Tältbesvär

Ett tält som förbisetts och som i konstruktionen är snarlikt Akto är Helsport Ringstind som även finns i tvåmansutförande och väger 1,6 kg.
http://www.helsport.no/

Sen finns ju en rad andra tält. Vaude Hogan ultralight är t ex både billigt och lätt. Finns hos northstar.se i Gällivare.

Valet av tält bör ju grundas på en rad överväganden och ställningstaganden. Expeditionstält för vinterbruk vs lätt fjälltällt för sommarbruk? Komfortnivå, hur mycket utrymme vill man ha? Pris? Vikt?

En tältlösning för ren fjällvandring är med nödvändighet inte bästa lösningen för skärgårdspaddling, klätterturer i alpina miljöer eller fisketurer. Tarplösningar är givetvis lätta men min personliga åsikt är att det inte är att rekommendera nybörjare på fjällvandring eftersom det ställer högre krav på fjällvana och rena "friluftskunskaper". (I september 2005 blåste en tältstång av till min Marmotkupol i Tarfalaområdet under en natt. Där hade jag inte velat sova i tarp.) Förutom under värnplikten då vi endast använde "knäppetält", som en sorts tarplösning under alla fjällvandringar, så har jag experimenterat lite själv men kommit fram till att jag värdesätter den högre komfortnivån ett tält ger. Detta är naturligtvis helt personligt.

GT-lösningar är väldigt trevliga och vi brukar använda Nallo 3GT på längre fisketurer då man ligger still flera dar på ett ställe och samtidigt vill breda ut sig lite och ha plats att slänga blöta vadarbyxor och vadarskor utan att behöva låta dom ligga ute eller behöva ta in dom i själva tältet. Det ger helt enkelt en ganska stor komfortökning men priset man får betala är ju aningens mer vikt, vilket inte alltid gör så mycket heller.

dave1; sa:
GT-lösningar är väldigt trevliga och vi brukar använda Nallo 3GT på längre fisketurer då man ligger still flera dar på ett ställe och samtidigt vill breda ut sig lite och ha plats att slänga blöta vadarbyxor och vadarskor utan att behöva låta dom ligga ute eller behöva ta in dom i själva tältet. Det ger helt enkelt en ganska stor komfortökning men priset man får betala är ju aningens mer vikt, vilket inte alltid gör så mycket heller.

Exakt så tänker jag också med GT. Utan GT är super när man går mycket och byter läger hela tiden, då kan vikten spela stor roll. Med GT är bra ifall man stannar länge på samma plats.

Ifall jag inte syr en egen tältkåta så ligger ett Nallo 4 GT väldigt bra till som ett framtida familjetält.

Själv har jag tält utan GT, av viktskäl. Om jag har behov av att under t.ex. fisketurer ha extra förvaringsutrymme så kan jag ta med en tarp och spänna upp som ett litet förråd.

alven; sa:
Själv har jag tält utan GT, av viktskäl. Om jag har behov av att under t.ex. fisketurer ha extra förvaringsutrymme så kan jag ta med en tarp och spänna upp som ett litet förråd.

Den lösningen har jag aldrig tänkt på till fjälls... Jag har tänkt på det när det gäller vanlig camping, men jag ska komma ihåg att man kan tänka så när det gäller fjällen också. Då kan man verkligen göra ett basläger trots att man har ett litet tält med sig.

^_^; sa:
alven; sa:

Den lösningen har jag aldrig tänkt på till fjälls... Jag har tänkt på det när det gäller vanlig camping, men jag ska komma ihåg att man kan tänka så när det gäller fjällen också. Då kan man verkligen göra ett basläger trots att man har ett litet tält med sig.

Om man tittar på Lars Monsens film Across Canada så verkar han göra så ganska mycket. Han har ett litet enmanstält (märket varierar den del under den treåriga turen) och en stor tarp på 3*3 m eller så, som han spänner upp intill och vistas under och har prylar under när det regnar. En smidig baslägersvariant för barmarksturer i skog.

Jörgen

Tunneltält = lätt att resa
Lättviktsväv = HB eller Helsport
Vår-sommar-höst = HB eller Helsport
Nallu (HB). Ringstind hos Helsport, kolla deras Pro-segment.

Lycka till, finns annat oxå men jag rekommenderar bara det jag känner till...

Har du kollat tråden om köpa tält i grupp som nämns ovan..?

//Johan

[Ändrat av joru 2007-03-09 kl 19:53]

Nej men jag skall göra det alldeles strax!

