Stjernoya; sa:
Har själv haft en kåta från Venor nu i några månader och måste också säga att jag haft en bra kontakt med företaget vid/inför köpet.
Köpte min kåta på plats så behövde inte tänka på några tullavgifter.
Största fördelen är helt klart ett lägre pris än en moskosel-kåta. Det är dock en väldigt ren o enkel kåta utan tex den finess med justering av toppen som finns hos moskosel.
Men är det värt de extra pengarna...?
/Benny
Jag har haft min kåta sedan 97. I runda slängar 350 nätter ute. Det ger en effektiv kostnad för mig på drygt 20 spänn natten. Och den snittkostnaden fortsätter nedåt.
Hade jag haft en Venor hade kostnaden landat på 10 spänn natten. Kanske jag blivit lika glad av den, kanske inte. Bryr mig dock inte, utan blir glad av min kåta.
Den justering av ventilmössan som sker smidigt inifrån uppskattar jag mycket. Perfekt att kunna ligga i sovsäcken och knacka sönder sista glödresterna, och sedan stänga till toppen om det är nederbörd i faggorna. Eller enkelt stänga till om det dyker in nederbörd. Varma sommarmorgnar är det också praktiskt att enkelt bara öppna upp ordentligt. Eller när man eldar och vill justera för regn och/eller vind.
Kvalitén påm Moskoselkåtan måsta vara verkligt bra. Jag har slitit mycket på min, och den kommer att hålla åtta år till, om inte jag gör något korkat;-)
Raskesven