Tältkåta

Re: Ett par nätter till

bredviken; sa:
Vad är bäst att smörja aluminium med?
I helgen skall jag fortsätta att sy på mitt lättviktsgolv. Dessutom sätta på ett par extrabitar i skarven mellan plastvindmattan längst ned. Det kommer in väl mycket mygg längst ned.
mvh
ht

Jag tror nog inte det spelar någon roll vad du smörjer med, det "nyper" i förträngningen på rören.

Vad gör du ditt lättviktsgolv av? vart är tyget inköpt?

Modifiering???

Jag har nu rest min nya tältkåta inför grannarnas avundsjuka blickar. Men... Stormmattan på min kåta, en Bison Tinde 4, sitter innanför remmarna som man spänner ner kåtan mot marken med. Är det någon som har gjort modifiering på detta eller kör ni med mattan innanför/innåt? Jag tycker det blir knöligt då jag vill ha mattan utåt. Det flög ett par tre lösningar genom mitt huvud på en gång men jag vill gärna se efter om det är någon här i forumet som har samma "problem" och som har en bra lösning på det.
En lösning som for genom mitt huvud var att göra ett hål i stormmattan stort nog för att tältpinnen ska gå igenom, detta då samtidigt som det blir spänn på mattan utåt.
Andra förslag???.....

Re: Re: Ett par nätter till

Matto; sa:
bredviken; sa:
Vad är bäst att smörja aluminium med?
I helgen skall jag fortsätta att sy på mitt lättviktsgolv. Dessutom sätta på ett par extrabitar i skarven mellan plastvindmattan längst ned. Det kommer in väl mycket mygg längst ned.
mvh
ht

Jag tror nog inte det spelar någon roll vad du smörjer med, det "nyper" i förträngningen på rören.

Vad gör du ditt lättviktsgolv av? vart är tyget inköpt?
De konade, smalare, delarna på de mittstänger jag haft har inte "nypt" fast, dvs. i skarvarna. Men för särskilt vintern brukar jag använda siliconfett. Har använt fett avsett för fiskerullar också. Bägge underlättar för att få isär stångdelarna.

Raskesven

Hej
Mitt lättviktsgolv är av någon tunn belagd plastväv. antar att det är polyester. Det fanns många olika kvaliteter att välja på men jag köpte en relativt tunn.
Köptes på fix tyger i Söderköping. De har det mesta man kan behöva till bra priser. Östgötska kvinnor brukar vallfärda dit när det skall sys. Jag antar att de kan skicka per post. Jag har bara använt golvet en gång med familjen uppe i fjällen. På scoutlägret använde jag plastgolv.

Jag vänder stormmattorna inåt. Det är mellen dessa som jag skall fästa en bit till. allt för att hålla myggen ute. Det känns bättre att lägga golvet ovanpå stormmattorna för att täta maximalt.

Rasksven
Jag har inte lika fin mittstång som du.Min är bara raka rör i olika diametrar som träs i varandra, ingen koning. Det är en fals som gör att inte rören åker igenom. Skall prova med rullfett.

trevlig kväll
ht

Första turen...

Så var då första turen gjord. Mina fiskekamrater hade en del syrliga tillrop; "åhoj e cirkusen i stan" "har du blivit lapp" med mera.....
Men efter att ha slagit upp kåtan så bleknade deras påhopp ang kåtan. I två nätter var vi ute, vädret blandades med sol, lätt regn och en tyngre regnskur. Det enda läckaget som jag kunde upptäcka var att det läckte i sömmen där det är en ögla påsydd på insidan. Tätning är att vänta av nämda sömmar. En fråga; vad är bäst att använda för tätning av sömmar?

Boendekomforten är överlägsen i en tältkåta, förbannar mig själv att det har tagit så lång tid för mig att upptäcka det. Men nu missionerar jag det till alla jag träffar som pratar friluftsliv och tältning.

Efter denna tur så har det dykt upp ett antal "förbättringar" som måste till för att få boendet optimalt. T ex justering av topphatten innifrån, tilluft, centrering av mittstång upptill, eldstad, golv mm......

Kåtan är ett Bison, Tinde 4.

Foton finns i mitt album.

Tätning av sömmar

På insidan av min kåta sitter också fästen, 8 hålband mittemot där stormlinefästena sitter på utsidan. Efter långvarigt regn sög fästena upp vatten och började droppa. Jag tog ett flytande sömtätningsmedel från Mckinley och lät fästena suga upp det. Torkade ungefär som plåstersprej inne i fästen och sömmar, blev absolut tätt. Tog samma medel till kåtans alla vertikala sömmar, där tårtbitarna är ihopsydda.

Längst ner i sömmen mellan duk och stormmattor lade jag Liquisole, blev också helt tätt. Däremot fäste inte Liquisole, eller något annat liknande medel, på syntetduken som stormmattorna är gjorda av. Får kolla att det väljs ett sömtätningsmedel som funkar, fäster på syntetduken. "Seam Grip" tycker jag funkar bra på andra syntettyger jag använt det på. Däremot är den Grangers sömtätningsmedel som brukar säljas på Narurkompaniet närmast värdelöst. Gulnar, torkar och lossnar. Vanlig badrumssilicon, utspätt med 10 procent lacknafta eller kemiskt ren bensin ska enlig uppgift här på forumet fungera bra på svåra syntetvävar: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36552&pagenumber=3

Raskesven

Någon som orkar sammanfatta denna jättetråd vad gällande lättviktsvarianter?

Tänkte mig någon enkelvävsvariant för fjällbruk så visst insektsskydd är en fördel.

Vilken kåta är bäst? :)

Frågor och svar...

crazy; sa:
Någon som orkar sammanfatta denna jättetråd vad gällande lättviktsvarianter?

Tänkte mig någon enkelvävsvariant för fjällbruk så visst insektsskydd är en fördel.

Vilken kåta är bäst? :)

Jag tror att du helt enkelt får hyra dig en tältkåta med de olika typerna av duk du funderar på och ta ett eget beslut. Frågar du 10 så får du 10 olika svar.
Det är ju så svårt att säga vad du skall välja, med tanke på de olika ändamålen vi använder våra kåtor till. Jag t ex kommer att använda min kåta uteslutande på sommaren/hösten för fisket. Jag har kollat på vikt kontra pris. Köpte Bison Tinde 4 och tycker den motsvarar mina förväntningar av det pris jag betalade. Sen att jag kommer att modifiera/ändra/lägga till på en del lösningar är sådant som jag räknar med för att få min kåta som jag vill ha den.(det kan ju vara en fördel med att köpa billigt)

LYCKA TILL!!!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg