Vilken kåta ska jag köpa?
Jag är alldeles ny här och passa på att säga hej.
Jag tillbringat ett antal timmar med att läsa den här tråden och känner mig ödmjuk inför den expertis som finns här
Jag är ensamstående pappa med 2 barn på födda -06 och -09.
Hade stora problem att hitta aktiviteter som passar dem båda och detta var grunden till att jag började släpa med dem ut i skogen. Pappa gör upp eld, de springer omkring och leker med kottar och stenar, sen äter vi lunch ute och när temperaturerna har tillåtit har jag gjort hängmattor av sovsäckar som de sover middag i. Mycket välgörande och alldeles underbart för både pappa och barn och det har nu blivit ett stort intresse för oss alla. Vi försöker se till att ha minst en dag ute i skogen tillsammans varje helg och det är toppen.
Vikt är ju sjukt avgörande eftersom det är jag som bär på allt och det snabbt blir ganska många kil och framförallt stor volym så några långa utflykter blir det sällan men det behövs ju inte heller. Naturreservatet runt hörnet har dugit gott än så länge. Men mersmak har jag ju fåt och det är abslut dags att höja ävertyrsnivån nu.
Min plan är att börja paddla med dem nu när temperaturen stiger. Känns som en logisk lösning för att komma runt viktproblemet men det öppnar ju också för nya möjligheter och svårigheter.
Att vara ute mer än över natten med barn gör ju att mer prylar behöver tas med och skulle vi dessutom fastna i ett regnväder känns det inte alls lockande att sitta ihopklämda i mitt 3mans tunneltält. Därför har jag alltså kommit fram till att en kåta skulle vara den bästa lösningen.
Så till slut till kärnfrågan;
Det finns ju billiga kåtor på xxl, närmare bestämt Varanger och Divendal men jag har vissa betänkligheter om dessa. Dels finns de bara att i storlek 8-10 vilket kanske är i största laget för bara 3 personer? Eller är större bara bättre om man klarar vikten?
Och dels är dessa ju syntetkåtor. Har kollat runt lite och visst ska det gå att elda i dem (lite av poängen med en kåta, även på sommaren?) men lite skeptisk blir jag ju ändå.
Är det en bra idé att köpa någon av dessa som instegsmodell eller skjuter jag mig själv i foten och borde satsa på en riktigt B/P, förmodligen då Tentipi? Såg ju tom att det var en till salu här? Men rätt stor skillnad på 9000 och 4000 trots allt.
Vad tycker ni gurus på området?
Tack på förhand
/Fabian