Ödet
Det sägs att äventyr är följden av dålig planering. Med äventyr i det här fallet menas då att man försätter sig/hamnar i en utsatt situation. Allt som kan sägas om olika tält är redan sagt men att uppleva en storm på fjället i tält är speciellt.
Jag missförstod väderprognosen när jag var i norska fjällen för några år sedan och gav mig ut på kalfjället ensam, mitt i vintern. Jag fick uppleva ett äventyr enligt tidigare definition.
När jag ställdes inför faktum att vinden bara skulle öka grävde jag en "överlevnadsgrop" bredvid tältet. Där kryper jag in när tältet blåst bort, tänkte jag. Med den säkerheten gick jag in i tältet.
Natten tillbringade jag liggandes vaken, fullt påklädd med pjäxorna på, ovanpå sovsäcken. I absiden blåste det så hårt att jag inte vågade tända stormköket för att smälta snö. Jag "smuttade" på den sista vätskan i termosen och bad till gud att allt skulle gå bra.
När det ljusnade och stormen lugnade sig lite gjorde jag en snabb evakuering ner till civilisationen.
Tältet och jag klarade oss helt perfekt och upplevelsen är i dag en sedelärande berättelse och erfarenhet. Med detta vill jag säga att det är först i efterhand som du vet vad du och ditt tält klarar. Och rent konkret får man nog allt välja mellan extrem lätt vikt eller stormtåliga tält, oavsett märke.