Tält till Sarek 2014

Just nu finns det ett Bergans Compact Light 2 till salu för 1600:- här på utsidan om det är överkomliga pengar att ligga ute med ett tag. När du vandrat klart kan du lägga ut det för försäljning igen för några hundringar mindre...

http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=60307

När jag ändå höll på och surfade runt hittade jag den här intressanta artikeln (http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Tent-Reviews). Det som förvånar mig mest är att de skriver:

Of all the tents tested here only Hilleberg models come with enough guyline to achieve a proper pitch. Hilleberg is also the only company that includes enough stakes for each guypoint. Pretty lame, right?

Nu var det kanske inte HB vi nödvändigtvis skulle diskutera i den här tråden, men det verkar som att man får se upp när man köper tält av ett annat märke så att man inte åker på oförutsedda merkostnader.

Senast ändrad:
Jag håller med de som föreslagit Bergans Compact-tält att det är bra tält till en rimlig peng. Har själv ett 3-mans (ej Light) och tuffare tält till det priset får man leta efter. Använder det även på veckolånga vinterturer på kalfjället. Däremot är det inte riktigt så rymligt som light-versionen.

/Hans

Efteråt

Tänker såhär. Låna så mycket prylar som möjligt av hög kvalitet. Blir du helt frälst väntar du tills du pluggat klart o köper högkvalitetsprylar. Så vinner du i längden, även om det svider som fan vid inköpet. :)

framförallt, ha is i magen, vänta med att köpa tills rätt tillfälle dyker upp. Det är få saker inom friluftsbranchen som inte reas ut för eller senare. kolla också webbutiker i england exempelvis. där är det alltid billigare. Eller om du ska till usa, köp ett hilleberg där, dom är billigare. eller kolla hillebergs outlet, för eller senare dyker det upp ett tält som är vettigt.

Billiga tunga prylar är de dyraste eftersom du byter ut dem snabbt och är de oftast är omöjliga att sälja utan rejäl förlust.

Tält brukar man kunna låna, frågar man, kan man aldrig få ett värre svar än nej tyvärr.
go tur

Tack för er hjälp!

Tack för allt stöd i frågan får man väl börja med att säga! Mycket trevlig stämning, samt att man inte kände sig helt själv och vilse redan innan man kom ut på vandringen;)

driatic

Den verkade vara bättre. Kommer nog få kika på alternativ, då precis som tomhylsan sa så är det blytungt! Och om

Smux

Jag har planerat sträckan förbi Singi - Nikkaloukta, men tänkte inte följa Kungsleden utan kör runt igenom Sareks toppar så STF får iså fall leverera till (tält)dörren om det ska fungera:)

Kjpil

Tack för tipset på Bergans Compakt 2, kika på pricerunner och fanns där för 1960:- vilket jag i så fall tycker är överkomligt! Stor skillnad på 5 000 :- för nya modeller vilket jag personligt tycker är skrämmande dyrt! Men som sagt är ju en fattig student:)

Patrik_L

Tack för länken Patrik! Nu känns inte axlarna lika tunga längre!
Ska hålla ett öga på köp och sälj delen här inne(som jag inte visst fanns) efter bra andrahands utrustning!

Tack för allt stöd i frågan får man väl börja med att säga! Mycket trevlig stämning, samt att man inte kände sig helt själv och vilse redan innan man kom ut på vandringen;)

driatic

Den verkade vara bättre. Kommer nog få kika på alternativ, då precis som tomhylsan sa så är det blytungt! Och om

Smux

Jag har planerat sträckan förbi Singi - Nikkaloukta, men tänkte inte följa Kungsleden utan kör runt igenom Sareks toppar så STF får iså fall leverera till (tält)dörren om det ska fungera:)

Kjpil

Tack för tipset på Bergans Compakt 2, kika på pricerunner och fanns där för 1960:- vilket jag i så fall tycker är överkomligt! Stor skillnad på 5 000 :- för nya modeller vilket jag personligt tycker är skrämmande dyrt! Men som sagt är ju en fattig student:)

Patrik_L

Tack för länken Patrik! Nu känns inte axlarna lika tunga längre!
Ska hålla ett öga på köp och sälj delen här inne(som jag inte visst fanns) efter bra andrahands utrustning!

Om det är den turen du beskriver runt "Sareks toppar", och inte följer Kungsleden mellan Kvikkjokk och Nikkaloukta som går lite mer skyddat så rekommenderar jag definitivt att du tar med dig ett bättre tält. Snåla hellre på något annat, ex en varm fibersovsäck är billigare än en dunsäck och ett liggunderlag i cellplast gör också sitt jobb mm. Tältet däremot är ditt skydd mot vädrets makter och definitivt en mycket viktig säkerhetsdetalj.
Bergans Compact serie är som många redan rekommenderat ett bra tält och mycket privärt. Om du inte är extremt priskänslig skall du definitivt välja modellen "light" pga både större utrymmen till faktiskt lägre vikt, men också bättre material (ex silikonbelagd yttertältsduk mot PU-belagd i vanliga Compact modellen) som ger dig en längre livslängd på tältet. Prisskillnaden mellan Compact 2 och Compact light 2 är ca 500kr vilket är väl investerade pengar;)

Patrik_LTack för länken Patrik! Nu känns inte axlarna lika tunga längre!

Båda mina bättre tält är köpta lätt begagnade. Det första jag köpte var ett Hilleberg Nallo 2 GT för 4000:- istället för 7750:- nytt och det andra var ett Hilleberg Unna som jag gav 2500:- för här på Utsidan istället för nypriset 5500:-. Jag tackar särskilt säljaren av det senare då jag fick en fantastisk solovandring från Ramundberget till Storulvån via Blåhammaren i Jämtlandsfjällen i somras! :) Utan Unnat hade det nog varit riktigt trist då snittvinden tidvis låg på 17 m/s och med 27 m/s i byarna. Nu sov lag istället lugnt och litade på att tältet skulle hålla. Jag har några intressanta bilder på hur ett Unna ser ut när det blåser kraftigt mot bredsidan om någon skulle vara intresserad...

Jag har några intressanta bilder på hur ett Unna ser ut när det blåser kraftigt mot bredsidan om någon skulle vara intresserad...

Bilder är alltid intressanta

rea rea!

Jag har haft ett bergans kompakt light 3 vilket var riktigt bra för pengarna? Jag fick mer än tillräckligt med markpinnar och bra med stormlinor (iof inte till alla möjliga fästningar).. detta hittade jag på rea för 2800kr!

Sedan såldes detta tältet då jag blev sugen på ett tält med annan desigt (ligga på sidan mot dörren) plus ett lite lättare och mindre!

Det blev istället ett exped venus II extreme, detta hittade jag också på rea i norge för 3200 norska så blev 3500 svenska inc frakt. Ett helt klart bra tält med gott ommarkpinnar och extra stormlinor för att förankra tältet i alla möjliga fästningar likt hilleberg!

Så mitt tips är att, ha lite is i magen och kolla utsidans marknad samt håll koll på reor, inte bara i sverige!

Annars finns artic alpine design tält som enligt många är riktiga kvalitetstält för bra pengar! Northstar.se har dessa tält!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg