Tältbesvär

marmotta; sa:
2 kg lättare än Akto vore nåt att ha! Men jag tror utrustningen skulle tivnga en kvar på marken iaf!

Akto är ett tält som jag har stor respekt för, utan att själv ha provat. Det klarar det flesta väder alla säsonger (amerikanarna klagar över att bågen säckar ihop om det kommer 0,5 m snö). Det visar att det går att göra ett lätt tält om man vill. Men det är ju inget tvåmanstält, som trådskaparen var intresserad av. Och när det gäller konventionella tvåmanstält finns det mycket att välja på och de flesta väger ganska mycket, tycker jag.

Jörgen

joru; sa:
[
Har visserligen klippt lite i ditt inlägg, men nu tar du väl ändå i lite ;) ? Mitt akto är knappast vare sig tungt eller dåligt ventilerat. Inte heller tål det en direktträff :).

Att det är konventionellt att sova i välventilerade och skyddande tält kan jag hålla med om. Lyckligtvis är det så. Det är väl för väl att det finns starka, lätta och välventilerade tält att köpa nu för tiden ;).

Dit räknar jag för övrigt de enkeltält som du hänvisade till. Att de skulle vara en ersättning till ett mer skyddande dubbelt tält tycker jag alltså inte, men däremot kan de säkert funka bra om man tänker på var man sätter upp sitt skydd.

Kan tillägga att jag varit hänvisad till tarp och tarptält i nästan hundra dygn i norrbottninsk skogs- och fjällmiljö så jag har testat ordentligt :).

//J

Se mitt inlägg till Marmotta om Akto. Det är som sagt inget tvåmanstält, vilket var det trådskaparen efterfrågade.

Jag skulle nog vilja säga att Akto möjligen är väl ventilerat om du jämför med övriga vintertält, men att detta knappast gör det kondensfritt. Det är ungefär som diskussionen om Mextex, visst andas det bättre än en svart plastsäck, men skillnaden är inte bedövande stor.

Inte ens tarptents eller tarps är kondensfria under alla atmosfäriska betingelser, men vintertält är det nästan enbart under värmeböljor eller storm. Enligt min erfarenhet.

Så mitt tält-argument är släkt med mitt slitna Mextex-argument: Varför använda regnkläder när det inte regnar? Alltså: Varför använda vintertält på sommaren?

På sommaren behöver man inte den täthet och stormsäkerhet som är nödvändig för att klara ett oväder under vinterförhållanden. Varför då bära på de extra hängslena och varför då tvingas stå ut med de större kondensproblem som hänger ihop med täthten och stormsäkerheten?

Dina tarperfarenheter låter intressanta. Beskriv lite mer vad du använt och en PMI (plus, minus och intressant).

Jörgen

När jag var ung och grön gick det "utmärkt" att bo i flera veckor i bomullstält av enkelväv, det var inte extremt.
Syntet moderna dito torkar i vinden och vattnet i dem kan sugas upp med wetexduken. Det är inget extremt med det.
Har bivakerat några år med mellan 100 och 250 utedygn/år.
Skaffade mig själv ett tubtält av syntet för det var lätt och enkelt att föra med samt snabbt att sätta upp.
Akto är som nämnt ett enpersonerstält, tämligen bekvämt.
Nallo är ett rejält 3-4 säsongers tält, rekomendabelt. Men behöver man alltid hängslen och livrem?
Kortvuxna kan klara sig bra med Biltemas extremt lilla 2p cykeltält, billigt är det bl a.
Vill man bära så kostar det att klättra ner mot lättare tält.
Mest kan man spara med enklare tält.

Tarptent

Tarptenten påminner om ett franskt multisporttält som såldes av litepac för några år sedan, kommer inte ihåg namnet, men ca 800g vägde det. Någon som minns namnet? Någon som har använt det?

Tydligen mycket populärt bland sådanadäringa människor som har bråttom i naturen då det begav sig.

Uffe

NUI; sa:
joru; sa:
[
Har visserligen klippt lite i ditt inlägg, men nu tar du väl ändå i lite ;) ? Mitt akto är knappast vare sig tungt eller dåligt ventilerat. Inte heller tål det en direktträff :).

Att det är konventionellt att sova i välventilerade och skyddande tält kan jag hålla med om. Lyckligtvis är det så. Det är väl för väl att det finns starka, lätta och välventilerade tält att köpa nu för tiden ;).

Dit räknar jag för övrigt de enkeltält som du hänvisade till. Att de skulle vara en ersättning till ett mer skyddande dubbelt tält tycker jag alltså inte, men däremot kan de säkert funka bra om man tänker på var man sätter upp sitt skydd.

Kan tillägga att jag varit hänvisad till tarp och tarptält i nästan hundra dygn i norrbottninsk skogs- och fjällmiljö så jag har testat ordentligt :).

//J

Se mitt inlägg till Marmotta om Akto. Det är som sagt inget tvåmanstält, vilket var det trådskaparen efterfrågade.

Jörgen

Det finns flera lätta modeller som är tvåmans, Nallo är ett bra exempel som jag har erfarenhet av själv. Nallo väger f ö ännu mindre per person än Akto.

De är inte "vintertält" som du skriver utan 4-säsongstält, de fungerar precis lika bra på sommaren som under andra årstider. Deras egenskaper gör dem lämpade för skitväder året runt.

//J

joru; sa:
[
Det finns flera lätta modeller som är tvåmans, Nallo är ett bra exempel som jag har erfarenhet av själv. Nallo väger f ö ännu mindre per person än Akto.

De är inte "vintertält" som du skriver utan 4-säsongstält, de fungerar precis lika bra på sommaren som under andra årstider. Deras egenskaper gör dem lämpade för skitväder året runt.

//J

Just min point. På sommaren behöver jag inte ett tält som klarar skitväder året runt. Det räcker med något som klarar skitväder på sommaren.

Och en variant på det du skriver är då att de fungerar precis lika dåligt på sommaren som under andra årstider. Det är bara det att man under vintern inte har några bättre alternativ. Det har man för barmarkssäsongen, så varför inte välja detta?

Berätta lite om vilka tarps och tarptents du har har använt så mycket och vilka dina negativa och positiva erfarenheter är.

Jörgen

Re: Tarptent

Schneeberger; sa:
Tarptenten påminner om ett franskt multisporttält som såldes av litepac för några år sedan, kommer inte ihåg namnet, men ca 800g vägde det. Någon som minns namnet? Någon som har använt det?

Tydligen mycket populärt bland sådanadäringa människor som har bråttom i naturen då det begav sig.

Uffe

Har nyttjat och det är luftigt och håller myggen på rätt sida, dock inte speciellt komfortabelt.
Vikten är dock fenomenal med pinnar och stänger!

Re: Tarptent

Schneeberger; sa:

Uffe

Multisporttält brukar ha vissa definitionskrav för "tält" på sig, t ex att de skall ha botten. Detta är tillval för Tarptents, som alltså normalt ligger närmare tarps än tents. Tarptents går normalt inte heller att göra helt täta ned till marken, även i stormläge. Något som normalt är ganska nödvändigt när det gäller tält som skall klara yrsnö i en snöstorm, men som ger klart sämre ventilation. Och som enligt min mening inte behövs under barmarksturer.

Bör kanske tillägga att snöstormar under barmarksturer (som kan inträffa; hängslen och livrem)normalt innebär att ny snö faller och blåser runt. Detta skiljer inte så mycket från regn som blåser runt under samma omständigheter. Inte att gammal och ny snö piskas runt av stormvindar och yr in överallt. Som på vintern.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2007-03-11 kl 10:23]

Efter alltför många krypövningar i tubtält, ställer jag numera sitthöjd under tak som självskrivet krav på, tarpar (där det är normalt) och lättviktstält.
Golvbehovet och vikten kan disskuteras.

go tur

Hilleberg Nallo 2 vs. Nallo 3 GT

Wolf25; sa:
Punkt nr 2 gör att tältet blir dyrt, som t.ex ett Hilleberg Nallo.

Själv har jag ett Nallo 3 GT och tycker att det är lagom till två pers.

Vikten skiljer inte så mycket mellan ett 2 och 3, GT eller inte. Kolla gärna i någon butik som har utställning eller kan sätta upp det tält du vill köpa.

/Ulf

Jag tycker precis tvärtom, jag tycker vikten skiljer rättså mycket mellan Nallo 2 och Nallo 3 GT. Nallo 2 väger 2.1 kg och Nallo 3 GT väger 2.8 kilo, det skiljer alltså 700 gram vilket jag tycker inte alls är försumbart.

Det beror ju på hur bekväm man är av sig, jag och min man är inte småvuxna nån av oss, men vi samsas fint i ett vanligt Nallo 2 och vi upplever att det finns gott om plats. Men man måste ju vara lite strukturerad och inte drälla grejjer omkring sig hursomhelst. Med ett GT-tält kan man breda ut sig mera.

Re: Hilleberg Nallo 2 vs. Nallo 3 GT

Jag tror du missförstår...

Wolf25 menar att det inte skiljer så mycket i vikt mellan ett 2 eller 3 personers tält när man jämför motsvarande tältmodeller.

Tillexempel väger mitt Nallo 2GT 2,5kg och enligt dig väger Nallo 3GT 2,8 kg. VSB.

Uffe

^_^; sa:
Wolf25; sa:
Punkt nr 2 gör att tältet blir dyrt, som t.ex ett Hilleberg Nallo.

Själv har jag ett Nallo 3 GT och tycker att det är lagom till två pers.

Vikten skiljer inte så mycket mellan ett 2 och 3, GT eller inte. Kolla gärna i någon butik som har utställning eller kan sätta upp det tält du vill köpa.

/Ulf

Jag tycker precis tvärtom, jag tycker vikten skiljer rättså mycket mellan Nallo 2 och Nallo 3 GT. Nallo 2 väger 2.1 kg och Nallo 3 GT väger 2.8 kilo, det skiljer alltså 700 gram vilket jag tycker inte alls är försumbart.

Det beror ju på hur bekväm man är av sig, jag och min man är inte småvuxna nån av oss, men vi samsas fint i ett vanligt Nallo 2 och vi upplever att det finns gott om plats. Men man måste ju vara lite strukturerad och inte drälla grejjer omkring sig hursomhelst. Med ett GT-tält kan man breda ut sig mera.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg