Tält i ryggsäcken eller utanpå?

Jag tror att du övertolkar det jag försöker säga, jag syftade inte på någon konstruktionsmässig detalj mer än packvolymen.

Det jag menar är att:
Kan man tänka sig att sätta tältet utanpå ryggsäcken så behöver man en säck med mindre packvolym än om man alltid vill ha tältet i säcken.

För att konkretisera:
Person A och B är likadana och har samma utrustning och ska nu köpa varsin ryggsäck.
Person A vill ha sitt tält i ryggsäcken och köper en 70 liters ryggsäck för att få plats med det.
Person B tycker inte att det gör något att tältet sitter spänt utanpå ryggsäcken och konstaterar att det då räcker med en 60 liters ryggsäck (annars likadan som person A:s) för att få plats med resten av grejerna så han köper den.

Ska vi nu jämföra totalvolym med tält i ryggsäcken kontra utanpå så anser jag att det ger en felaktig bild att jämföra person A:s ryggsäck med tältet inuti och person A:s ryggsäck med tältet utanpå eftersom det inte är någon som avsett använda den senare konfigurationen.
Rimligt vore att jämföra person A:s ryggsäck med tältet inuti och person B:s ryggsäck med tältet fastspänt utanpå.

Att A:s ryggsäck med ett tält fastspänt utanpå har den största totalvolymen kan man, för att använda ett lumparuttryck, "räkna ut med arslet och en bit krita". Men det är ju som sagt en hypotetisk kombination.

Mycket text för en ganska liten detalj :)
 
Länk till gammal tråd m.m. ...

Jag ställde samma fråga för ett år sen... http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81274

När tältet är torrt har jag det i ryggsäcken. När tältet är vått kommer jag nog vilja ha det utanpå ryggsäcken, även om jag har packat allt annat i vattentäta påsar. Under min vandring som jag ska ut på om en vecka ska jag nog testa att ha tältet i säcken sista dagen, om det är vått då, för att testa vad som händer med resten av packningen.
 
Jag tror att du övertolkar det jag försöker säga, jag syftade inte på
någon konstruktionsmässig detalj mer än packvolymen. ...
säck med tältet fastspänt utanpå. (min fetstilsmärkning /Odd) ...
Mycket text för en ganska liten detalj :)
Jag förstår ditt resonemang ... tror jag. Men det är ju just en konstruktionsmässig detalj som i mångt och mycket avgör permanent och naturlig placering av tältet utanför ryggsäckens säck, åtminstone i mitt fall. Jag har ju tillgång till den externa ramens välsignelser, så jag spänner fast packpåsen som innehåller tältet mot ramen, inte på säckens utsida. Det är en himmelsvid skillnad mellan att banda fast tältpåsens X kilogram mot ramen (=bergfast) jämfört med mot säcken (=rätt sladdrigt hur man än försöker). Om jag skulle försöka mig på överdrifterna visade i bilden vi såg tidigare så skulle min packning också bli en "julgran", och det skulle jag inte acceptera att bära. Sannolikt rent obekvämt sladdrigt.
Men: fastbandat på/mot/längs/tvärs ramen så går det att ha rätt mycket väderokänsliga grejer utanför huvudsäckens torra volym; Tält + sovsäck och liggunderlag i sina två (gärna vattentäta) packpåsar, fiskespö, bågsåg, (is?)yxa, pensionärs-pinnar, ev. kamerastativ osv.
 
Det är flera redan här på Utsidan, inkl mig själv, som använder säckar kring 40 l för ändamålet; åtminstone på sommaren. Ibland klarar jag mig med min 30-liters MH Scrambler ;)

Om du använder samma ryggsäck och samma packning för jämförelsen (helt rimligt), och flyttar ut tältet till sidofickan, så minskar ju packvolymen i huvudfacket med motsvarande. I mitt konkreta fall blir ryggsäcksidan intryckt av tältvolymen i ytterfickan, och de kompressionsremmar jag har utanpå hela härligheten blir precis lika åtdragna i bägge fallen (dvs den sammanlagda bredden är samma i bägge fallen).

Vem har sagt att man måste maxa på insidan? Se ovan.

Antalet litrar beror ju givetvis vad vad man gör/hur länge man är ute. Går man stugturer eller bara ett fåtal dagar/alt hänger allt på utsidan så klarar man sig med mindre volym ;)!

Vidare så varför i hela friden skulle jag ta ut något från säcken och hänga på utsidan?? Och har ryggsäcken ytterfickor så ingår det i ryggans packvolym naturligtvis...vi pratar om att hänga saker utanpå i snören och remmar! Man sätter saker på utsidan när man inte längre har plats på insidan...
 
Jag ställde samma fråga för ett år sen... http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81274

När tältet är torrt har jag det i ryggsäcken. När tältet är vått kommer jag nog vilja ha det utanpå ryggsäcken, även om jag har packat allt annat i vattentäta påsar. Under min vandring som jag ska ut på om en vecka ska jag nog testa att ha tältet i säcken sista dagen, om det är vått då, för att testa vad som händer med resten av packningen.

Om tältet är blött/fuktigt har ringa betydelse då tältpåsen, iaf Hillebergs är gjort i samma mtrl som yttertältet är...och är således vattentät!
 
När jag har lite att bära: i ryggsäcken.
När jag har mycket att bära: fastsatt under topplocket. Eftersom tältet inte får plats inne i ryggsäcken då...och jag bara har en ryggsäck... ;)
 
Jag komprimerar tältet i drybag och det platta paketet brukar ligga rätt långt upp i säcken. Pinnarna har jag för sig nånstans där de kan nås enkelt. Är yttertältet blött låter jag det sitta utsides.
 
Antalet litrar beror ju givetvis vad vad man gör/hur länge man är ute. Går man stugturer eller bara ett fåtal dagar/alt hänger allt på utsidan så klarar man sig med mindre volym ;)!
Minst tio dagar, gärna minst ett par veckor - annars tycker jag knappt det är lönt ;) Och vi pratar ju tältplacering, så nej, inga stugturer :)
Vidare så varför i hela friden skulle jag ta ut något från säcken och hänga på utsidan??
Naturligtvis inte i verkligheten - då väljer man i första hand en ryggsäck med mindre huvudfack, alt fyller inte huvudfacket helt - men väl i ditt fotoexperiment, eftersom du bör ta bägge fotona med samma mängd packning. Annars vore det ju att jämföra äpplen och päron ;)
Ska ditt experiment vara ärligt, så får du, förutom självklart att använda samma mängd packning i bägge fallen, antingen
  1. använda samma ryggsäck, med resultatet att det blir luftrum över i huvudfacket som kan tryckas ihop, när du packar tältet utanpå (= samma totalvolym, om man packar effektivt)
  2. använda två olika stora ryggsäckar, anpassade till resp. mängd packning i huvudfacket (= samma totalvolym, om man packar effektivt)
Vilket skulle (inte?) bevisas ;)

Nåväl, detta var ett lite roande logik-sidospår, men kärnan i mitt budskap var att tält (eller annat) utanför huvudfacket inte nödvändigtvis måste vara lika med större vindfång, risk att tappa eller fastna med saker, eller att något "hänger och skramlar".
Anledningar till att just jag gärna har mitt lilla tält på utsidan har jag dragit i inlägg #19, men har full respekt för att fördelar med motsatsen finns och kan väga tyngre (ursäkta) för andra.

Och det händer visst, att även jag slänger in tältet i huvudfacket mot slutet av långturen, när det mesta av maten är uppätet, tältet inte är sjöblött, och det inte verkar finnas risk för lägerslagning i regn.
 
Jona Gold och Red Delicious

Naturligtvis inte i verkligheten - då väljer man i första hand en ryggsäck med mindre huvudfack, alt fyller inte huvudfacket helt - men väl i ditt fotoexperiment, eftersom du bör ta bägge fotona med samma mängd packning. Annars vore det ju att jämföra äpplen och päron ;)
Ska ditt experiment vara ärligt, så får du, förutom självklart att använda samma mängd packning i bägge fallen, antingen
  1. använda samma ryggsäck, med resultatet att det blir luftrum över i huvudfacket som kan tryckas ihop, när du packar tältet utanpå (= samma totalvolym, om man packar effektivt)
  2. använda två olika stora ryggsäckar, anpassade till resp. mängd packning i huvudfacket (= samma totalvolym, om man packar effektivt)
Vilket skulle (inte?) bevisas ;)

Det jag visade i mina bilder var att en välpackad säck med allting inuti ser ut som den gör, med mindre vindfång och saker som kan fasta i snår/saker som kan tappas...gentemot en fullpackad säck där man blivit tvingad att hänga saker utanpå, för att dom inte får plats inuti...(nog tydligt vad jag menar?). Då får givetvis säcken ett större vindfång och saker har lättare för att fasta, trilla lös...

Personligen så ser jag inte logiken i att fylla en ryggsäck till hälften eller till 3/4 och sedan fästa resterande saker på utsidan och dra åt kompressions remmarna maximalt... men det är ju jag det!

Men det finns säkert någon som kan förklarar dom fördelarna med bravur ;)!
 
Äsch, vi pratar visst förbi varandra även i denna tråd. Jag har förklarat vad jag menar och kan inte göra det bättre. Besparar läsarna en fortsättning ;)
 
Av vilket/vilka skäl?

Mvh!
// Niklas

Dels som redan tidigare nämnt, så tycker jag personligen att det kan bli ett otyg når saker inte längre sitter fast ordentligt eller låter och skramlar. Men kan även fastna i vegetation.

Men framförallt så är det estetiska som är viktigt för mig, ryggsäcken ska vara "ren", finns inget som förstör ett fint fotografi som när saker sticker ut från ryggsäcken åt alla möjliga håll.

Tältet mitt packas alltid i dry bag så det gör inget om det är blött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
Thavox Att packa tält... Transportera 10
Ace 374 Tält från USA Transportera 10
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27
mikeon Ryggsäck och blött tält Transportera 20
Avsl5 Tält på softpack? Transportera 9
seobserver Vad heter ryggsäcken Transportera 12
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
helper Erfarenhet av ryggsäcken Vaude Bike Alpin Air 30+5 L Transportera 0
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Rolander Mögeldoft i ryggsäcken Transportera 5
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4

Liknande trådar