Tält i storm

Oj, då skulle inte vårt tält ha räckt långt. Kanske man borde säkra det med stålvajrar...

Det var nog inte ens storm däruppe vid Nordkapp, om man går efter beskrivningarna, snarare "hård vind" eller "kuling" eller vad man skall kalla det, för det gick ju att ta sig fram, om än med viss möda.

Jag har suttit i 36 m/s och då i ett Akto vilket fungerade bra. Fick säkra med en del sten mot tältpinnarna, då de hade dragits upp ur marken annars.

Har även varit med om dryga 30, då i ett Fjällräven Akka som slets mitt itu :)

Jag är mao rätt noga med vilket tält jag tar med mig upp då jag alltid tycks hamna mitt i "skiten" rent ut sagt.

Gott om stormlinor brukar dock kunna hjälpa tunnare vävar.

// Jocke

Ska tåla minst 35 meter per sekund. Det är mycket det. Följande tält vet jag har blåst platt/knäckt bågar i svenska fjällen (egen erfarenhet eller i bekantskapskretsen):

Haglöfs Double Peak
Hilleberg Keron 3
Hilleberg Keron 3 GT

Tänk på att Hilleberg själva skriver att vid hårt väder är det bra att ha dubbla bågar, kanalerna är byggda för det. Gäller även de geodetiska modellerna där man klipper varannan krok i bågarna.

Själv använder jag numera bara geodetiska tält på högfjället. De klarar betydligt mer vind än tunneltälten och håller även acceptabel komfort i kraftigare vindar. Exempelvis HB Nallo fladdrar kraftigt redan i måttlig kvällsbris. Expeditionsklass? Beror på var man åker på "expedition". Håller kanske i storm men man har knappast kul.

Jag tror inte man kan få allt. Ska man bo bra (bra definierat som att tältets form är någorlunda intakt) i 35 meter per sekund så måste man bära på lite mer. Sänker man kraven kan man såklart bo lätt.

.....
SMD Lunar Solo har i recensioner sagts stå pall för byar på 35 m/s. Det har å andra sidan Tentipi-kåtor också (enligt deras hemsida, vill jag minnas, orkar inte leta nu).
.....
Jag skrev till dåvarande Moskoselkåtan och tog upp den saken, då jag finner det helt osannolikt att en enstångskåta klarar orkanvindar. Tror jag inte ens min förstärkta variant gör (numera förstärkt med grövre mittstång utöver extra stormlinefästen):
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=25703

Raskesven

Tälta i storm

Fjällröven testade ett av sina gamla tält i vindtunnel - när de kom upp i 34m/s öppnade sig dragkedjan lite. När de satte i ett par pinnar till klarade det upp till ~40m/s.
Detta var innan de försökte vara hippa, cirka slutet 80-tal.
Det är ett litet och lågt 1-2mans tunneltält som hette Cyklon II, oftast kallat Cyklon B... (Luktar inte mumma i små trånga tält).

Jag har inte varit ute i överfallsväder med mitt, bara vanlig kuling. Det fladdrar lite i byarna, men inget alls jämfört med stora tunneltält.

Jag frågade runt lite för några decennier sedan om hur folk lärt sig sätta upp sina fjälltält. Nästan alla hade satt upp det på gräsmattan hemma en vacker sommardag när det inte regnade. De flesta hade bara satt upp det en enda gång innan de började sin fjällvandring…
Jag har också sett många fjällvandrare med bruksanvisningen i hand jobba med att få upp sina tält till fjälls. Det ser kul ut.

Första gången i solsken en varm sommardag med bruksanvisningen i handen låter bra tycker jag
Sedan tror jag att man skall sätta upp det i värsta tänkbara väder, alltså snö, slask, regn och hård blåst, ju hårdare dess bättre – först då lär man sig någonting. Jag tycker också att ett krav skall finnas med, det får inte komma in en enda droppe vatten i innertältet. Då kan man mäta hur bra man var på att få upp tältet.

Sen tycker jag att man skall sätta upp det massor av gånger, ju fler dess bättre. Man skall kunna sitt tält, det kan spara en väldigt massa bekymmer.

Den värsta storm, eller om det nu var orkan, jag varit med om till fjälls sommartid var en intressant upplevelse. Vanliga stormar och oväder har jag haft många – men den här hade så stark vind att jag bara låg rakt ned så platt jag någonsin kunde mot marken och höll mig kvar i stenar och grästuvor med huvudet mot vinden, sidledes hade jag helt enkelt blåst bort. Jag kunde inte andas utan att trycka mun och näsa mot marken så att huvudet gav skydd mot vinden, eller hålla handen framför munnen som skydd, först då fick jag luft.
Att sätta upp tält var inte ens att tänka på. Jag försökte flytta mig i skydd av en sten som var kanske 30 cm hög och det tog lång tid att komma dit trots att det bara var kanske 2 meter. Fick jag in vind mellan kroppen och marken bara det minsta så började jag lyfta och fick använda all min kraft för att hålla mig kvar på marken.
Detta har bara hänt mig en enda gång på alla år så jag vågar påstå att detta händer mycket sällan – men det kan alltså hända.

Jag vet inte hur många sekundmeter det krävs för att man inte skall kunna andas utan skydd för näsa och mun, vet någon?

Stormar kräver kunskap om att sätta upp sitt tält. Stormar brukar komma hastigt, det ligger så att säga i stormens natur. Det är sällan man från en högfjällsplatå hinner söka upp skyddande omgivningar, det gäller att få upp tältet snabbt som attan och sedan in i skydd. Om man i en sådan situation inte tränat med sitt tält så får man det onödigt jobbigt och man kan till och med bli av med sitt tält helt och hållet – eller, det vanligaste, tältet blåser sönder.

Hård vind, alltså inte storm, inträffar ofta och leder sällan till några problem. Kan du stå upp i vinden skall du också få upp ett tält. Kan du inte stå upp i vinden utan måste krypa så börjar problemen komma, speciellt om det samtidigt är nederbörd.

Är du i ett skyddat läge, eller kan ta dig dit, så finns inga som helst problem med att få upp ett tält snabbt och enkelt. Då bara det blåser lite mer än normalt.

En gång skulle jag upp från Sitojaure för att sedan gå ned till Aktse. Det gick inte, det var helt omöjligt. Jag fick motvind. Den var så stark att jag inte kunde gå mot vinden. Jag försökte sänka packningen för att få lägre tyngdpunkt, högre tyngdpunkt, jag packade om ryggsäcken så att dess vindfång blev mindre, jag försökte sätta ryggsäcken på magen för att kunna gå framåtlutad mot vinden – det gick bara inte! Jag fick gå ned en bit på Sitosidan och sov natten där i lugn och ro med perfekt vindskydd av fjället, det var nästan vindstilla där.

Thomas

Jag frågade runt lite för några decennier sedan om hur folk lärt sig sätta upp sina fjälltält. Nästan alla hade satt upp det på gräsmattan hemma en vacker sommardag när det inte regnade. De flesta hade bara satt upp det en enda gång innan de började sin fjällvandring…
Jag har också sett många fjällvandrare med bruksanvisningen i hand jobba med att få upp sina tält till fjälls. Det ser kul ut.

Första gången i solsken en varm sommardag med bruksanvisningen i handen låter bra tycker jag
Sedan tror jag att man skall sätta upp det i värsta tänkbara väder, alltså snö, slask, regn och hård blåst, ju hårdare dess bättre – först då lär man sig någonting. Jag tycker också att ett krav skall finnas med, det får inte komma in en enda droppe vatten i innertältet. Då kan man mäta hur bra man var på att få upp tältet.

Sen tycker jag att man skall sätta upp det massor av gånger, ju fler dess bättre. Man skall kunna sitt tält, det kan spara en väldigt massa bekymmer.

Den värsta storm, eller om det nu var orkan, jag varit med om till fjälls sommartid var en intressant upplevelse. Vanliga stormar och oväder har jag haft många – men den här hade så stark vind att jag bara låg rakt ned så platt jag någonsin kunde mot marken och höll mig kvar i stenar och grästuvor med huvudet mot vinden, sidledes hade jag helt enkelt blåst bort. Jag kunde inte andas utan att trycka mun och näsa mot marken så att huvudet gav skydd mot vinden, eller hålla handen framför munnen som skydd, först då fick jag luft.
Att sätta upp tält var inte ens att tänka på. Jag försökte flytta mig i skydd av en sten som var kanske 30 cm hög och det tog lång tid att komma dit trots att det bara var kanske 2 meter. Fick jag in vind mellan kroppen och marken bara det minsta så började jag lyfta och fick använda all min kraft för att hålla mig kvar på marken.
Detta har bara hänt mig en enda gång på alla år så jag vågar påstå att detta händer mycket sällan – men det kan alltså hända.

Jag vet inte hur många sekundmeter det krävs för att man inte skall kunna andas utan skydd för näsa och mun, vet någon?

Stormar kräver kunskap om att sätta upp sitt tält. Stormar brukar komma hastigt, det ligger så att säga i stormens natur. Det är sällan man från en högfjällsplatå hinner söka upp skyddande omgivningar, det gäller att få upp tältet snabbt som attan och sedan in i skydd. Om man i en sådan situation inte tränat med sitt tält så får man det onödigt jobbigt och man kan till och med bli av med sitt tält helt och hållet – eller, det vanligaste, tältet blåser sönder.

Hård vind, alltså inte storm, inträffar ofta och leder sällan till några problem. Kan du stå upp i vinden skall du också få upp ett tält. Kan du inte stå upp i vinden utan måste krypa så börjar problemen komma, speciellt om det samtidigt är nederbörd.

Är du i ett skyddat läge, eller kan ta dig dit, så finns inga som helst problem med att få upp ett tält snabbt och enkelt. Då bara det blåser lite mer än normalt.

En gång skulle jag upp från Sitojaure för att sedan gå ned till Aktse. Det gick inte, det var helt omöjligt. Jag fick motvind. Den var så stark att jag inte kunde gå mot vinden. Jag försökte sänka packningen för att få lägre tyngdpunkt, högre tyngdpunkt, jag packade om ryggsäcken så att dess vindfång blev mindre, jag försökte sätta ryggsäcken på magen för att kunna gå framåtlutad mot vinden – det gick bara inte! Jag fick gå ned en bit på Sitosidan och sov natten där i lugn och ro med perfekt vindskydd av fjället, det var nästan vindstilla där.

Thomas
Jaaa dä ä helt otroligt vad blåsten kan göra, man skall kunna sitt tält i alla väder...

Det beror ju på vad som flyger omkring och är nog väldigt subjektivt. Runt 40- 50.

Men den situationen du beskriver där du typ skulle båsa bort bara du vinkade med näsborren så måste det vara minst 70-100.

Jag är övertgad att man kan klara sig på sommarfjället med ett lättare skydd typ tarptält, åtminstone med en gnutta eftertänksamhet och planering!

Det som man 'betalar för' med den lilla extra vikten på ett 'riktigt' tält är väl extra flexibilitet, bekvämlighet och säkerhet - dvs det som oftast skiljer mellan tradtionell utrustning och UL dito. T.ex. behöver man nog inte leta lika länge för att hitta en duglig tältplats, det är lättare att resa utan att det blåser bort eller går sönder (det är då det händer!) och man har lite extra marginaler för riktigt ruskväder. Om det är värt det eller ej är nog helt individuellt; t.ex. kanske man redan tjänat in den där extra stunden som det tar att leta tältplats om man vandrat med konsekvent ul-packning, och studsat med raska sockeplastbeklädda fossingar över tuvorna? ;)

Jag är väldigt nyfiken på att läsa erfarenheter från er som nyttjat såna tält-lösningar, så jag hoppas ni skriver flitigt efter sommaren!

Per

Jag tror nog inte man kan säga "detta tält tål 37 m/s, medan detta tål 28 m/s".

Att uppskatta vindhastigheten på plats utan vindmätare tror jag också är svårt om man inte har stor vana. Man kan läsa väderrapporter i efterhand och konstatera hur mycket det blåste där man befann sig, men det säger ju inte att tältet faktiskt blev utsatt för sådana vindstyrkor. Speciellt i fjällen kan ju vinden vara extremt lokal med betydande variationer bara man går ner i en svacka eller in bakom en höjd.

Summan av kardemumman: man kan inte välja tält baserat på ett visst antal vindsekundmeter.

Man kan välja det av ett antal tält som antagligen tål mest vind, men hur mycket vind det tål eller om det ö h t är tillräckligt kan man aldrig veta.

Frågan: "tältet X väger mindre än Akto - tål det tillräckligt mycket vind?" kan man inte svara på eftersom det (a) kan blåsa tillräckligt för att alla tält ska paja och (b) inte går att entydigt säga hur mycket vind ett tält tål.

(Vindtunneltält är idealiserade situationer - går det bra upp till 37 m/s därinne så tror jag 37 m/s utomhus är ett riktigt krisläge.)

Precis, om fel person sätter upp rätt tält så går det nog åt pipsvängen ändå. Å andra sidan kanske det finns tält som är mer och mindre "förlåtande". Exv är ju geodetiska tält inte kinkiga för vindriktningen, som tunnlar ju är. Om man tältar där två dalar går ihop så kan det vara stört omöjligt att veta vartifrån vinden kommer under natten. Men jag gillar ändå tunneltält, för jag tror att Ödet utvalt mig och mitt tält att klara oss!

/A.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg