Sveriges geografiska medelpunkt -bluff eller sanning?

Jaha, jag behärskar 3d mjukvara nogorlunda så om någon skapar ett enkelt program för att hitta tyngdpunkten så kan vi skälva göra detta exakt.

Enligt min mening så ska man bara göra ett plan av sverige, som är böjt så som gjordens lutning. Jag tycker också att man bör ha kvar vattnet i sjörna "detta tillhör ju sverige" men inte det vatten som finns mellan öarna i havet. Öresundsbron kapar vi på mitten.:p

Man bör inte höja o sänka planet för berg o sjöar då jag tycker att detta inte hör till den geografiska mittpunkten. Dessutom skulle det bli ganska jobbigt att modelera det :D

För de som inte e så instatta skulle man kunna säga att jag vill skära ut sverige från en jordglob och hitta tyngdpunkten.

Nya rön...

Givetvis kan man inte lämna så här viktiga spörsmål åt godtycket och 60 år gamla mätningar... Efter lite matlab-knåpande har jag sålunda kommit fram till att Sveriges tyngdpunkt (inklusive öar men exklusive hav) ligger vid Roggsjöns östra strand strax väster om Flataklocken. Jag valde att projicera Sverige på en ellipsoidformad jordglob (utan hänsyn till höjd över havet) och räknade ut ytans tyngpunkt:

lat: 62.387979 grader
long: 16.273501 grader

Intressant att notera är att tyngpunkten då hamnar 14km under havsytan, vilket innebär att man måste bygga ett väldigt högt utsiktstorn om man vill kunna se nåt därifrån.

Som tidigare påpekats ligger däremot Sveriges medelpunkt alltjämnt i Skåne!

/A

Snyggt!!

Snyggt!!
Hur noggrann är din matlab modell av Sverige, det jag undrar lite över är hur små öar du har med? Har väl kanske ingen större inverkan på resultatet, men ändå ;-)

Jag hamnade...

2,6 km rakt väster om tornet på Flataklacken när jag la in dessa koordinater. Ett par km söder om östra stranden av Roggsjön. Hmmm... Missade jag något?

Har någon räknat på landhöjningen, tidvatten och årstidsvariationer i vatenståndet?

Vid vilken årstid och klockslag ska mätningen genomföras?

tja...

>Hur noggrann är din matlab modell av Sverige, det jag undrar lite över är hur små öar du har med?

Helt ärligt har jag inte nån större koll på noggranheten. Utgick från matlabs egen världsdatabas, vilket i sveriges fall innebär 4 öar och totalt lite över 10000 mätpunkter angivet i latitud och longitud. Öarna ser ut att vara gotland, öland, orust & tjörn. (Hisingen ser ut att hänga ihop med fastlandet.)

>Jag hamnade...
2,6 km rakt väster om tornet på Flataklacken när jag la in dessa koordinater. Ett par km söder om östra stranden av Roggsjön. Hmmm... Missade jag något?

Är tämligen grön på olika referenssytem för kartor så det är troligen jag som missat. Jag gick in på LMs hemsida och omvandlade svaret från gradtal (wgs84?) till rt90. Eftersom det fanns hur många referenssystem som helst valde jag troligen inte de mest optimala. Koordinaterna knackade jag sedan in på digitala kartbiblioteket, hoppades att bilden centreras korrekt (tveksamt) och zoomade in, varpå östra stranden av roggsjön hamnade mitt i bilden.

Är det nån som är sugen på att kontrollera eller förfina modellen mailar jag gärna den. Den kräver matlab med map-toolboxen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
Jillis Kartor över Sveriges kust... Navigering 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg