joru; sa:
NUI; sa:
[
Något från
http://www.tarptent.com
Om du inte behöver ett vintertält (vilket gäller de flesta av oss) så sparar du många kilon och många kronor. Men urvalet bland traditionella tälttillverkare är begränsat.
Om du kollar min hemsida ("Tälttest i hemmaskogarna") så ser du ett test jag gjorde med min son av ett Tarptent Cloudburst. Det är ett ganska rymligt tält för 2 som klarar 3 säsonger, väger under 1 kg, är mycket, mycket lätt att sätta upp och kostar ca 2 300 kr.
Det finns andra modeller, kolla deras hemsida.
Jörgen
Verkar vettiga eftersom taket inte sitter ihop med golvet som på HB Rajd. Definitivt ett val om man kan tälta skyddat när det kör ihop sig ordentligt.
Själv gillar jag att ha lite mer säkerhetsmarginal, inte minst för att få lite större valfrihet vid val av tältplats, så det får bli Akto på sommarsolotur även i fortsättningen.
//J
Det där med säkerhetsmarginaler är naturligtvis individuellt. Men det etablerade tänkandet är ju just att tillräckliga säkerhetsmarginaler betyder att använda ett vintertält på sommaren. På köpet får man då tunga och svårventilerade husrum att bära varje meter på vägen och att ligga i varje natt. För att då, den hundrade natten eller så, drabbas av en vinterstorm på sommaren då man verkligen har nytta av sitt säkerhetstänkande.
Själv använder jag numera lättare saker än Tarptent, och jag känner därför ingen oro över att de inte skulle hålla måttet i barmarksfjällen. Tack vare detta val har jag ett lättventilerat utrymme under tak som går att försluta tillräckligt väl när det blåser och regnar hårt. Och som väger 1-2 kg mindre än vintertälten.
Personligen har jag oerhört svårt att se att jag förlorar något på detta byte och säkerhetsmarginalerna känns tillräckligt väl tilltagna. Visserligen kan hängslen och livrem gå av samtidigt, men om detta inträffar under barmark så riskerar man ändå inte livhanken. Men smaken är ju som baken.
Vill man ha ett billigt och lätt tält som är enkelt att sätta upp så är detta svårt att förena med att det tål artilleribeskjutning ;-)
Jörgen