Kan väl instämma i rekommendationen av Black Diamond Trail. Efter att ha gått med en trästav vid olika fjällvandringar i decennier gick jag över till två teleskopiska vandringsstavar för 10 år sedan och har aldrig övervägt att gå tillbaka. Jag använder själv 3-delade aluminiumstavar BD Trail Ergo Cork, men vi har även vanliga BD Trail och den lite kortare BD Trail WM i familjen som alla har fungerat utmärkt på alla turer under 10 år. Aluminiumstavarna är robusta vilket uppskattas inte minst i stenskravel och tål mer belastning än vad man tror, de har räddat mig från fall på ex stenblock och hal klipphäll mer än en gång.
Jag har även ett par BD Distance Z men de får stanna hemma på fjällvandringen, upplever dem inte alls lika stabila som mina BD Trail Ergo Cork.
Håller även med att "flick-lock" stängningen är att föredra, betydligt enklare att hantera och ingen tendens till att tryckas ihop under vandringen som jag upplevt på andra stavar med "twist-lock". De senare kan även vara en rejäl brottningsmatch att få ihop efter vandringen, medan flick-lock stängningen aldrig vållat problem.
Jag har även ett par BD Distance Z men de får stanna hemma på fjällvandringen, upplever dem inte alls lika stabila som mina BD Trail Ergo Cork.
Håller även med att "flick-lock" stängningen är att föredra, betydligt enklare att hantera och ingen tendens till att tryckas ihop under vandringen som jag upplevt på andra stavar med "twist-lock". De senare kan även vara en rejäl brottningsmatch att få ihop efter vandringen, medan flick-lock stängningen aldrig vållat problem.