Tältkåta

Re: Stormens offer?

Forssén; sa:
Hej alla!
Efter premiärtur med min Venorkåta i Padjelanta så är jag övertygad om att kåtan är svår att klara i byiga stormvindar på kalfjället. Jag vaknade 06.30 på morgonen sittande på insidan av tältet som en extra förankring a 80 kg. Sonen rusade ut och höll utvändigt, jag packade och vi rev kåtan. Allt gick bra men den stora vindytan måste minskas annars kommer med säkerhet något att gå sönder. Om det blir mittstången eller stormlinorna (10 st) eller fästen för linor och tältspikar låter jag vara osagt.
En vild idé (av karaktären brainstorming) vore att halvera kåtans höjd genom att ta bort ett par sektioner av mittpinnen. Då minskar väl vindytan med 25-30 %. Dessutom blir formen på den återstående delen troligen mera "vindvänlig". Hur det skall göras (om det över huvud taget är möjligt) hoppas jag på att utsidans kåtafantaster kan hjälpa till att spåna fram. Jag hoppas på många okonventionella ideer från er.
Kjell
Jag vet att Frisport rekommenderade att man på deras kåtor vid storm tillfälligt skulle ta bort två sektioner av mittstången så den kom ner ordentligt. Stormlinefästena hamnade då i marknivå och de skulle användas för markpinnarna. Hur det fungerar vet jag dock inte.

Utöver att byta ut min 230 cm höga mittstång till en kraftigare (Venor har redan i ursprungsskick en kraftigare mittstång än vad Moskoselkåtans storlek 5 har), har jag kompletterat de 8 stormlinefästen som ursprungligen fanns på min kåta med att sy dit ytterligare 8 stormlinefästen en bit ovanför de ursprungliga. Med den kraftigare mittstången, och när alla 16 stormlinor används med långa stormlinor, så förankringen blir mycket i sidled, upplever jag stor skillnad i kåtans beteende jämfört med tidigare.

På min kåta var den svagaste punkten tidigare, troligen fortfarande fast svagaste punkten nu är starkare än tidigare, andra skarven nerifrån för mittstången. Därför är det viktigt att det går att förankra kåtan i sidled även lite högre upp på kåtan så vinden inte får fäste där duken fortfarande är relativt bred.

En gång har jag, sedan vinden tog gamla mittstången, under en dryg vecka vandrat med en kåta vars mittstång var pluggad med en tjock tilltäljd videgren. För att öka stabiliteten när vinden började dra på under de omständigheterna, satte vi tillfälligt en klyka mot andra skarven nerifrån. Det gjorde tillvaron lugnare.

Jag ser också fram mot alla verklighetsförankrade ideér om hur kåtans motståndskraft mot vind kan ökas ytterligare.

Raskesven

Planera in en resa till Jokkmokksmarknad.

http://www.jokkmokksmarknad.com/

Den historiska marknaden 30/1 – 1/2 kommer att innehålla traditionella flerstångskåtor.

Den moderna marknaden 2/2 –4/2 bjuder på kåtor från nån knalle i en 4 mans enstångare upp till den grymmaste som är 3 av Moskosels största sammanbyggda till en.

Ni som vill vintertesta era kåtor har här en rolig chans.
Temperaturen brukar hamna mellan –20 till –50.
(-40 är inte ovanligt)

Så kom och se kåtor, eller ta med och bo i era kåtor.

Lev väl!
/Patrik

bärvänligt?

Har läst igenom hela tråden och kan bara imponeras över skribenter och innehåll. Om man inom regeringen hade samma intresse och iderikedom kring det man gjorde skulle sverige få en redig skjuts framåt. Tackar
Det jag ändå inte känner att jag fått reda på är hur bärvänlig en lättviktskåta är. Tänk att man skall upp och knalla på fjället och skall få med sig mat kläder kåta och gärna ett liggunderlag och kanske lyxa med en sovsäck. Hur får man ihop det rent praktiskt?

