Re: Stormens offer?
Utöver att byta ut min 230 cm höga mittstång till en kraftigare (Venor har redan i ursprungsskick en kraftigare mittstång än vad Moskoselkåtans storlek 5 har), har jag kompletterat de 8 stormlinefästen som ursprungligen fanns på min kåta med att sy dit ytterligare 8 stormlinefästen en bit ovanför de ursprungliga. Med den kraftigare mittstången, och när alla 16 stormlinor används med långa stormlinor, så förankringen blir mycket i sidled, upplever jag stor skillnad i kåtans beteende jämfört med tidigare.
På min kåta var den svagaste punkten tidigare, troligen fortfarande fast svagaste punkten nu är starkare än tidigare, andra skarven nerifrån för mittstången. Därför är det viktigt att det går att förankra kåtan i sidled även lite högre upp på kåtan så vinden inte får fäste där duken fortfarande är relativt bred.
En gång har jag, sedan vinden tog gamla mittstången, under en dryg vecka vandrat med en kåta vars mittstång var pluggad med en tjock tilltäljd videgren. För att öka stabiliteten när vinden började dra på under de omständigheterna, satte vi tillfälligt en klyka mot andra skarven nerifrån. Det gjorde tillvaron lugnare.
Jag ser också fram mot alla verklighetsförankrade ideér om hur kåtans motståndskraft mot vind kan ökas ytterligare.
Raskesven
Jag vet att Frisport rekommenderade att man på deras kåtor vid storm tillfälligt skulle ta bort två sektioner av mittstången så den kom ner ordentligt. Stormlinefästena hamnade då i marknivå och de skulle användas för markpinnarna. Hur det fungerar vet jag dock inte.Forssén; sa:Hej alla!
Efter premiärtur med min Venorkåta i Padjelanta så är jag övertygad om att kåtan är svår att klara i byiga stormvindar på kalfjället. Jag vaknade 06.30 på morgonen sittande på insidan av tältet som en extra förankring a 80 kg. Sonen rusade ut och höll utvändigt, jag packade och vi rev kåtan. Allt gick bra men den stora vindytan måste minskas annars kommer med säkerhet något att gå sönder. Om det blir mittstången eller stormlinorna (10 st) eller fästen för linor och tältspikar låter jag vara osagt.
En vild idé (av karaktären brainstorming) vore att halvera kåtans höjd genom att ta bort ett par sektioner av mittpinnen. Då minskar väl vindytan med 25-30 %. Dessutom blir formen på den återstående delen troligen mera "vindvänlig". Hur det skall göras (om det över huvud taget är möjligt) hoppas jag på att utsidans kåtafantaster kan hjälpa till att spåna fram. Jag hoppas på många okonventionella ideer från er.
Kjell
Utöver att byta ut min 230 cm höga mittstång till en kraftigare (Venor har redan i ursprungsskick en kraftigare mittstång än vad Moskoselkåtans storlek 5 har), har jag kompletterat de 8 stormlinefästen som ursprungligen fanns på min kåta med att sy dit ytterligare 8 stormlinefästen en bit ovanför de ursprungliga. Med den kraftigare mittstången, och när alla 16 stormlinor används med långa stormlinor, så förankringen blir mycket i sidled, upplever jag stor skillnad i kåtans beteende jämfört med tidigare.
På min kåta var den svagaste punkten tidigare, troligen fortfarande fast svagaste punkten nu är starkare än tidigare, andra skarven nerifrån för mittstången. Därför är det viktigt att det går att förankra kåtan i sidled även lite högre upp på kåtan så vinden inte får fäste där duken fortfarande är relativt bred.
En gång har jag, sedan vinden tog gamla mittstången, under en dryg vecka vandrat med en kåta vars mittstång var pluggad med en tjock tilltäljd videgren. För att öka stabiliteten när vinden började dra på under de omständigheterna, satte vi tillfälligt en klyka mot andra skarven nerifrån. Det gjorde tillvaron lugnare.
Jag ser också fram mot alla verklighetsförankrade ideér om hur kåtans motståndskraft mot vind kan ökas ytterligare.
Raskesven