. Du kanske har koll men ville bara upplysa.
Tänk att ett par centimeter kan göra sån skillnad. Coolt!

Som jag sagt tidigare, lycka till!!! :)

Hejsan

Det ser ju bra ut. På köpevarianten från Tentipi så ligger det ett "innertak" med öppning i motsatta änden öppningsluckan och skorstenen sitter ju ovan luckan. Du kanske har koll men ville bara upplysa.
Tänk att ett par centimeter kan göra sån skillnad. Coolt!

Som jag sagt tidigare, lycka till!!! :)

Om jag förstod de där rätt är det ju en mycket smart konstruktion. Jag har alltid undrat varför de satt rökröret vid luckan, men nu förstår jag :)

Ja det blir ju ca 1cm luftspalt mellan filt och värmeskydd.

Jag har inget extra lager filt vid kardborrbandet. Jag tror inte det blir så varmt att det behövs. Tentipis original-skydd ligger ju dikt mot kardborrbandet.

Jag chansar på vanlig sytråd.

Jag ska som sagt även knyta en slinga b/p-tyg längst ner på skyddet, vilken blir en indikator på om det börjar bli för varmt. Jag räknar även med lägre rökgastemperatur när jag kompletterar kaminen med en baffelplåt.

Det ska bli spännande =)
Har du baffelpååt och ett traditionellt rökrör som inte kan glipa (som de rullförslutningsbara), ska det NOG ordna sig. Man kan flammor ta sig upp i röret är skyddet för klent, likaså vanlig sytråd. Du får inte mycket till marginaler. Vintertid kommer du att vilja få till stark hetta. Att Tentipis ligger dikt an mot karborren och ventilmössan vid öppningen, möjliggörs av den luftspalt där luft cirkuklerar och kyls. Det kommer inte att bli likadant med din duk.

Sagt i all vämening. Jag har haft brand i toppen av min kåta, visserligen som resultat av experimenterande med rullförslutningsbart rökrör som slog sig, gav glipa och flammor i röret, men det kan alltid hända saker man inte tänkt sig särskilt när marginalerna är små. Värsta tänkbara kombination är en kamin utan tät lucka och där lufthålen inte går att stänga, glipande skorsten, ingen flamdämpare och/eller baffelplåt, för klent rökrörsskydd och ved som drar på i 180.

Angående din fråga tidigare om vi är för försiktiga blir mitt svar nej. Känner man sig inte trygg med kaminen och hettan i toppen, blir det ingen rast och ro. Upp hela tiden och känna så det inte blir för hett. Med baffelplåt har du en bra försäkring, men jag skulle ändå råda dig att helgardera med skyddskåpa som är styvare och ger bättre luftspalt och att sy med ståltråd istället för vanlig sytråd. Jag sydde med Kevlartråd första gången. Den brann upp.

Det här är den skyddskåpa jag använder idag:
84b739cd1b101ddb23c1f3d5864b81d4.jpg

Svetsduk, ståltrådsnät, 2 X 4 skruvar som ger luftspalt, brandbeständigt tyg fungerar bra med skorsten utan glipor. Jag har flamdämpare på min kamin. Sammantaget är det tillräckligt bra och tryggt för att jag ska våga lämna kåtan med kaminen brinnande. Men baffelplåt hade jag ändå velat ha. Elden är ju vår bästa vän, när under kontroll, annars värsta fienden.

Ska se om jag kan ordna till även en baffelplåt i min titankamin; då först är jag 100 procent totalnöjd:)

Raskesven

Har du baffelpååt och ett traditionellt rökrör som inte kan glipa (som de rullförslutningsbara), ska det NOG ordna sig. Man kan flammor ta sig upp i röret är skyddet för klent, likaså vanlig sytråd. Du får inte mycket till marginaler. Vintertid kommer du att vilja få till stark hetta. Att Tentipis ligger dikt an mot karborren och ventilmössan vid öppningen, möjliggörs av den luftspalt där luft cirkuklerar och kyls. Det kommer inte att bli likadant med din duk.
......................

Raskesven

Jag tror du har missförstått min konstruktion =)

Runt mitt rökrör har jag ett värmeskydd av ett spirorör, som sitter med luftspalt.
Brandfilten sitter i topphattens kardborrband och hänger ner 40cm. Den hänger löst kring spiroröret och är bara en extra säkerhetsdetalj för myggnätet och genomföringen.

/Tomas

Jag tror du har missförstått min konstruktion =)

Runt mitt rökrör har jag ett värmeskydd av ett spirorör, som sitter med luftspalt.
Brandfilten sitter i topphattens kardborrband och hänger ner 40cm. Den hänger löst kring spiroröret och är bara en extra säkerhetsdetalj för myggnätet och genomföringen.

/Tomas
Ahh, I see. Hade för bråttom igår. Trodde "filten" var enda skyddet. Men nu fattar jag. Verkar pålitligt.

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg