Nu föll ju SoLong 6 bort av flera orsaker men gällande läckaget så levereras tältet utan fabriks "seam sealing" vilket man får göra själv.
OK men Stealth 2 väger 0,82kg och borde räcka till er båda dock så tycker jag att absiden är i minsta laget men den var ju i "Nice to have" kategorin
Medveten om att man behöver göra seam sealing själv men det förutsätter jag att den som lade upp videon hade gjort.
Möjligt att Stealth räcker till men efter det jag såg på videon blev jag inte så sugen och eftersom jag inte har möjlighet att testa det går det bort. Jag är öppen för alla förslag men av dom tält jag inte kan testa får jag ju gå på bilder/video och magkänsla. Då faller det bort.
Det enda tält jag kan komma på som möter "specifkationen" är HB Kaitum 2, men det har ju TS redan på hyllan (dock i den lite större och tyngre GT-versionen).
Att vara lång och dessutom sova på ett tjockare liggunderlag innebär ofrånkomligt att man kommer nära eller touchar yttertältsduken så fort man har ett tält utan raka innertältsgavlar och rymliga absider i huvud- och fotändan som tydligt separerar inner- och yttertält. De flesta tält har en ligglängd på 220cm (+/- 10cm) och med lutade gavlar kortas den effektiva ligglängden snabbt om man sover på tjockare liggunderlag.
En möjlighet är ju förstås att använda ett HB Nallo 2 eller HB Anjan 2 för en person och sova på diagonalen. Då blir den effektiva ligglängden betydligt större.
Kommer ihåg den gången jag glad i hågen begav mig till butik för att testa Nallo som enmanstält. Tänkte att det går ju att ligga på diagonalen. Inte i närheten av att få plats. Inte ens i en 3:a om jag minns rätt :-(
Kan bara hålla med om. Själv är jag 192 cm och har testat diverse (Unna, Akto, olika Ringstinder mfl) och Scarp 1 är bästa alternativet med god marginal. Har använt den under två fjällturer nu och är mycket nöjd. Mycket klok konstruktion med de vertikala väggarna, bra kvalite, smart val helt enkelt.
Taffi
Ett typiskt bra svar som jag letar efter. Någon som är längre än jag och tycker det är gott om plats. Återigen +poäng till Scarp. Fast jag siktar nog ändå på en 2:a. Mycket mer utrymme men bara ett par hundra gram tyngre.
Har testat både Stratospire och Scarp och de passar mycket bra för mina 192 cm båda två. Anledningen för att jag valde Scarp var att det kändes lite mindre krångligt att sätta upp vid dåligt väder, men det är mycket subjektivt. Stratospire är kanske ännu rymligare och är en lika genomtänkt konstruktion.
Taffi
Håller med om att Scarp ser betydligt enklare att resa och det väger ganska tungt hos mig. Har ju stått ett par gånger i pissregn och blåst med ett tält som är en hel gåta att få upp. Det ska handla om minuter när man väl vill ha skydd.
Har haft en Power Lizard SUL 1-2 i flera år. Visserligen bra längd men sitthöjd var under all kritik (2-3 är nog något högre), dessutom krångligt med justering så att huvud/fotändan ska stå rätt. Inget dåligt tält iofs men jag är nöjdare med Scarp 1.
Ja lite sitthöjd är alltid trevligt så ryggen inte pajar ihop totalt.
Lätt, inner-och-ytter-ihop och stort som ett palats går inte ihop. Du måste välja bort minst ett krav.
Slå till på ett Ultamid 4 om du redan har flera Hilleberg och obegränsad budget.
Uppdatering angående Akto, Unna och Niak. Jag har både Enan och Unna. Enan har bättre ligglängd än Unna p.g.a. delvis vertikala kortsidor.
Att få ett dubbelväggigt tält med mina krav för under 2 kg tycker jag inte känns omöjligt. Börjar det krypa ner mot 1 kg kan det blir svårt. Jag måste egentligen inte ha dubbelvägg men om det är det måste dessa resas samtidigt. Fullständigt orimligt i mina ögon att slå upp ett innertält först när det regnar.
Är 190cm.
Slår upp mitt ringstind (men får bli inomhus då det är istjäle ute just nu här uppe). Slänger tom in mig själv + liggunderlag och ett par 46
r i skostorlek i det.
Men med 48
r och loftet på sovsäcken då? Det blir ju några cm till.
Jag är bara 188 cm, så jag har inte fullt ut TS problem, men kan möjligen extrapolera något. För att krångla till det ännu mera så har jag nämligen upptäckt att jag i flera tält slår i tältduken med axlar/armar när jag sover på en ytterplats. Jag gillar att sova på sidan och dessutom byta sovställning ofta. Om jag ”fastnar” i ett läge med axlarna mot tältduken så har jag märkt att det kan bli påfallande kallt i kontaktytan. Skulle jag välja så hade jag hellre nuddat med fötterna. Där funkar det mindre dåligt att skydda sovsäcken med en skaljacka än på överkroppen. Jag vet att TS dock absolut inte vill röra med fötterna heller, men vill ge perspektiv.
Generellt sett så måste man acceptera sina fysiska mått när man köper kläder och utrustning. Det blir tyngre än för någon som är 160 cm, givet samma komfort. (Fast jag bär inte på mitt Keron för det, trots att det löser båda ovanstående problem.)
Jag ligger hellre emot med axlarna än med fötterna. Har provat båda. Men det är väl individuellt antar jag.
Självklart accepterar jag att att min utrusning kommer väga lite mer än någon som är betydligt kortare och mindre. Men jag köper ju inte för små skor eller byxor för det. Av den anledningen har jag också satt en gräns på 2 kg för mitt tält. Det hade ju varit himla smidigt om Z-packs hade gjort sitt Duplex lite längre och så hade det vägt kanske 800 gram. Bra ligglängd och bredd. Då hade jag inte haft ett problem.
Jag har sett att Tarptent kommer med en riktig lättviktare nästa år. Tyvärr är den för smal för mig annars såg det väldigt intressant ut.
https://www.tarptent.com/product/ae...4glEXsnIPaQXnLNgkPcmlCJFcEv1txy2I1jM#tab-id-2