Tält för fjällvandring

Akka Shape

När jag jämför bilderna på Akka och Akka shape så verkar ventilationssystemet vara annorlunda, någon som vet hur det funkar på shape?
 
Akka shape

Bara en synpunkt, för jag har aldrig sett tältet uppställt...var också sugen på det. Men: behövs det verkligen en absid som är lika stor som liggytan? Tältet blir 4 m långt (tror jag) - det inskränker emellanåt var man kan slå upp tältet. Små fläckar på ett par meter hittar man alltid däremot...
 
Bara en synpunkt, för jag har aldrig sett tältet uppställt...var också sugen på det. Men: behövs det verkligen en absid som är lika stor som liggytan? Tältet blir 4 m långt (tror jag) - det inskränker emellanåt var man kan slå upp tältet. Små fläckar på ett par meter hittar man alltid däremot...

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag tycker det är grymt skönt att ha den absiderytan. Jag och min reskamrat får plats med all packning, en hund och har ändå plats över att laga mat i absidern vid dåligt väder.

Det man får betala är lite högre vikt och att man inte kan utnyttja de absolut minsta tältplatserna. Men det tycker jag inte är något större problem så jag ger helt klart tummen upp för absider.
 
Bara en synpunkt, för jag har aldrig sett tältet uppställt...var också sugen på det. Men: behövs det verkligen en absid som är lika stor som liggytan? Tältet blir 4 m långt (tror jag) - det inskränker emellanåt var man kan slå upp tältet. Små fläckar på ett par meter hittar man alltid däremot...

Jag tycker det kan vara tight med plats ibland och då har jag ett tält utan absid... Jag tror det beror på var man går. I nordisk lågfjällsmiljö kan man nog hitta en tältplats till ett stort tält i stort sett var som helst, men om man går i stendalar etc så kan plättarna för tältning ibland vara väldigt små.

Sedan är det väl delvis en beteendefråga, om man börjar leta tältplats tidigt så ökar ju oddsen.
 
När jag jämför bilderna på Akka och Akka shape så verkar ventilationssystemet vara annorlunda, någon som vet hur det funkar på shape?

Genom ventilerna funkar det sämre på Shape än på vanliga Akka men jag skulle inte säga att det är dålig ventilation. Det Shape (-06) vi har har bara ventil i ena änden och jag saknar den andra när det varit fuktigt.

/M
 
Jag har ett nytt Akka Shape RS/3 med ventiler i båda ändarna. En i den ena och två i den andra.
Var ute för någon vecka sedan när det var som varmast och jag tycker det funkade hur bra som helst. Den stora absiden är kanon!
 
Vaude eller FR Akka?

Nu har jag nästan bestämt mig för att köpa ett Akka shape, men så ser jag lite på priset på Vaude-tälten och funderar på om det är värt att betala så mycket mer för fjällräven... Vad göra?

Någon som har erfarenhet av de lättare Vaude-tälten såsom Hogan ultralight och Taurus ultralight?
 
Hej. en tältmodell som jag tycker ofta blir bortglömd i fjällvandringssamanhang är tältkåtan. Ofta hör man försåsigpåare tala om än tunneltältens försträfflighet eller kupoltälten, men kåtan nämns inte så ofta. En del menar att ett tunnelält är mer vindstabilt, för man placerar det i vindriktningen och då blir det aerodynamiskt. De flesta som varit på fjället vet att vindriktningen inte är konstant i den världen och då kan du plötsligt få kraftig sidvind. Tar man då ned och vänder på tältet? Till syven å sist är det en smaksak, men jag personligen skulle välja en tältkåta, har vandrat med ett 5-mans som ligger på ca 4kg, helt utan golv och innertält i totalt ösregn och trots det var komforten riktigt bra för två personer. det behövs många spikar i marken men fö. är det relativt lätt och snabbt att resa, och man kan resa sig upp och kan bekvämt ta på sig regnkläder innan men ger sig ut.
Ubbe
 
Ska du inte tälta på glaciär eller hög höjd, så kan du köpa ett tält på Biltema för 200 kr. Funkar skitbra. Att lägga flera tusen på ett Hilleberg är bara slöseri, ifall du inte är en väldigt seriös vandrare.

"Ofta så gör de skandinaviska tälttillverkarna de bästa fjälltälten"

Jasså!? Har du testat tyska eller italienska tält?
 
Ska du inte tälta på glaciär eller hög höjd, så kan du köpa ett tält på Biltema för 200 kr. Funkar skitbra. Att lägga flera tusen på ett Hilleberg är bara slöseri, ifall du inte är en väldigt seriös vandrare.

"Ofta så gör de skandinaviska tälttillverkarna de bästa fjälltälten"

Jasså!? Har du testat tyska eller italienska tält?

Nu vet jag iofs ingenting,så jag chansar hejvilt på att om du använt Biltema-tält el.dyl så hade du en otrolig tur med vädret,varken vind eller regn att dryfta om.De klarar ett lätt regn utan vind ett par-tre timmar sen är de genomblöta,blåser det lite så piskas det igenom direkt.Jag har använt ett dylikt på paddelturer,det var på mina första så nyhetens behag och totalupplevelsen uppvägde bristen på lämplig utrustning.Skulle inte göra om det...

Och jag håller med,det finns andra.Minst lika bra och ofta lättare.


peter
 
Nu har jag nästan bestämt mig för att köpa ett Akka shape, men så ser jag lite på priset på Vaude-tälten och funderar på om det är värt att betala så mycket mer för fjällräven... Vad göra?

Någon som har erfarenhet av de lättare Vaude-tälten såsom Hogan ultralight och Taurus ultralight?

Vaude Ferret I Ultralight ser bra ut - IMO
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg