Hej
Har efter lite funderande kommit fram till att jag behöver ett till/nytt tält. Jag tror jag vet vilket jag vill ha men känner att jag fastnat lite i gamla spår/tillverkare och skulle behöva tips för att vidga vyerna...
Jag har ett kupoltält för två men det tältets innergolv litar jag inte riktigt på längre. Det tältet har varit en trogen följeslagare på många fjällvandringar och har säkert flertalet nätter kvar. Går säkert att skicka till tillverkaren och få golvet bytt. Det jag stört mig på under åren är att lutningen på tältduken vid absiden där man för ner dragkedjan varit så pass flack att man alltid kommer åt insidan av yttertältduken med armen när man sträcker sig ner för att stänga/öppna. Man blir kondensfuktig på armen.
Jag har två tunneltält. Det ena är den klara favoriten: den har raka innertältsväggar och en förlängd absid. Gott om plats för tre personer och all packning samt två ingångar. Det andra köpte jag för att jag trodde jag ville ha det. Det är ett tunneltält för två personer, med sluttande fotända och förlängd absid. Jag är inte särskilt lång (171cm) men har ett tjockt liggunderlag och en fluffig sovsäck. I princip varje gång jag sovit i det så är fotänden av sovsäcken fuktig, trots att jag tycker att jag kryper upp mot öppningen så mycket det går.
Det jag söker är ett tält för två personer, med raka, eller i alla fall mycket branta, kortsidor med en ligglängd som klarar av viss liggunderlag- och sovsäckshöjd. Kupol- eller tunneltält spelar ingen roll. Tältet ska sättas upp ”allt i ett”, alltså inget som sätts upp med innertält först (hur bra man än tycker att det är). Tältet ska klara av ”sommarfjällväder” med allt vad det innefattar, kommer kanske att användas vintertid i låglandsskogsmiljö när det inte är mer än några centimeter snö. Gärna två ingångar men absolut inget krav. Förlängd absid är inte heller något krav men två ryggsäckar måste få plats under tak samtidigt som man kan ta sig ut utan att klättra över dem. Vikt gärna runt 3kg men säkerheten/hållbarheten är viktigare. Vill absolut inte ha för flack lutning på absiden så att man drabbas av ”kondensarm”. Priset är inte det viktiga.
Kom gärna med förslag!