Rent principiellt, så ska jag kolla om det 'ska vara så, men nu när jag kört ett tag och utforskat och (med lätthet) tvingat familjen att övernatta, så är det inget 'stort' problem..
Visst är det en fördel att traska in med skor på hela vägen till spisen, men då det är en 9'a så har man ju ändå en kvadratmeter 'hall'
Och att få en treåring att inte springa runt är ju bara att göra det svårt för sig, och då är det 'nödvändigt att golvet är heltäckande på löparbanan
Sedan när man stänger till och har en stoor hund som tar plats, så drar man gärna till golvet så det är heltäckande..
Hursomhaver, så gör jag nog ingen grej av det, bestämmer jag mig för att det SKALL öppnas så kan man ju göra det permanent eller se om det går att 'öppna dragkedjan'
Först så har jag praktisk nollkoll på hur tipi's fungerar..men..
Nu när jag provat och experimenterat så tänkte jag på en sak..
Spisen och mygg.. Svaret jag säkert kommer få är -behövs spis så finns inga mygg
Men vill man på kvällen sitta och njuta framför spisen och sedan låta den falna, så saknar man ju myggnät i toppen?! Våra elitmygg är aktiva ner till +5 till +10grader och då tycker jag att det kan vara mysigt med spis för komfort.. Diva?! lite kanske..
Man kan väl inte ha nätet stängt vid öppen eld??
Man kan ju kanske skaffa en svettsduk att skydda spisens rökrör extra just vid myggnätet så det går att dra till myggnätet även om man eldar i spisen?? eller räcker rökrörets originalstålnät?
Sedan en undran.. den översta topp hatten.. när och varför justerar man den?
Inte den vanliga "runtom topp" justeringen utan den 25cm hatten som sitter högst uppe över stolpen i toppen?
Sist men inte minst, så gjorde jag ett litet staket runt spisen som gör att barn och hund kan röra sig fritt i tältet utan att vi behöver vakta som hökar
Aluminium pinnar med stålwire som utan problem får plats i spisen vid nedpackning..