Re: Ang Tältbesvär

Itzi; sa:
Hejsan allihopa

Jag går också i tälttankar..Det finns ju en ganska många att välja på..Frågan är väl bara vad det är man får för pengarna..Självklart är jag beredd att betala lite mera om jag kan sova i vind och spöregn utan att oroa mig för att sovsäck och packning ska bli blött.
Men nu är jag lite nyfiken att höra om någon har erfarenheter från de billigare tälten som jag kommer att rabbla upp nedan:
addnature har några intressanta tält som heter mountain hardwear pc+2 2498kr samt dragonfly 3000kr och North face 3295kr.
Getout.se Bergans kompakt2 2075kr
fritidsbutiken.com Lightent 1450kr
Friluftvaror.se Highland 995 och akka 1995kr

Det skulle vara mycket spännande att höra om någon har erfarenheter från dessa tält..Eller om man ska gå på de lite dyrare och mera kända märkena som HB, fjällräven eller Haglöfs.

Trevlig helg

Jag känner att jag kan lägga ett par tusen på ett tält om jag vet att det håller det dom lovar, håller några år och är värt pengarna.

Keron GT VS Nallo GT

Vad har ni för någon uppfattning om Keron? Keron ser större och rymligare ut än Nallo. Nallo ser på internet iallafall ut som en enmannatält.

Keron GT VS Nallo GT
- Vilket tror ni är mest tåligt?
- Vilket tror ni är lättast att sätta upp?
- Är båda värt pengarna?

Re: Keron GT VS Nallo GT

FuckingMatilda; sa:
Vad har ni för någon uppfattning om Keron? Keron ser större och rymligare ut än Nallo. Nallo ser på internet iallafall ut som en enmannatält.

Keron GT VS Nallo GT
- Är båda värt pengarna?

1
Keron är gjort i tåligare vävar och har grövre stänger. Men frågan är om "mest tåligt" är ett bra kriterium. Jag skulle tro att båda är tillräckligt tåliga.

2
Lika, det är samma grundkonstruktion. Möjligen ett litet plus till Keron eftersom det är lika långa stänger, men det är marginellt.

3
Det kan tyvärr bara du avgöra...

Det som ffa skiljer är vikten och utrymmet. Vill du ha en eller två absider och utgångar? Innerutrymmet är större i Keron eftersom du har två lodräta väggar. Du kommer alltid att ha en ingång i lä.

Men Nallo väger avsevärt mycket mindre än Keron. För mig personligen avgör det helt till Nallos fördel; jag har ett Nallo 3 för mer bekväma turer.

Vi har Nallo 2, rymligt nog för två sommartid och lyxigt rymligt för en under vinterturer. Är vi två brukar vi låna ett Nallo3.
Det här tjatet om två absider, matlagning inne mm verkar mest trams av dem som inte skall bära grejorna. Vi använder våra och kan ännu skapa sitt och matplatser som stämmer med ljus, vind och utsikt.
Själv ser jag Keron mera som bastält för flera där vikt/personfaktorn blir rimligare med 4an.
Men envar får köpa, bära och vårda vad han/hon är nöjd med.
Tarp är torrast oftast och ger en härlig närhet till både de som campar ihop men även med naturen omkring.
Så rubriken på tråden Tältbesvär borde bytas till Tältmöjligheter....

go tur

Re: Keron GT VS Nallo GT

FuckingMatilda; sa:

Keron GT VS Nallo GT
- Är båda värt pengarna?

Det verkar som om du har lämnat dina ursprungliga krav, vilket jag tycker är synd, eftersom de är mycket mer specifika, användbara och anpassade:

"Tältkrav;
# Tältet ska vara lätt att sätta upp.
# Tältet ska inte väga mycket.
# Tältet ska klara av vår-, sommar- och höstklimat.
# Tältet ska vara för två personer."

Keron väger mycket och borde inte vara ett alternativ överhuvudtaget.
Båda tälten är vintertält, vilket innebär överkapacitet och därmed övervikt för vår-höst
Ingetdera tältet är särskilt lätt att sätta upp, de är normala tunneltält med allt vad detta innebär.

Keron (har ett själv) och Nallo (mycket lätt tält i sin klass) är utmärkta tält, men de är inte den typ av tält du frågade efter inledningsvis.

De är traditionella fjälltält som är gjorda för att klara i princip allt. Keron är en favorit hos många polarfarare. Men är det det du behöver? Vill du bära en massa egenskaper som du bara kommer att ha glädje av om du vintertältar? Skidor är jättebra när det är snö, men de är jobbiga att ha på fötterna när det är barmark :)

Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg