Tältkåta

Det var ett redigt svar. Tackar för det =)

Hur upplever du dukens andningsförmåga efter så många svängar acapella?

Säkert "andas" kåtans duk bäst utan någon impregnering alls, och sämre efter åratals upprepade bestrykningar med Acapella, eldning, rök och sot etc. Men enda tillfällena jag upplever att kåtans duk är blöt på insidan är när det är helt blött ute och jag stängt till mycket, eller när temperaturen är på gränszonen, dvs. runt noll så det är någon plusgrad inne och någon minusgrad ute. Vintertid när många minusgrader blir det kondens på duken inifrån, i form av frusen sådan.

All in all, blir kåtans duk mindre blöt på insidan idag än när den var ny eller bara några år gammal. De många Acapellabestrykningarna verkar alltså ge större effekt för att hindra vatten från att sugas in utifrån, än vad det hindrar duken från att "andas".

Tack för bilden förresten. Kåtabilder är alltid trevliga:)

Här är första bilden jag tog på min kåta, 1997:
cca727aec3b83b258bd1e14de1e52d14.jpg

Sedan har det blivit många bilder. Här är en bild från 2010:
d1ccd4cc79d138170bca247733e3f169.jpg

Kåtan har evolverat;-) Topphatten har dock bytts två gånger, så den släpar efter i färgskala.

Raskesven

Ikea

Min ikeabrännare.

Bilagor

• DSC00728.JPG
    DSC00728.JPG
    83.4 KB · Visningar: 1,867
  • DSC00729.JPG
    DSC00729.JPG
    83.4 KB · Visningar: 1,741
  • DSC00730.JPG
    DSC00730.JPG
    78 KB · Visningar: 1,878
Ikea

Min ikeabrännare för under hundralappen. Kapa ur en del ur den ena burken som skall användas att fylla bränsle i. Bocka till hörnen så biten passar i underdelen, den skall vila på de 2 genomgående gängstängerna som sitter en bit upp från botten. Skruva i några stopp för toppburken. Jag brukar även ha lite folie i botten. Så där ja då var den klar tog ca 20 min. Kul va?

Första tiden körde jag utan golv. Bara att slänga in grejer och stövla in. Droppar det någonstans, vilket det inte ska göra, spelar det ingen roll. Bra vid eldning.

Men jag använder numera nästan alltid golv Skönt när blött ute att ha sin torra yta. Inte lika lätt att smågrejer försvinner i ljungen och annan vegetation heller. Golvet alltid uppknäpt vid ingången så man lätt går in och ut med skodon, arbetsyta, eldning, matlagning. Är allt dyngsurt när framme vid lägret lämnas markytan öppen även på båda sidor om dörren så får blöta kläder rinna av innan golvet knäpps ner helt. Vintertid bra komma bort från snön.

En mer traditionell kåta med stänger runtom som man är mer stationär med, skulle jag inte använda golv till. Men praktiskt med en tältkåta med mittstång som används vid vandring och kortare lägervistelser. En del tycke och smak här också, golv eller inte golv.

Raskesven

Första tiden körde jag utan golv. Bara att slänga in grejer och stövla in. Droppar det någonstans, vilket det inte ska göra, spelar det ingen roll. Bra vid eldning.

Men jag använder numera nästan alltid golv Skönt när blött ute att ha sin torra yta. Inte lika lätt att smågrejer försvinner i ljungen och annan vegetation heller. Golvet alltid uppknäpt vid ingången så man lätt går in och ut med skodon, arbetsyta, eldning, matlagning. Är allt dyngsurt när framme vid lägret lämnas markytan öppen även på båda sidor om dörren så får blöta kläder rinna av innan golvet knäpps ner helt. Vintertid bra komma bort från snön.

En mer traditionell kåta med stänger runtom som man är mer stationär med, skulle jag inte använda golv till. Men praktiskt med en tältkåta med mittstång som används vid vandring och kortare lägervistelser. En del tycke och smak här också, golv eller inte golv.

Raskesven

Det låter ju smart att kunna ha delar av golvet uppknäppt innanför dörren. Jag tycker annars att det är svårt att inte dra in skräp och blöta i tält, men detta löser ju mycket av det problemet.

Har en kåta utan innertält. Hittade ett passande myggnät på claes ohlsson för 99kr. Kan kanske vara något om dom små rackarna blir för jäkliga.

Hur långt går ni med kåtan innan ni slår läger? Använder ni det mest som basläger eller även vid vandringar?

Hur långt går ni med kåtan innan ni slår läger? Använder ni det mest som basläger eller även vid vandringar?

Har bara haft min kåta sen februari, men tanken är:

Det beror litet på vandringstypen.
Då en kåta med bomull/polyester-duk kan suga upp en del vatten vid konstant regn är jag tveksam till att ha den på långa vandringar där det finns tidspress. Inte så skönt att behöva bära 10kg extra för att man inte har tid att låta kåtan torka upp =)
Likaså är jag tveksam till att ta med den till områden som är erkänt blåsiga. Hur vindstabil än kåta än må vara tror jag att ett korrekt uppsatt kupol- eller tunneltält av skaplig kvalitet klarar sig bättre.
Däremot kommer jag ta den då jag enbart ska vandra ett par mil, för att sedan pausa ett par dagar och fiska och göra dagsturer. Det kommer naturligtvis bli fler vandringar av denna typ nu när jag har en kåta =)

Sen har jag den till kortare baslägerturer också. T.ex. fisketurer, camping, eller bara rena "skogsturer" med diverse aktiviteter

Trots att den väger 10,9kg tycker jag inte att det blir så pass mycket viktökning/person.
Ofta tycker jag folk jämför vikten mot ultralätta och små tält, vilket jag anser vara en något haltande jämförelse om man normalt sett inte vandrar med sådana tält.
Mitt tunneltält väger 3,5kg+ och rymmer två personer. Är man då fyra personer i kåtan ligger viktökningen på 1kg/person, och fyra personer bor som kungar i min Tentipi 7a. Har man väl upplevt komforten i en kåta med bp-duk bär man gärna ett par kilo extra =)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg