Ja det blir ju ca 1cm luftspalt mellan filt och värmeskydd.
Jag har inget extra lager filt vid kardborrbandet. Jag tror inte det blir så varmt att det behövs. Tentipis original-skydd ligger ju dikt mot kardborrbandet.
Jag chansar på vanlig sytråd.
Jag ska som sagt även knyta en slinga b/p-tyg längst ner på skyddet, vilken blir en indikator på om det börjar bli för varmt. Jag räknar även med lägre rökgastemperatur när jag kompletterar kaminen med en baffelplåt.
Det ska bli spännande =)
Har du baffelpååt och ett traditionellt rökrör som inte kan glipa (som de rullförslutningsbara), ska det NOG ordna sig. Man kan flammor ta sig upp i röret är skyddet för klent, likaså vanlig sytråd. Du får inte mycket till marginaler. Vintertid kommer du att vilja få till stark hetta. Att Tentipis ligger dikt an mot karborren och ventilmössan vid öppningen, möjliggörs av den luftspalt där luft cirkuklerar och kyls. Det kommer inte att bli likadant med din duk.
Sagt i all vämening. Jag har haft brand i toppen av min kåta, visserligen som resultat av experimenterande med rullförslutningsbart rökrör som slog sig, gav glipa och flammor i röret, men det kan alltid hända saker man inte tänkt sig särskilt när marginalerna är små. Värsta tänkbara kombination är en kamin utan tät lucka och där lufthålen inte går att stänga, glipande skorsten, ingen flamdämpare och/eller baffelplåt, för klent rökrörsskydd och ved som drar på i 180.
Angående din fråga tidigare om vi är för försiktiga blir mitt svar nej. Känner man sig inte trygg med kaminen och hettan i toppen, blir det ingen rast och ro. Upp hela tiden och känna så det inte blir för hett. Med baffelplåt har du en bra försäkring, men jag skulle ändå råda dig att helgardera med skyddskåpa som är styvare och ger bättre luftspalt och att sy med ståltråd istället för vanlig sytråd. Jag sydde med Kevlartråd första gången. Den brann upp.
Det här är den skyddskåpa jag använder idag:
Svetsduk, ståltrådsnät, 2 X 4 skruvar som ger luftspalt, brandbeständigt tyg fungerar bra med skorsten utan glipor. Jag har flamdämpare på min kamin. Sammantaget är det tillräckligt bra och tryggt för att jag ska våga lämna kåtan med kaminen brinnande. Men baffelplåt hade jag ändå velat ha. Elden är ju vår bästa vän, när under kontroll, annars värsta fienden.
Ska se om jag kan ordna till även en baffelplåt i min titankamin; då först är jag 100 procent totalnöjd
Raskesven