Jag har så svårt att förstå detta. På vilket sätt skulle Enan vara "olämpligt för fjället"? Det är ju inte ett festivaltält från OKQ8 vi pratar om, utan ett kvalitetstält som kostar 8500 spänn. Vilket skäl skulle kunna finnas, mer än att HB vill sälja på oss arma fjällvandrare dyrare tält?Eftersom Enan är av samma #typ# skulle jag även avråda från detta. Enligt en kille som jag känner och som jobbat på Hilleberg avråder även han (när jag köpte mitt) eftersom dessa är olämpliga för fjället.
Jag har ett Enan som jag använt på flera fjällturer. Om det blåser mycket tältar jag i skogen/dalen/bakom en sten. Tror inte jag skulle valt mer utsatta tältplatser även om jag haft ett Akto i stället. Ja, det är lite "dragigt". Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag har också ett Anjan 2 och ett Sierra Designs High Route. High Route är en specialare med helt lodräta sidoväggar som jag aldrig skulle drömma om att ta med mig i fjällen. Men Enan? Absolut!
Vad är det jag inte förstår?