Jag har investerat i ett Exped synmat 7. Det är klassat till -17C, och det håller vad dem lovar. Har sovit på det i -25C utan att det blev kallt. Dessutom är det otroligt komfortabelt =)
Mycket pengar, men jag ångrar absolut inte köpet.
Annars funkar det ju med dubbla cellplast och gärna risbädd inunder.
Jag kryper ner i sovsäcken och låter kaminen brinna ut. Problemet om man stoppar kaminen full är att man kommer slarva med att stänga sovsäcken då det blir för varmt. Sen vaknar man mitt i natten och måste elda. Tricket är att krypa in i säcken och stänga den ordentligt så snart man kan göra det utan att svettas (eller ännu hellre - när man är på gränsen och känner att man börjar bli litet fuktig). Det gäller att ta med sig så mycket värme som möjligt, för man får ingen mer.
Man ordnar naturligtvis en hög med tändved så att man snabbt kan få värme när man tvingas krypa ur säcken =)
Alternativet är att ha någon slags eldvakt, eller att ställa klockan på varannan timme och slänga i ett par klabbar.
Jag väljer hellre en hel natts sömn, för jag vet att det går om man är noga med säcken.
Jag har tidigare nämnt dessa jättepellets på ca en liter styck, vilka finns att köpa på bla biltema. Dessa brinner sakta och jämnt och lämnar en stor och fluffig glödbädd efter sig, och håller på så vis värmen väldigt länge. Jag tycker dessa är helt idealiska att börja elda en stund innan man går och lägger sig.
Tack för tipset!
Jag känner själv att det är nog värt att lägga dom pengarnapå liggunderlaget så att man inte fryser hela natten. Så har man rätt direkt ! Vad har du för sovsäck? Har du några tips på prisvärda?
Det där med Pellets låter som en väldigt bra ide så det ska jag ta och leta upp.
Hur gör det med ventilation i kåtan när du ska sova?