För jäkligt chinerunner. Men som du skriver, enstångskåtor är inte konstruerade för att klara sådana påfrestningar, i synnerhet inte den enligt min erfarenhet alltför veka orginalmittstången till Moskosels minsta varianter, femman (numera ska de ha de en ny konstruktion där skarvarna är förstärkta. Men jag tog och skaffade den grövre stången för sjuans modell och kapade ner den till 230 cm höjd. Ungefär samma dimensioner i diameter och godstjocklek som till din Venor).
Från tråden "Om konsten att förbruka mittstänger" (
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24403 )
:
"tredje natten började lugnt, tills halv fyra på morgonen, när vi väcks av att kåtan säckat ihop över oss. "Vad fan är det som händer" gastar jag, när jag fattat att mittstången är knäckt, denna gång i tredje skarven nerifrån, och kravlar upp ur sovsäcken, medan den ettårige schäfern har helkul åt vår nya lek. Jag pallar inte att lyfta mittstången utan måste ut, och ser orsaken; tjockt med tung kompakt blötsnö hade under natten fallit tills kåtans mittstång inte orkat längre. Det var ingen snö när vi gick och lade oss, men nu låg 30 cm runt omkring oss. "S*atan, vintertid ska du ju daska till duken när du vaknar under natten" tänker jag. Men det var ju som höst när vi anlände på annandagen.
Nåväl, jag borstar bort snön från kåtan så polaren kan resa den. Sen får han stå där och hålla i mittstången medan jag kapar första bästa träd i lagom storlek, bidde en svag björk, och tryckte dit den som mittstång så vi kunde sova vidare tills det var ljust. Därefter införskaffades en trygg pålitlig gran. Den hade vi under hela återstående veckan. Fortsättningsvis blir det alltid en gran vinterid."
Tredje skarven nerifrån är samma som andra skarven uppifrån på Moskosels mittstänger, som består av fem sektioner.
Min nya mittstång pallar blötsnö under en natt. En gran pallar säkert ännu mer, så det går att lämna kåtan uppe för dagsturer. Men det verkar bäst att fälla kåtan, bara låta kanske två sektioner av mittstången hålla uppe den om man ska lämna kåtan längre tid än så. Då slipper man finna kåtan söndersliten eller med knäckt mittstång när man kommer tillbaks. Värst vore ju om man har en kamin med ett kaminrör uppe, som också går åt h-e om mittstången knäcks.
Lägg gärna in foton chinerunner, och skicka gärna ett mail till mig. Har försökt nå dig men det funkar inte.
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-11-30 kl 00:23]