Nu har jag bara Black label (Nammatj 2GT) och Red label (Kaitum 2, Nallo 2 och Akto) tält från Hilleberg så kan inte kommentera skillnaden till yellow label tält.
Hillebergs kommentar ang "varmt väder" tror jag syftar på att Yellow label tälten har partier i bara mesh i innertältet för att spara vikt, vilket kan ge drag i kyligare väder eller vid blåst (dvs du kan inte reglera ventilationen i innertältet lika effektivt som i de andra serierna). Själv ogillar jag drag varför jag hade undvikit ett tält med bara mesh partier i fjällen. Som du skriver, i ex Padjelanta kan det snöa även på sommaren och det kan jag skriva under på då jag haft blötsnö ända ner på 800möh nivån i Padjelanta i slutet av Juli.
Mitt tips för er två då du skriver att du även skall använda tältet för soloturer är Nallo 2. När dottern blir större och ni ger er ut på lite längre turer tillsammans har du ju ditt Nammatj 3GT eller Kaitum 2 som är ett annat tips. Underbart stort innerutrymme för två personer, speciellt skönt på turer när man tillbringar mycket tid i tältet (regn eller sen årstid och mörker). De två absiderna rymmer två stora ryggsäckar, kängor och matlagning mm. Dessutom möjlighet till effektiv ventilation i varmt väder pga de dubbla ingångarna, vilket är en av de saker jag ibland saknar i Nammatj.