Beror på vilken kåta. Syntetkåtorna är tillräckligt små för att det inte skall vara något problem. Min Bison kåta är fortfarande i tyngsta laget för att bära några längre sträckor. När jag ger mig ut på kortare turer på fjället med familjen spelar inte vikten/volymen så stor roll. Barnen orkar ändå inte gå speciellt långt. Är man ett gäng vuxna delar man ju upp kåtan/övrig utrustning. Då är det ju inte tungt per person. Enda anledningen att inte ta med kåtan är på grund av tyngden och volymen vid ensamvandring längre sträckor. Eller stormkänsligheten för min lågpriskåta.
mvh
Harald

Re: bärvänligt?

frarol; sa:
Har läst igenom hela tråden och kan bara imponeras över skribenter och innehåll. Om man inom regeringen hade samma intresse och iderikedom kring det man gjorde skulle sverige få en redig skjuts framåt. Tackar
Det jag ändå inte känner att jag fått reda på är hur bärvänlig en lättviktskåta är. Tänk att man skall upp och knalla på fjället och skall få med sig mat kläder kåta och gärna ett liggunderlag och kanske lyxa med en sovsäck. Hur får man ihop det rent praktiskt?
bredviken har ju redan svarat, men jag fyller på lite.

Rent praktiskt bär vi, två stycken, 3 till 3,5 kg mer per gubbe med min kåta Moskosels Tåpp Jakt 5 i bomull/poly, än vad vi skulle göra med t.ex ett tremans HB Keron 3 eller Nammatj 3 GT. Då har jag räknat in kåtan komplett med golv och eldspis. I somras var vi ute 23 dygn utan bunkring och då är man lite packåsna i början, men det är bara att inleda med korta etapper.

Packningsmässigt är det inga problem under den varma årstiden. Använder en Vulcan och kåtan ställs upp på ena sidan av säcken. På andra sidan ställs vattensäkrad sovsäck och ombyte, och ovanpå det maten. Alla smågrejer i sidofickorna, regnjacka på toppen, liggunderlaget vertikalt bak på säcken. Min säck har nog tyngdpunkten centrerad.

Har genomfört några veckovandringar solo med kåtan på fjället och i skogen, mest när den var ny och jag var för otålig att invänta sällskap:) Det blir dock lite mastigt. I synnerhet gör utrymmet att man känner sig lite ensam, och det är mer jobb med en kåta än ett tält. Normalt när jag solovandrar blir det tält eller tarp.

Har vandrat med kåtan sedan 97 nu, så du förstår nog att jag tycker de extra kilona uppvägs av nyttan, känslan och glädjen med kåtan. Min kåta har själ, mitt tält är ett trevligt skydd och en förvaringsplats.

cpic438b46f47b9bd.jpg

Raskesven

Tundra i Katrineholm

Nej, någon fyra har vi inte, men väl nästa storlek. I Stockholm bor vi inte heller, men bara tolv mil bort. Vår kåta står till förfogande för inspektion, liksom våra olika eldlösningar. Anna

Re: Tältmöte?

Lägereld; sa:
Blir det nån träff i sommar nånstans?

Det är enkelt att ordna en.

Plats och tid är allt som behövs.

Ett förslag kan se ut som följande:

-------------------------------------------
Tåg till Gällivare.
Buss till Ritsem.
Båt över till Änonjalmesameviste i Sarek.
-------------------------------------------
Denna plats nås altså även av de som inte orkar/kan gå/bära långt.

De som sedan (efter träffen är över) vill/kan/orkar vandra, kan gå Padjalantaleden ner till Kvikkjokk.

//Detta var altså ett förslag på hur en träff kan ordnas och inte något som man kan boka en plats på :)

Lev väl!
Patrik

Det som är bra med de norrländska vidderna är att det inte blir något problem med ytan även om uppslutningen skulle bli stor. Det dåliga är väl att det i så fall måste ske i samband med en vandring, så uppslutningen kanske inte blir så stor. Lite mastigt att åka fram och tillbaks till trakterna av Sarek för en mellansvensk om det "bara" gäller ett kåtamöte. Gäller att tima in en tidpunkt som många kan på också, och då får det nog inte åtgå så mycket restid.

Nackdelen här i södern är att stor uppslutning, som ju vore kul, kan kräva en mer utspridd formation av kåtor, om vi inte har en märkägare med oss. Beror ju på hur många det kan bli. På prylträffen tidigare bidde det ju bara en kåta, ett tält och ett fast vindskydd som användes.

Men antag att 7-8 kåtor dyker upp. Kräver en bra plats om vi ska vara samman bara en kväll, alternativt att vi slår läger vid ett par tre olika men närbelägna sjöar i t.ex Tiveden (borde väl vara hyfsat nåbart för ganska många?), norra Uppland, Bergslagen eller annat skogsområde över en helg, och hälsar på varandra på en kopp kaffe.

Hur stort är intresset. dvs. hur många skulle vi bli?

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg