Tält i storm

Exv är ju geodetiska tält inte kinkiga för vindriktningen, som tunnlar ju är.

Detta har du helt rätt i!

Men angående kupol- vs tunneltält så har nog många uppfattningen att kupoltält är tåligare därför att tunneltält kränger och flexar hit och dit när det blåser, medan kupoltälten står mer stilla och är tystare. I själv verket så har de olika sätt att fungera. Tunneltält ska flexa i vinden och ta upp kraft medan kupoltält står synbart stadiga tills de plötsligt brister.

Nu menar jag inte att kupoltält därför är dåliga :) Jag menar bara att stabiliteten kan vara bedräglig. Men att kupoltält är praktiska ur vindriktningssynpunkt är ju sant.

Jag frågade runt lite för några decennier sedan om hur folk lärt sig sätta upp sina fjälltält. Nästan alla hade satt upp det på gräsmattan hemma en vacker sommardag när det inte regnade. De flesta hade bara satt upp det en enda gång innan de började sin fjällvandring…
Jag har också sett många fjällvandrare med bruksanvisningen i hand jobba med att få upp sina tält till fjälls. Det ser kul ut.

Första gången i solsken en varm sommardag med bruksanvisningen i handen låter bra tycker jag
Sedan tror jag att man skall sätta upp det i värsta tänkbara väder, alltså snö, slask, regn och hård blåst, ju hårdare dess bättre – först då lär man sig någonting. Jag tycker också att ett krav skall finnas med, det får inte komma in en enda droppe vatten i innertältet. Då kan man mäta hur bra man var på att få upp tältet.

Sen tycker jag att man skall sätta upp det massor av gånger, ju fler dess bättre. Man skall kunna sitt tält, det kan spara en väldigt massa bekymmer.

Thomas

Instämmer, hade för någon vecka sedan en brottningsmatch med ett kupoltält efter en nattpaddling som jag inte använt sedan september förra året, dumt! Men detta med att lära känna sin utrustningen innan avfärd är det tydligen inte bara vi amatörer som glömmer:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19226&highlight=Corax+Hilleberg ;)

Jag vet inte hur många sekundmeter det krävs för att man inte skall kunna andas utan skydd för näsa och mun, vet någon?

Det beror ju på vad som flyger omkring och är nog väldigt subjektivt. Runt 40- 50.

Men den situationen du beskriver där du typ skulle båsa bort bara du vinkade med näsborren så måste det vara minst 70-100.

Menar du km/h nu? Enligt fjällsäkerhetsrådets hemsida behövs det runt 30 m/s (117 km/h) för att en person med packning skall blåsa bort. Världsrekordet ligger på drygt 100. Då blåser förmodligen betongbunkrar bort som fjädrar.

Svag vind 1 – 3 m/s. Det är knappt att vinden känns.

Måttlig vind 4 – 7 m/s. Det fläktar skapligt och känns lite obehagligt i kallt väder.

Frisk vind 8 – 11 m/s. Det börjar bli stretigt att ta sig fram i motvind. Lågt snödrev.

Frisk vind 11 – 13 m/s. Mycket jobbigt att gå mot vinden. Den som inte har fjällvana bör avstå från att gå på tur.

Hård vind 14 – 17 m/s. ”Varning för hårt väder”. Vinden rycker i kläderna och det är svårt att ta sig fram. Ett par hundra meters sikt.

Hård vind 18 – 24 m/s. ”Varning för mycket hårt väder”. Sikten är obefintlig och det går knappt att ta sig fram på skidor ens i medvind. Nu bör ingen vara på fjället.

Storm 25 – 32 m/s. Det går inte att hålla sig upprätt. Svårt att överleva.

Orkan 33 m/s <. Man blåser bort med utrustning och allt och får mycket svårt att klara sig.

Menar du km/h nu? Enligt fjällsäkerhetsrådets hemsida behövs det runt 30 m/s (117 km/h) för att en person med packning skall blåsa bort. Världsrekordet ligger på drygt 100. Då blåser förmodligen betongbunkrar bort som fjädrar.

Svag vind 1 – 3 m/s. Det är knappt att vinden känns.

Måttlig vind 4 – 7 m/s. Det fläktar skapligt och känns lite obehagligt i kallt väder.

Frisk vind 8 – 11 m/s. Det börjar bli stretigt att ta sig fram i motvind. Lågt snödrev.

Frisk vind 11 – 13 m/s. Mycket jobbigt att gå mot vinden. Den som inte har fjällvana bör avstå från att gå på tur.

Hård vind 14 – 17 m/s. ”Varning för hårt väder”. Vinden rycker i kläderna och det är svårt att ta sig fram. Ett par hundra meters sikt.

