Tält i ryggsäcken eller utanpå?

Jag orkar inte följa alla turerna i diskussionen riktigt... ;)
Kan dock konstatera att jag till kortare tälttur i fjällen får svårt att hålla mig "inom säcken" även med en Grönland som ju rymmer mycket. Nu kommer sovsäcken hamna under, mot ramen, vilket iofs går utmärkt. Nu ska inte jag bära tältet, men annars hade det hamnat under jättetopplocket vilket ju är på ett så diffust sätt att ingen hade kunnat avgöra om denna placering räknas som i eller utanför säcken......
Jag är dock imponerad av hur man får ner allt i en Helium55 då jag även äger en sådan. Det är lite intressant att det finns så många gramdiskussioner när volym också är ett "problem".

Fullastad gammal "6-fickors"-Alaska [~65+25 liter] - Hm, var är "julgranen"?
Tält, liggunderlag och dunsovsäck i packpåsen, resten i säckens 9 externa och interna volymer...
En "ren" exteriör om någon, imho...

Bilagor

• PICT7905-72dpi.jpg
    PICT7905-72dpi.jpg
    99.5 KB · Visningar: 1,184

Tält, liggunderlag och dunsovsäck i packpåsen, resten i säckens 9 externa och interna volymer...

Mycket tilltalande med alla fack för att organisera tillvaron! Påminner om en byrå. Snyggt är det också :)
Jag får hålla tillgodo med min halvtunga Grönland tills jag hittar en "nylonalaskasäck". Den väger iaf ett halvt kilo mindre än Alaskasäck anno 1998.

Snygg retrosäck, men väldigt overkill att bära så mycket på fjället. Vad väger den per liter?

Själv klarar jag mig dryga veckan på en 42 liters, med vissa grejer utanpå, som evazote, regnkläder och pet-flaska

Låter utmärkt! Vem, vilka, var?
Finns det såna ställen?!? Det visste jag inte...
[Och mamma kunde nog inte ens ha anat det. Men hon hävdade ibland att det alltid finns en teknisk lösning på alla problem som dyker upp. Dom går att konstruera bort... Född och uppvuxen ingenjörsdotter i Västerås så blir det lätt så.]

Och; fortfarande efter långt över 40-50 års friluftsintresse lär jag mig sig nya saker. Kan du vidareutveckla?

Ett exempel men det finns några till.
http://www.leacockcolemancenter.com/Eberlestock-Double-Sided-Pack-Cover-Small/item/G2RC

Ett exempel på färgvalet var (är?) vissa nationalparker i USA som inte ville att vandrarna ska ha signalfärger på sig då det störde utsikten för andra. Långa siktlinjer och många vandrare skapar det problemet. Jag har också hört talas om det från något mer område men kommer just nu inte på var.

Tack!
Exakt samma filosofi och resonemang som mitt överdrag, synd att ingen
säljer det där vettiga och kommersiellt tillgängliga överdraget här - vad jag vet...
Förefaller att finnas i Storbritannien dock, och (med nuvarande pundkurs och
EU-regler blir det billigare). Finns en större version också, for a few dollars more...

OK, låter som helt normal nivå för ett regelverk i amerikanska nationalparker.
Vissa får man ju inte övernatta i ens...

Tack.
/Odd

Senast ändrad:
Intressant läsning och olika analyser av för/nackdelar med de olika varianterna.

Jag stalled frågan för att bilda mig en uppfattning om just resonemanget för/mot. Och har nog inte övertygats om att ändra mitt sätt att packa tältet mer än när/om jag/vi skaffar ett betydligt mindre (packvolym) och lättare tält. Fram tills dess packas tältet under topplocket och bågar samt tältpinnar i sidofickorna.

Tack för all input dock och go tur!
// Niklas

Så, nu har jag äntligen fått tid/tillfälle att peta ner allting för en längre fjällpromenad (utom mat - den är ersatt med en stor kudde) i min sent 90-tal gröna Haglöfs Alaska. Bilder bifogas...

Så här blir alltså min 'nya' "5-fickors"-Alaska [~65+25+25 liter] när den är fullastad - med tältet (U.Rapadalen) och ett tunt skumliggunderlag i den övre packpåsen, en dunsovsäck (C.Arctic - utan komprimeringspåse = mer volym än vikt) och ett Thermarestunderlag i den nedre packpåsen. "Maten" i nedre avdelningen av huvudsäcken. Övrig normal fjällpromenad-packning (inklusive mitt KAP A) i övre avdelningen av huvudsäcken. Stor regnponcho och det vändbara regnskydds-överdraget sitter i remmarna under huvudsäckens lock. I fickan utanpå locket: kartor och sånt. I säckens 5 externa volymer finns toapappersrulle + Bliv-flaska (vänster övre), haspelrullen med dragasken (vänster nedre), mössa och tunn fleecetröja (mittre övre), dagens picnic (mittre nedre) och 1,5L vattenPET + 1L MSR-fotogen -flaskor (termosfickan) samt pensionärspinnar + haspelspö + hopfällbar bågsåg (i spötunneln på högersidan)... Vattenflaska, smartphonehölster och Haglöfs småplockhölster på avbärarbältet, kamerakrok på ramen (avlastar! nacken vikten från en ordentlig kamera eller kikare), kompasskrok på Mantorn. Ramförlängare, Mantorsele och höftbälte 'Special' på ramen. [ Inte så UL - men sitter som gjuten på min rygg... :) ]

Hm, inte mycket till "julgran" här heller, eller? Dvs en tillräckligt "ren" exteriör, imho. Blir rent monolitiskt "ren" med regnskyddet draget över alltihop...

Bilagor

• PICT8550B-72dpi.jpg
    PICT8550B-72dpi.jpg
    83.9 KB · Visningar: 1,210
  • PICT8553B-72dpi.jpg
    PICT8553B-72dpi.jpg
    65.9 KB · Visningar: 1,095
  • PICT8554B-72dpi.jpg
    PICT8554B-72dpi.jpg
    60.4 KB · Visningar: 1,107
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
Thavox Att packa tält... Transportera 10
Ace 374 Tält från USA Transportera 10
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27
mikeon Ryggsäck och blött tält Transportera 20
Avsl5 Tält på softpack? Transportera 9
seobserver Vad heter ryggsäcken Transportera 12
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
helper Erfarenhet av ryggsäcken Vaude Bike Alpin Air 30+5 L Transportera 0
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Rolander Mögeldoft i ryggsäcken Transportera 5
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4
sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg