Känner mig inte träffad! Listade Nordisk, Helsport, Vango, Terra Nova och Tarpten Moment i mitt allra första inlägg . Robens var ett intressant tillägg, som jag inte alls har koll på. Vaude och Exped verkar ha varit bättre förr, med sina "Power Lizard" resp. "Vela".Varför diskuteras endast Hilleberg tält? De har ju de senaste blivit så väldigt, väldigt dyra att jag har börjat intressera mig för andra märken.
Nordisk är ett danskt märke som jag testat på fjällen och känt mig trygg med. Deras tält verkar gedigna. Testas för vind upp till 25 m/s. Robens ett annat danskt märke som också verkar vara bra. Tror deras vindtålighetstester går ända upp till 40 m/s.
Crux verkar vara ett seriöst och etablerat engelsk märke.
Och så finns det såklart de norska fabrikaten. Norrmännen lär ju inte vara sämre rustade för fjällvärlden än vi.
Alla dessa tält är faktiskt av den "skandinaviska" typen. Precis som smux m fl ger jag inte heller avkall på "ytter först"-uppsättning i nordiska fjäll. Guld värt i skitväder, särskilt när man är ensam vid uppsättning/nedtagning.
Hur funkar denna design på ingång/absid, när det ösregnar? Den verkar inte ge mycket skydd vid in/utpassage, eller när man vill laga mat i absiden och hålla dörren (halv)öppen; både för utsiktens och ventilationens skull. Där finns ett pyttelitet "skärmtak", men i övrigt verkar det kunna regna rakt ner i absidutrymmet?(...) Hade jag däremot planerat en tur där jag vet att jag kommer tillbringa mer mer tid än enbart nätterna i tältet ger Nallo2 en helt annan upplevelse, med gott om plats både för sig själv och sin packning (inkl ryggsäck) inuti innertältet, samt sitthöjd. Med den raka ingången och möjligheten att öppna upp yttertältets huvudgavel ger en trivsam upplevelse i fint väder (till skillnad från en del andra tält med liknande design med ingång på sidan). (...)
Här känner jag lite tvärtom jämfört med dig; på långa turer, när jag räknar med "pausdagar" p g a alltför räligt väder, vill jag ha en riktigt skyddad och rymlig "veranda", som inte behöver hållas stängd för att vara regnsäker, som jag kan rumstera om i utan att krypa ur sovsäcken (dvs helst längs min hela långsida), och beundra utsikten genom, trots att det regnar.
Då behöver själva innertältet inte vara så stort - jag känner mig ändå inte trångbodd och instängd.
Jag har sovit i andras "toppmatade" tält och skulle alltså inte välja ett sådant, särskilt just för längre turer med risk för "pausdagar".