Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :)

Tips är att skippa köpemönstret och sprätta de där utslitna jeansen som man sparat utifall att man skulle måla om eller liknande. Jag har iaf ett otal sådana byxor som man bara inte kan skiljas från. Att bli mönster är ett ädelt syfte.

Har man ett par välsittande byxor som grund är det inte så svårt att förlänga ryggen, sy ett par extra sömmar vid knäna (förböjda knän är oftast inget annat än ett par sömmar..), lägga till fickor etc. Och som Brune påpekade så är det gött att ha alla delar till gylfpartiet. Notera att just jeans har en faslig massa fällsömmar vilket man får ha i åtanke vid mönsterkonstruktion, annars blir sömsmånen fel. Och en grej som jag lärde mig för några år sen, försök inte sy fällsöm med dubbelnål på en hemmasymaskin, det blir inget bra eftersom man bara har en undertråd.

Ta det lugnt, testa trådspänningen för olika tjocklekar på skräpbitar och se till att pressa sömmarna efter du sytt dem så kommer det gå bra.
 
Tips är att skippa köpemönstret och sprätta de där utslitna jeansen som man sparat utifall att man skulle måla om eller liknande. Jag har iaf ett otal sådana byxor som man bara inte kan skiljas från. Att bli mönster är ett ädelt syfte.

Har man ett par välsittande byxor som grund är det inte så svårt att förlänga ryggen, sy ett par extra sömmar vid knäna (förböjda knän är oftast inget annat än ett par sömmar..), lägga till fickor etc. Och som Brune påpekade så är det gött att ha alla delar till gylfpartiet. Notera att just jeans har en faslig massa fällsömmar vilket man får ha i åtanke vid mönsterkonstruktion, annars blir sömsmånen fel. Och en grej som jag lärde mig för några år sen, försök inte sy fällsöm med dubbelnål på en hemmasymaskin, det blir inget bra eftersom man bara har en undertråd.

Ta det lugnt, testa trådspänningen för olika tjocklekar på skräpbitar och se till att pressa sömmarna efter du sytt dem så kommer det gå bra.

Jag har investerat i en overlockmaskin så vissa sömmar går fort att sy bara man lyckas trä trådarna rätt i maskinen vilket är ett elände.

Men det blir inte billigt och det blir ännu dyrare om man missat att ta bort en knappnål så att man måste byta sax i overlockmaskinen.

Per
 

Bilagor

  • IMG_1261.jpg
    IMG_1261.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,341
Jag har investerat i en overlockmaskin så vissa sömmar går fort att sy bara man lyckas trä trådarna rätt i maskinen vilket är ett elände.

Men det blir inte billigt och det blir ännu dyrare om man missat att ta bort en knappnål så att man måste byta sax i overlockmaskinen.

Per

Jag har en tretråds industrioverlock som jag köpte för 100 kronor, Nya knivar kostar typ £6. Lätta att ta loss och de är långa så man kan slipa dem hur många gånger som helst. Industrimaskiner har så mycket fördelar va. (Nackdelarna är att det är om möjligt 4 gånger knepigare att trä och man måste vara något av en mekaniker för att ställa om stygnbredd och stygnlängd. Och den har ju ett visst footprint.)
 
btw, knappnålar är värdelöst. man kan ju inte sy snabbt om man ideligen måste stanna och ta bort massa skitnålar. håll ihop tyget och plattan i mattan. 4000 stygn i minuten FTW!
 
Tips är att skippa köpemönstret och sprätta de där utslitna jeansen som man sparat utifall att man skulle måla om eller liknande. Jag har iaf ett otal sådana byxor som man bara inte kan skiljas från. Att bli mönster är ett ädelt syfte.

Har man ett par välsittande byxor som grund är det inte så svårt att förlänga ryggen, sy ett par extra sömmar vid knäna (förböjda knän är oftast inget annat än ett par sömmar..), lägga till fickor etc. Och som Brune påpekade så är det gött att ha alla delar till gylfpartiet. Notera att just jeans har en faslig massa fällsömmar vilket man får ha i åtanke vid mönsterkonstruktion, annars blir sömsmånen fel. Och en grej som jag lärde mig för några år sen, försök inte sy fällsöm med dubbelnål på en hemmasymaskin, det blir inget bra eftersom man bara har en undertråd.

Ta det lugnt, testa trådspänningen för olika tjocklekar på skräpbitar och se till att pressa sömmarna efter du sytt dem så kommer det gå bra.

