Får en del frågor om kåtan via mail. Senaste tyckte att jag skulle lägga ut svaret om impregnering här, och det är ju en god idé. Jag har ju kört några impregneringar.
Det gäller alltså en kåta som min, storlek som Tentipis Varrie 5 och i bomull/poly.
/
"Ja Acapella är bäst. Jag brukar rengöra min kåta och omimpregnera den vart fjärde/femte år. Rengöringsmedlet från Getout känner jag inte till. Föredrar vanlig natursåpa. Gör ren den genom att lägga den platt på backen. Gärna rent betonggolv, men även gräsmattan går bra. Häller på en hink ljummet vatten med bara lite såpa i, och skurar den med vanlig skurborste. Insida och utsida med en hink ljummmet vatten och lite såpa i. Sköljer den med slang. Smäller upp kåtan, låter vatten strila av ev. såparester, ordentligt, innan jag impregnerar den. Går bra att impregnera blöt, bättre än torr.
1. Hur mycket Acapella som går åt beror på hur många gånger kåtan är impregnerad. Acapella är fett, och det verkar bli kvar mer och mer inför varje ny inpregnering. Suger åt sig mindre med tiden, går åt mindre och mindre. Första gången gick det åt 3 hela burkar. Numera kanske två. Men säkrast är att göra som du tänkt, alltså tre burkar. Dessutom ska du späda Acapella med 10 procent vatten. 1 dl vatten per burk alltså. Det blir för tjockt annars. Fäster in i duken bättre med lite utspättt också.
2. Jag skulle inte köra kåtan i maskin. Kan säkert fungera. Vet att skickar du upp kåtan till Tentipi för rengöring och impregnering så skickar de kåtan till industritvätt. Men jag vill inte det. Tror den kan slitas, du har glasfiberstavarna och så. Det är värt att göra allt manuelllt, tycker jag. Tror heller inte kåtan blir ren. Min brukar ha ett lager sot på insidan. Svårt att få det rent när kåtan ligger ihoptryckt i en maskin, och det krävs nog lite mekanisk rengöring, dvs. skrubbning. Behöver inte skrubba mycket, bara dra över den. Kåtan, i bomull/poly-varianten har själ också. Tar emot att trycka in den i en maskin
3. Insidan är ingen mening attt impregnera. Regnar förhoppningsvis inte från insidan;-) Försämrar nog andningen också. Smäll upp kåtan och bestryk den med lång pensel, som inte släpper hår. Börja högst upp med lilla ventilmössan, sedan under lilla ventilmössan där den täcker lite av kåtaduken. Torka bort det som hamnar på syntetduken längst ner på ventilmössan. Bestryk resten, uppifrån och ner, tårtbit för tårtbit tills klart. Som att måla plank. tryck lite med penseln så det fäster. Märker om du tycker att den inte suger åt sig på något ställe, då trycker du bara lite extra där och penslar. Bäst att gå uppifrån och ner, lite extra på sömmar. Görs allt i ett svep, och att du inte behöver stryka på igen någonstans där det redan är nyimpregnerat för att du i efterhand vill förbätttra lite, så blir det inte flammigt.
4. Impregnerar du kåtan under en förmiddag och låter den stå till nästa förmiddag, går den att packa ner. Se till att välja en natt utan nederbörd. Sabbar impregnereingen om det inte hunnit torka tilräckligt innan det börjar regna. Ammoniakbaserat, ammoniaken måste få tid att dunsta och medlet får fäste i fibrerna när det torkar. Bäst är om den kan få stå två dygn. men ett räcker. Förmiddag till nästa dags eftermiddag gjorde jag senast. Det blev bra. Låter klistrigt om kåtan när den tas ur packningen och rullas ut när nyimpregnerad.
Jag har sömtätat samtliga sömmar. Fick tag i ett sömtätningsmedl från Mckinley, flytande, som jag lät varenda söm suga åt sig. Det medlet stelnar som plåsterspray inne i sömmen. Därefter Liiquisole på sömmmen på utsidan och insidan längst ner mellan stormmatta och duk. Där är det känsligast och kan börja droppa annars. Hillebergs sömtätningsmedel på insidan av alla fästen där stormlinor sitter fastsydda. Seamseala även stormlinefästena utifrån, så de inte suger åt sig vatten och börjar transportera droppar in i kåtan. Använd inte det sömtätningsmedel som typ Naturkompaniet säljer, Grangers. Värdelöst. Släpper och gulnar på några månader. Silnet och Sealgrip heter andra bra medel. Ska gå att använda vanligt badrumssilikon, men lite utspätt med terpentin tror jag. Finns någon tråd här på Utsidan om det. Lite grylligt kanske.
Lägger du ner jobb på kåtan, som en sorts ganska hög fast kostnad, blir det sedan inte så mycker jobb alls, låg rörlig kostnad. Behöver inte torka med wettexduk och den pallar dygn med hällregn."
Raskesven