Sveriges geografiska medelpunkt -bluff eller sanning?

Om man surfar in på flataklockens hemsida kan man läsa

I porös jonit sågade man med lövsåg ut två kartbilder, i olika skalor för säkerhets skull. Öarna tillfogades utan mellanliggande vatten. Sedan följde ett nervpåfrestande precisionsjobb att flytta en nål under kartan så att den vägde jämnt. Nålen pekade då på FLATAKLOCKEN i nuvarande Ånge kommun, Medelpad. När detta var konstaterat, återstod att på ort och ställe beskåda och märka ut den unika platsen.

Dvs inget flyttande av Öland och Gotland.
 
Snöddaberget

Jag googlade på Snöddaberget och fick fram följande fragment: If the territorial waters was included, the midpoint was found to be at the hill
of Snöddaberget near Kårböle in the province of Hälsingland. ...

Länken till hemsidan http://www.branedal.com fungerade inte.
 
Fredrik S; sa:
Ytterhogdal framstår som det enda seriösa alternativet som Sveriges mittpunkt.
Vad är det texten säger egentligen? Man har mätt ut mitten på två linjer, varför tog man inte skärningspunkten? Eller gjorde man det? Var drog man den öst-västliga linjen och varför? Var har den ansvarige vid den mätningen sina rötter? Ytterhogdal?

Vad är det överhuvudtaget som säger att det är så man skall mäta? Vore ändå inte en korrekt tyngdpunktsmätning mer rättvisande? Fast varför skall inte territorialvatten räknas med?

Det är väl skoj om avfolkningbygder kan få folk att kliva upp på en höjd och känna sig lite speciella men att ordet seriös skulle höra hemma som beskrivning på denna geografins hästhandlarbransch är jag inte så säker på.
 
Re: Snöddaberget

Memme; sa:
Jag googlade på Snöddaberget och fick fram följande fragment: If the territorial waters was included, the midpoint was found to be at the hill
of Snöddaberget near Kårböle in the province of Hälsingland. ...
Kanske Hyboklack då blev aktuell när vi utökade territorialvattnet?
 
PR; sa:
chralm; sa:
Dvs inget flyttande av Öland och Gotland.

Tänk efter vad "Öarna tillfogades utan mellanliggande vatten" betyder. Det är en omskrivning för att man flyttade in öarna mot fastlandet.

Eller så en omskrivning för att man lät öarna ligga kvar där de ligger, men kapade bort vattnet mellan öarna och fastlandet, så att bara öarnas landmassor bidrog till bestämningen. Dvs öarna fästes med ståltråd eller dylikt till fastlandet.

Jag tycker det verkar mer troligt än att knuffa in dem?

Knuffar man in dem så kvarstår dessutom problemet med *vart* man ska knuffa in dem. I riktning mot Stockholm, rakt västerut, eller vad? Nja, jag tror på min variant.

MvH
 
millimeter; sa:
Dvs öarna fästes med ståltråd eller dylikt till fastlandet.
Ståltråd har en vikt så det vore utomordentligt korkat att sätta det nära en ytterkant när man skall göra en tyngdpunktsmätning...
Knuffar man in dem så kvarstår dessutom problemet med *vart* man ska knuffa in dem. I riktning mot Stockholm, rakt västerut, eller vad?
Ganska rakt västerut vill jag minnas att det var.
Nja, jag tror på min variant.
Okej om du inte vill bli besviken så åk absolut inte till Flataklacken och titta på utställningen där och gå för allt i världen inte in på Ånge kommuns hemsida: "Man placerade Sveriges öar direkt vid kusterna och..."
http://www.ange.se/turismfritid/sevardheter.4.ab444f391a09e107fff5707.html
 
Med en datormodell vore det enkelt att beräkna tyngdpunkten utan att flytta på Öland och Gotland. Då kan man också använda en 3D-modell av landytan och slipper problemet med vilken kartprojektion som ska användas, och får med alla höjdkurvor på köpet. Det enda man måste bestämma sig för är om man ska bestämma tyngdpunkten, som ju kommer att hamna en bit in i jordskorpan, och sedan projicera upp den på markytan, eller om man ska definiera systemets balanspunkt som mittpunkt.

Johannes
 
PR; sa:
millimeter; sa:
Dvs öarna fästes med ståltråd eller dylikt till fastlandet.

Ståltråd har en vikt så det vore utomordentligt korkat att sätta det nära en ytterkant när man skall göra en tyngdpunktsmätning...

Men naturligtvis får man göra ståltrådens relativa vikt så liten som möjligt genom att använda ett tungt material till kartan. (Eller som Swartling föreslår, köra allt i dator.) Genom att pyssla lite med och utan öar borde man dessutom kunna åstadkomma en avesvärt bättre modell. Dessutom blir felet hur som helst mindre än genom att placera Gotland vid Kalmar, gissar jag! Du kan inte påstå att flyttandet av öar är en bättre lösning än den jag föreslår.

Att Flataklocksmännen placerade öarna invid kusten gör mig minst sagt besviken.

MvH
 
millimeter; sa:
Fredrik S; sa:
Hogdalsbygden verkar mer trovärdig. De har ju berättat hur de räknade fram punkten till skillnad från det första stället.

Det hela är ju en definitionsfråga. Lantmäteriets mätning med två korsande linjer är ett sätt, men ett annat sätt är att ta en sverigekarta på kartong och balansera den på en penna (dvs hitta tyngdpunkten).

Man kan ju också fundera på om man ska räkna bara land, eller även inkludera hav etc.

Själv kommer jag alltid att hålla Flataklocken som Sveriges mitt!

Dags att revidera det påståendet nu? ;)
 
Skjut inte budbäraren! (2)

millimeter; sa:
Du kan inte påstå att flyttandet av öar är en bättre lösning än den jag föreslår.
Jag har aldrig hävdat att det var rätt sätt att göra mätningen på. Jag har bara upplyst om förhållandena så som de redovisas på plats eftersom det uppenbarligen fanns en kunskapsbrist hos vissa här i tråden.

Som tekniskt intresserad invänder jag dock fortfarande mot ståltrådsmetoden att ditt recept med att öka vikten på kartan är en svårframkomlig väg. Om kartan skall bli så tung att ståltrådens vikt är betydelselös skapar man en massa andra problem som:
* Mätningen blir svårhanterlig.
* Kartan riskerar att brytas sönder av sin egenvikt.
* Öland och framförallt Gotland blir så tunga att ståltråden måste göras grövre o.s.v.
* Balanspinnen måste förstärkas så mycket att precisionen minskar.

Det sistnämnda skulle möjligen ha den positiva effekten att varenda by i närområdet kan utnämna sig till mittpunkt. Fast det gör de ju redan :)

Redan 1997 när jag besökte stället i fråga konstaterade jag att detta naturligtvis borde bestämmas i en dator om det skulle bli någorlunda korrekt. Det finns ju faktiskt en hel del öar till utöver Öland och Gotland som är ännu omöjligare att få med i en fysisk mätning. Men eftersom möjligheten med en virtuell modell knappast var ett alternativ på fyrtiotalet kan vi åtminstone inte lägga dem det beslutet till last.
Att Flataklocksmännen placerade öarna invid kusten gör mig minst sagt besviken.
Jo det har framgått. Men eftersom jag inte är anstucken av lokalpatriotism i frågan så bryr jag mig faktiskt inte speciellt mycket så var snäll och ta ut din besvikelse på annat sätt än genom att hoppa på den som levererade de för dig dåliga nyheterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
Jillis Kartor över Sveriges kust... Navigering 0

Liknande trådar