Hård vind 18 – 24 m/s. ”Varning för mycket hårt väder”. Sikten är obefintlig och det går knappt att ta sig fram på skidor ens i medvind. Nu bör ingen vara på fjället.

Storm 25 – 32 m/s. Det går inte att hålla sig upprätt. Svårt att överleva.

Orkan 33 m/s <. Man blåser bort med utrustning och allt och får mycket svårt att klara sig.

lol km?

Folk cyklar i upp mot 100 km/h.

Nä den första meningen var seriös. Den andra skämtsam då 81 m är den högsta som mäts upp i sverige...

Du vet att du klippt ut kommentarer för vintertid va?

Skälet för att de inte lagt ut någon för sommartid är väl att det är så få som skadar sig på grund av vind.

Skälet för att de inte lagt ut någon för sommartid är väl att det är så få som skadar sig på grund av vind.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka

Wikipedia är ju bekvämt. Givet valfri årstid så kan man konstatera att över 30 m/s tältar man sannolikt inte oavsett om tältet redan är rest eller ej. Jag tror att t ex 20 m/s kan kännas som 30 m/s för den som är utsatt.

Men som jag skrev tidigare så spelar exakta siffror ingen roll eftersom man aldrig vet hur mycket det för tillfället blåser eller hur mycket det kommer att blåsa under nästa fjälltur.

Du vet att du klippt ut kommentarer för vintertid va?

Nu fattar jag inte, skulle det behövas större vindstyrkor för att blåsa iväg en människa på sommaren än på vintern? Det är samma vindstyrka oavsett temperatur och årstid, och människor väger väl lika mycket året om?

Anledningen till att få skadar sig p g a vind på sommaren, kan inte det vara för att det mer sällan är orkanvindar på sommaren tror du? Blandar du inte ihop bortblåsningsrisk med köldfaktor nu? ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka

Wikipedia är ju bekvämt. Givet valfri årstid så kan man konstatera att över 30 m/s tältar man sannolikt inte oavsett om tältet redan är rest eller ej. Jag tror att t ex 20 m/s kan kännas som 30 m/s för den som är utsatt.

Men som jag skrev tidigare så spelar exakta siffror ingen roll eftersom man aldrig vet hur mycket det för tillfället blåser eller hur mycket det kommer att blåsa under nästa fjälltur.

Om du orkat läsa tråden så hade du sett att frågeställaren just ville ha en uppskattning och noggrant beskrivit händelsen.

Om du orkat läsa tråden så hade du sett att frågeställaren just ville ha en uppskattning och noggrant beskrivit händelsen.

Vad jag skrev riktade sig till det faktum att du påpekade att en beskrivning av vindens verkningar under sommartid saknades hos Fjällsäkerhetsrådet. Jag länkade - vilket du kanske inte orkade undersöka - till en sådan på wikipedia.

Att uppskatta vindhastigheten baserat på andrahandsuppgifter tror jag är meningslöst, i synnerhet för en lekman. Kul tidsfördriv att sitta och skriva slumpvisa siffror kanske, men det hjälper inte frågeställaren. 70-100 m/s är ett rejält spann också. Jag kan t ex skriva "nånstans 80-110 m/s" och vara lika trovärdig.

Bara det jag menar!

Vad jag skrev riktade sig till det faktum att du påpekade att en beskrivning av vindens verkningar under sommartid saknades hos Fjällsäkerhetsrådet. Jag länkade - vilket du kanske inte orkade undersöka - till en sådan på wikipedia.

Att uppskatta vindhastigheten baserat på andrahandsuppgifter tror jag är meningslöst, i synnerhet för en lekman. Kul tidsfördriv att sitta och skriva slumpvisa siffror kanske, men det hjälper inte frågeställaren. 70-100 m/s är ett rejält spann också. Jag kan t ex skriva "nånstans 80-110 m/s" och vara lika trovärdig.

Bara det jag menar!

Det måste vara något fel på dig då jag i samma inlägg som du delvis citerar säger att det var ett skämt.

Nu vet jag vid vilka hastigheter som jag får svårt att andas så det är inte så svårt att uppskatta. Att du inte kan det är ditt problem. För problem verkar du ha.

Det måste vara något fel på dig då jag i samma inlägg som du delvis citerar säger att det var ett skämt.

[...]

För problem verkar du ha.

Lyckligtvis var jag på förhand medveten om hur rask du brukar vara till personangrepp, så jag tar ovanstående mest som beklämmande bevis på att jag - trots eventuella "problem" - åtminstone inte har det värst.

Ha en bra dag (det känns som att du behöver det).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg