Jokkmokks rapport.
Jättefin kåta du byggt!
Stor eloge till de som skapar sina egna friluftssaker.
------------------------------------------------------
Jag har nu senast gjort en vårvintertest på min Venor.
Jag reste den ca första Mars.
Jag började med att kallröka fjällsik med sälgved (fyllde 40 den 3:e).
Det är så trevligt att ligga på ett renskinn inne i kåtan mednas man kallröker något uppe i rököppningen.
Sedan har kåtan fått stå rest på platsen, tills den lade sig omkull, pga tjälen släppte som höll de vinternedspikade pinnarna
(ca 25 april) Värmen som uppstod på dagarna av vårsolen, tinade marken till en behaglig sjö där inne på slutet. Jag har inte impregnerat kåtan en enda gång sedan den var ny. Men den torkade snabbt som vanligt även denna gång. Jag tänker göra det nu bara för att det "bör" göras.
Jag testar då Raskesvens 9/1 blandning.
Enda synliga skadan av denna hårdanvändning var ett litet hål vid dörren där snöspaden hackat genom duken vid isforcering
Fick även räta två av pinnarna på huggkubben.
Ett tipps jag lärde mig under denna period var att salta blixtlåset med bordssalt de gånger det förvandlats till en glaciär av omväxlande tö och nattfrost. (ingen synbar rost av detta ännu, ska olja in för säkerhets skull)
Jag kan nog börja gå i godo för att Venors kåtor är av en förnämlig kvalitet. Raskesvens deceniumlånga test av Moskoselkåtan är även det något som talar för sig själv.
De av er som gruvar er inför kostnaden av ett inköp, till er vill jag säga, dom håller länge
Lev väl!
/Patrik
[Ändrat av chinerunner 2006-04-30 kl 16:13]