Så många alternativ...
Tänk vad lätt det hade varit om det bara fanns en tältmodell. Nu har det ju tillkommit märken jag inte ens kände till och då tycker jag ändå att jag har koll på rätt många.
Akto och Enan går bort då dom är för smala. Jag vill ha bredare tält och dessutom har jag svårt att se att mina fötter med stl 48 + liggunderlag och sovsäck kommer ligga fritt utan att ta i.
Jag ska åka till XXL och kolla på ett Ringstind men känslan är att det kommer vara lite klaustrofobiskt. Vi får väl se.
Att det bara skulle vara Kaitum/Keron som finns där jag inte tar i duken köper jag inte. Kanske av Hillebergs modeller men jag är, hör och häpna, beredd att köpa något annat än Hilleberg. Hade dom bara gjort sina tält med 10 cm längre ligglängd har jag inte haft ett problem men nu är det tyvärr inte så.
Lightheart Solong 6 såg ju lite intressant ut ända tills jag såg den här filmen
https://www.youtube.com/watch?v=nu6YTaI-EvY Konstigt nog verkar den snubben rätt nöjd med tältet trots att det läcker in vatten. Resningsproceduren är heller inget jag är direkt nöjd med. Att behöva åla in i tältet för att få upp det går ju bort.
Kollat ett par videos på Trekkertent Stealth 1,5. Min känsla är att det inte är tillräckligt stort för mig. Jag kanske får plats men jag vill ha mer utrymme. Har jag dessutom en blöt hund med i tältet vill jag kunna dedikera plats till honom utan att han behöver ligga på mig.
Niak ska jag testa som sagt men jag får en känsla av att jag kommer tycka det är lite för kort. Återstår att se.
Vaude Power Lizard ser ju ut som ett intressant alternativ. Hade varit skönt om det var lite högre och att det fanns en butik i Stockholm som säljer det så jag skulle kunna testa. Nu hittar jag ingen.
Jag tror fortfarande Scarp 2 är det mest intressanta. Jag har dessutom fått erbjudande om att testa ett vilket jag hoppas på nu.
För övrigt är jag rätt irriterad på alla klipp där tältägaren (säkert inte mer än 180 cm lång) glad i hågen slår upp sitt tält och lägger sig där i utan vare sig liggunderlag eller sovsäck och sedan prisar hur bra med plats det finns. "Men jag då?" vill jag bara säga då. "Jag sover helst på ett liggunderlag och med en sovsäck. Dessutom har jag 48 i skor och är minst 10 cm längre. Hur ska jag få plats?".
Återigen tack för alla svar. Jag ratar en hel del men det är för att jag är kräsen. Det är inte er det är fel på