Tältkåta

Raskesven; sa:
... Nästa sak jag ska försöka göra något åt är inluften Det är den stora förbättringen på Varrie jämfört med min Jakt, tycker jag. Men sedan kanske allt är klart (fan tro't:) )

Raskesven

Jag blev inspirerad att sy när jag läste Raskesvens inlägg.

Jag har nu börjat med en första inluft på min kåta. Jag vände upp och ner på vardagsrumsbordet som är runt med en diameter på ca 1m, la det på tältduken och ritade upp en båge mitt emot ingången, sedan skar jag med en lödpenna längs strecket, sydde därefter dit ett blixtlås (YKK) som jag köpte på lösmeter från Shelby, BILDER FINNS I MITT ALBUM. Ska sedan sy dit myggnät och ett regnskydd, när jag funderat ut hur det ska sitta på bästa sätt.
Behöver tips vad gäller golv, läser om hålband mm men har inte klart för mig hur det sitter fast i tältduken, Raskesven kan du förtydliga ?, förstår att kondens måste kunna passera på ett bra sätt speciellt då jag har en tät duk.

mattiasj; sa:
Jag blev inspirerad att sy när jag läste Raskesvens inlägg.

Jag har nu börjat med en första inluft på min kåta. Jag vände upp och ner på vardagsrumsbordet som är runt med en diameter på ca 1m, la det på tältduken och ritade upp en båge mitt emot ingången, sedan skar jag med en lödpenna längs strecket, sydde därefter dit ett blixtlås (YKK) som jag köpte på lösmeter från Shelby, BILDER FINNS I MITT ALBUM. Ska sedan sy dit myggnät och ett regnskydd, när jag funderat ut hur det ska sitta på bästa sätt.
Behöver tips vad gäller golv, läser om hålband mm men har inte klart för mig hur det sitter fast i tältduken, Raskesven kan du förtydliga ?, förstår att kondens måste kunna passera på ett bra sätt speciellt då jag har en tät duk.
Mitt kåtagolv har formen av en åtta-hörning, lika många tårtbitar som kåtan. I varje hörn på golvet sitter en knapp liknande den som sitter på en duffel. Långt ner på kåtans insida, en bit ner på stormmattan, av den bit som inte ska ligga på backen, sitter i hörnen ett hålband. Samma sorts hålband som sitter på utsidan och som stormslingorna fästs i. Det ursprungliga hålbandet satt dock för långt ner tyckte jag. Golvet hamnade platt på backen längs kåtans stormmattor. Jag sydde istället dit åtta nya hålband, 10 cm högre upp i hörnen på stormmattan (kunde ha sytt dem ännu högre upp). Golvets kant hamnar därmed en bit upp, som en tröskel runt om. Det är inte helt idealiskt, då man får korrigera och vika ut tröskeln lite efter uppsättning, men det fungerar.

Såg bilderna på din dragkedja till inluften. Något dylikt blir det för min del också. Kan vara bra att börja med bara dragkedjan. Myggnätet, syr du på det utifrån över luckan du skapat, och sedan någon variant med skyddande öppningsbar tät duk över myggnätet? På Varrie sitter en skyddande duk som går att knäppa med kardborre över utsidan av myggnätet, och som går att fälla ut, spänna ut som regnskydd, som ett snedtak.

Raskesven

Raskesven; sa:
Mitt kåtagolv har formen av en åtta-hörning, lika många tårtbitar som kåtan. I varje hörn på golvet sitter en knapp liknande den som sitter på en duffel. Långt ner på kåtans insida, en bit ner på stormmattan, av den bit som inte ska ligga på backen, sitter i hörnen ett hålband. Samma sorts hålband som sitter på utsidan och som stormslingorna fästs i. Det ursprungliga hålbandet satt dock för långt ner tyckte jag. Golvet hamnade platt på backen längs kåtans stormmattor. Jag sydde istället dit åtta nya hålband, 10 cm högre upp i hörnen på stormmattan (kunde ha sytt dem ännu högre upp). Golvets kant hamnar därmed en bit upp, som en tröskel runt om. Det är inte helt idealiskt, då man får korrigera och vika ut tröskeln lite efter uppsättning, men det fungerar.

Såg bilderna på din dragkedja till inluften. Något dylikt blir det för min del också. Kan vara bra att börja med bara dragkedjan. Myggnätet, syr du på det utifrån över luckan du skapat, och sedan någon variant med skyddande öppningsbar tät duk över myggnätet? På Varrie sitter en skyddande duk som går att knäppa med kardborre över utsidan av myggnätet, och som går att fälla ut, spänna ut som regnskydd, som ett snedtak.

Raskesven

Då förstår jag bättre, tack.

Myggnätet kommer att sitta utifrån, därefter ett tak på det sätt du beskriver. andersj har en skiss som är nära det jag tänker på just nu, men jag får se vad det blir tillslut.
Idag ska jag sy fast myggnätet, därefter testar jag funktionen, då jag inte har golv spelar det inte så stor roll om det skulle regna in litegrann.
Om det funkar fint blir det nog så att jag syr en eller två ventiler till. Jag satte ventilen lågt, det kunde ev. ha varit bättre att sätta den lite högre upp om man planerar att vara ute under snösäsongen.

mattiasj; sa:
.....
Myggnätet kommer att sitta utifrån, därefter ett tak på det sätt du beskriver. andersj har en skiss som är nära det jag tänker på just nu, men jag får se vad det blir tillslut.
Idag ska jag sy fast myggnätet, därefter testar jag funktionen, då jag inte har golv spelar det inte så stor roll om det skulle regna in litegrann.
Om det funkar fint blir det nog så att jag syr en eller två ventiler till. Jag satte ventilen lågt, det kunde ev. ha varit bättre att sätta den lite högre upp om man planerar att vara ute under snösäsongen.
Var försiktig om du stenar stormmattan utan att myggnätet är skyddat från slitage. Jag lyckades sabba mitt myggnät i inluften på Jakt när vinden slet i kåtan och myggnätet skavdes av stenarna. Sydde på ett nytt myggnät från insidan, och lät det gamla grövre nätet vara kvar som skydd utanifrån.

Kanske kardborreknäppning även för myggnätet vid inluften vore idé? Enda fördelen med den myggskyddade inluften på Jakt relativt Varrie är förresten att den myggtäta inluften går att zippa bort med dragkedjan inför icke-myggsäsong.

Raskesven

Finns fler. Jag såg en kåtatillverkare på gränsmarknaden i Tärnaby för några veckor sedan. Några Norrmän som använde "andasmaterial" från "helly hansen".
Var helt fruktansvärt dåligt sydd. Bland annat taskig passform på topphatten. Vet ej riktigt vad de hette men priset låg lite lägre än Bison. Se upp.

Min hustru är nu efter övernattning både på scoutläger och uppe i fjällen tälltkåtafantast. Vi har gjort vissa modifieringar som jag skall fota och visa. Öppning innefrån av topphatten. Lite annan konstruktion än Mattias och myggskydd typ Rasksven fast med sydda kardborreband. Vi har dessutom gjort första steget på ett nytt lättviktsgolv. Nu skall det figursys, kanter vikas upp och fastsättning fixas.
mvh
ht

Golvmaterial

Vad använder du för material till golvet Chinerunner?
Var köper du det?
undrar Forssén som inte fått sin kåta levererad ännu!

Hej
Jag vet inte exakt vad det är för material. Det är en belagd syntetväv som är mycket lätt. Tygaffären påstog att den skall vara vattentät. Någon vattenpelare vet jag inte. Det fanns flera olika kvaliteter/tjocklekar att välja på. Jag valde en tunn i blå färg. Det fanns en lite tjockare men den fanns endast i vitt. Inte så intressant som tältkåtagolv. Eftersom den skall bäras på vill jag att den skall vara så lätt som möjligt. Funkade bra uppe på kalfjället. Inget att rekommendera i ren stenmark.
Affären jag köpte från heter följande:
Jofotex Tyger AB
FIX-Området, 614 31 SÖDERKÖPING 0121-134 40
Fax 0121-129 20
Jag har köpt allt mitt material från dem. Gummiband, öglor, kardborreband, myggnät etc. Mycket trevliga att ha att göra med. Ägaren kräver en rapport från mig när jag byggt om färdigt.
Rekommenderas.
mvh
ht

Vilket slit ni har.

Oj,oj,oj vad ni syr och donar! Vi har också insett att det finns situationer när ett golv faktiskt behövs, men jag tänkte köpa en eller ett par presenningar. Kåtan känns inte som om den krävde något finlir. Kamin tänker jag blir köpe, när det nu finns. Beundrar er ärligt och rent, men lite annat vill jag nog också hinna... Bo i vår härliga kåta exv. Kåtaträff låter jättekul, är vi lediga och det blir mindre än tjugo mil bort kommer vi!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg