Tält för 2

samla alla ritningar

Kunde man inte samla alla goa ritningar och sybeskrivningar (för tält då) som finns på utsidan? ja jag vet att man kan söka... Nån som vet hur man skulle gå tillväga? eller kanske nån av bloggarna kan sammanställa.

Lovar att lämna in min skiss när tältet e klart (man vill ju va först ju)
BZ
 
Använde någon liknande tejp till min ryggsäck, men den fäster inte på silnylon, har faktiskt aldrig sett nån som gör det, så kolla noga! Till pu-belagd väv funkar det fint.

Köpte tyget på extremtextil.de, och blixlås mm från shelby, då jag andå skulle ha lite andra grejer därifrån. Linor och linsträckare från northstar.se. Men det finns många liknande internetbutiker, vill minnas att andersj.se har en hel del i sin länklista, om det inte finns här nånstans.

har inga "sybeskrivningar" till mitt tält iaf, "bara" en skiss i google-sketchup...

här kommer en bild på stavfästet också, ursäkta den dåliga kvallan, men man ser väl vad det ska föreställa iaf.. =) förstärkningen är delad med sömmen som går längsefter tältet, och i den är "tygröret" runt staven fastsytt.
 

Bilagor

  • P9200115.jpg
    P9200115.jpg
    84.5 KB · Visningar: 687
Vad skulle du rekommendera för väv om man vill ha egenskaperna slitstarkt, vattentätt och vind"starkt"

...från sidan extremtextil.de
Kanske finns någon bättre sida för extrema textiler? som helst inte kostar skjortan =)
 
Vad skulle du rekommendera för väv om man vill ha egenskaperna slitstarkt, vattentätt och vind"starkt"

...från sidan extremtextil.de
Kanske finns någon bättre sida för extrema textiler? som helst inte kostar skjortan =)

silnylon (nylon med silikonbeläggning) är vanligt, anv. tex av hilleberg mfl. sen finns det lite andra tyger också... har för mig att polyester töjer sig mindre när det blir blött, men jag vet inte hur det är med styrkan jfm silnylon. Man kan också belägga vävar med PU (polyuretan), men silikonelagda vävar brukar vara starkare.

70g/m2 kan anses som en ganska kraftig väv, (ungefär som hilleberg kerlon1800, allastå nammatj, keron osv.)
50g/m2 är en tunnare väv, (ungefär som hillebergs kerlon1200, alltså nallo, kaitum osv.)
ännu tunnare vävar kan användas till ul-tält ibland.

just nu verkar dom inte ha så mycket silnylon hemma på extremtextil, det kan variera en hel del vad dom får tag i...
Silnylon (Ripstop-Nylon, silconcoated) mellan 50-70g/m2 funkar nog bra, beroende på hur du värderar styrka i förhållande till vikt. Ska tältet användas på fjället på vintern, eller bara i skogen på sommaren?
 
Tack för ett väldigt beskrivande svar!

Mina drömmar/idéer är att göra ett vindstabilt fjälltält, för 3säsongsbruk.
Man ska kunna tälta på vindpinade platser utan att oroa sig över att det kan braka:)

Jag är helt grön på "göra det själv", och det är väl 1/20 att jag ens börjar. Det krävs några riktigt bra och "revolutionerande" ideer för att jag ska börja :p
Men en bra start är ju att diskutera med någon :)

Funderat lite på hur viktigt det är att ett tält ska kunna "svikta" med vinden..
Det är väl ändå en rätt så viktigt ingrediens till ett lyckat tält.


Att vinden väljer den mest naturliga vägen från tältet är ju självklart bäst, men hur vi än vrider på det så kmr det vara en tältduk ivägen på något sätt.
Självklart ska man underlätta för blåsten att kunna ta den smidigastevägen bort, men vad tror du om att försöka "stadga" upp tältet med "lattor", som man har i segel? Förvärras tyngden på tältet eller är det en fördel och gör tältet med vindtåligt?

Tror du man skulle tappa för mkt av sviktandet i tältet?
Eller skulle man vinna på det i slutändan?

Oftast är det väl tältbågarna i tältet som blåser sönder..
Men om man skulle kunna använda lattor och på något sätt stödje upp/dela upp vikten från blåsten, så vore det bra..

Stormlinor spelar ju självklart en väldigt viktig del i stabiliteten, men en kombination?
Vad tror du?


Tack på förhand
 
Bågarna i tunnel/kupoltält fyller ungefär samma funktion som lattorna i ett segel. Att försöka få dit ytterligare lattor ger nog bara ökad vikt.
 
håller med nermander...
om man sätter lattor som på ett segel, som slutar mitt på duken någonstans så flyttar man ju bara trycket, så det blir högre vid ändarna på lattan... om man vill minska ytorna av fri duk är det nog bäst att använda fler bågar istället.

förresten, ang tältväv,
så brukar man använda pu-belagd väv i botten av tältet, då den är svårare att sticka hål på än en silikonbelagd, men den är inte lika rivstark.
 
Senast ändrad:
Den uppochnervända båten är ur vindtryckssynpunkt en av de bättre formerna. Precis som på hus är läsidan svagheten i systemet.
Lattor som inte bär upp vill jag då inte bära på.....
Beduinernas ylletält kryper sakta upp i höjden och har vida större totalytor än nyttjandeytor.
Tunnel och ryggåstält härmar både båtformen och beduintälten.
Egentligen är det fenomenalt vad man kan få med sig för litet hem på under 4 kg, ibland bara en 1/3 därav. Och bäst av allt är att de håller vinden och markfukten ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pjurka Är det lönt att täta ett helt tält? Gör det själv 12
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 6
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3

Liknande trådar