Har testat sprätta kläder tidigare och jag vet hur svårt det är klippa till likadana bitar då tyg både töjer sig och krymper utmed sin livslängd.. Att få det "likadant" är skitsvårt..

Men tack för tips :)
 
Har testat sprätta kläder tidigare och jag vet hur svårt det är klippa till likadana bitar då tyg både töjer sig och krymper utmed sin livslängd.. Att få det "likadant" är skitsvårt..

Men tack för tips :)

Pressa plagget först, så blir det lättare. Bomull ska vara nytvättat innan du sprättar. Pressa delarna också. Funkar på kläder, väskor och möbler. I alla fall för mig.
 
Jag har kommit en bra bit på för-projektet att sy ett par ¾byxor i stratchpolyester. Varit hos min kära mor 2 vändor och har väl bara linning och benslut kvar egentligen. Inte helt opti att sy 6-8 timmar per gång, men har haft ont om tid på veckorna så vad göra? Jo, köpa en symaskin såklart! En Janome 6125QC om ni undrar.

Men väntar lite med det och syr klart dom här, eller ska försöka på mammas bernina iaf!

Hade bara mobilen..

Dn7Z8.jpg

Framifrån, gylfen färdig, linningen sne, måste göra om.

WTPEbl.jpg

Sidfickan med dragkedja, sömmen mitt på är 4cm undanvikt bälg, matchar sidsömmen på byxan :) 15x20cm stor, tänkt för solglasögonfodral bland annat :)

Ganska vida, blir med dragsko med knut istf plastlås i fållen nertill
Slapparbyxor för sommaren! :)

Finishen är lite rå med lite röriga sömmar, måste lära mig att använda fler pressarfötter! Mammas maskin strular lite med sömmar som är fula på baksidan, så blir lite klurigt ibland.. Skönt med egen! (med övermatning vid behov)

Edit: Mönstret från shelby är inte anpassat för gylt, jag gjorde den på fri hand så att säga
 
Senast ändrad:
Bra jobbat! =)
klipp...
Edit: Mönstret från shelby är inte anpassat för gylt, jag gjorde den på fri hand så att säga
klipp...

Tack, det kan vara bra att veta! Du löste det ju fint i alla fall!! =)

edit: kolla sträckningen på undertråden om den blir ful på baksidan. hade det problemet på mammas symaskin. det var en liten skruv på undertrådshållaren som behövde justeras.
 
Det gamla knepet med trådspänning på undertråden är att hålla spolkapslen i tråden från spolen i fingrarna och knycka lite med fingrarna, kapslen ska hänga stilla när fingrarna inte rör sig men försiktigt glida neråt när man juckar med fingrarna.

Jag brukar dra åt lite hårdare, tycker det blir bättre.

Vad är det för pressarfötter du hade tänkt använda?
 
Det var inget fel på trådspänningen, bara lite skit bakom spakarna ;)

Idag har jag sytt klart mina piratbyxor iaf! Känns toppen även om dom inte har den mest polerade finish så känns det bra iaf. :) Ska beställa egen symaskin inom kort!

Framtill: http://i.imgur.com/TiFz2.jpg
Baktill: http://i.imgur.com/LbPRh.jpg

Inga fickor jag inte använder, inget resår utan jag sydde så dom passade istället ;) Slapp passform, svalt tyg.. En bra ficka på utsidan låret med bälg för att den ska bli lite större vid behov utan att strama när man cyklar eller dylikt. Plats för dragsko i benslut men jag känner inte att det behövs. :)

Fler projekt kommer! Tack för lite input :) Kul projekt! Mer skare bli..
 
Tjusigt

Grymt snyggt! Jag blir lite sugen att plocka fram den gamla symaskinen själv, men så är det det där med tid... Men du har ju gjort ett gediget arbete som jag tycker att du ska vara stolt över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
pjurka Är det lönt att täta ett helt tält? Gör det själv 12
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
flanell muddar vid benslut & fjällrävens byxor Gör det själv 11
flanell Grönlands Vax -fjällräven, byxor Gör det själv 65
schweingaard Matrial till byxor? Gör det själv 0
Johan_olsson Färga M/90 byxor? Gör det själv 8
PeterOom mönster/ritning till paddelhandskar, byxor, etc Gör det själv 1
sajberjohan Färgning av byxor Gör det själv 2
schweingaard Matrial till byxor Gör det själv 0
apport Förstärka Gore-Tex byxor? Gör det själv 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg