Sveriges geografiska medelpunkt -bluff eller sanning?

Centrum av skandinavien

Det är dock väl belagt att Tidaholm är centrum av skandinavien. Detta kan enkelt bevisas genom en cirkel som skär igenom Osla, Köpenhamn och Stockholm/Fjollträsk. Cirkelns mitt hamnar då i Tidaholm. Åtminstone enligt Tidaholmarna själva...

/Niklas

Många viljor ...

På Terrängkartan anger Lantmäteriet Flataklocken som "Sveriges geogr. mittpunkt". Vid Edsvallen i Hogdalsbygden finns inte någon sådan uppgift i kartan.

Själv har jag hittat en skylt med budskapet om Sveriges mittpunkt vid väg 84 nära Messubodarna (mellan Älvros och Kårböle). Nu minns jag inte om skylten utgav sig stå just på mittpunkten eller om det var en vägvisare till någon punkt i närheten.

Fredrik S; sa:
Hogdalsbygden verkar mer trovärdig. De har ju berättat hur de räknade fram punkten till skillnad från det första stället.
Om du besöker Flataklacken finns där en utförlig beskrivning av hur man kom fram till den punkten. Måttet av vetenskaplighet i uträkningen kan man väl däremot tvista om. I korta drag en tyngdpunktsmätning där man skjutit in Öland och Gotland mot fastlandet.
Memme; sa:
Själv har jag hittat en skylt med budskapet om Sveriges mittpunkt vid väg 84 nära Messubodarna (mellan Älvros och Kårböle). Nu minns jag inte om skylten utgav sig stå just på mittpunkten eller om det var en vägvisare till någon punkt i närheten.
Det är en vägvisare som följs av flera pilar vidare ut i terrängen. Eftersom det inte finns några avståndsangivelser och det mycket väl kunde vara två mil lika väl som tvåhundra meter kvar (och det dessutom var ett mygginferno) gav jag upp när jag följt dem en stund. Punkten sägs hur som helst vara framräknad av någon professor och befinna sig på något som kallas för Snöddaberget. Den lokala dokumentationen hävdar dessutom att denna mittpunkt skulle vara erkänd av Patentverket??!

Jag har dessutom sett en uppgift om att ännu en professor (har de inget bättre för sig?) har räknat ut att mittpunkten istället skulle ligga på Hyboklack utanför Järvsö.

En påfallande trend är alltså att hålorna som försöker skapa sig lite uppmärksamhet på detta konstlade vis lyckas placera mittpunkten på höjder eller berg. Om man skall se något positivt i det hela så finns det i alla fall lite kreativitet...

PR; sa:
Om du besöker Flataklacken finns där en utförlig beskrivning av hur man kom fram till den punkten. Måttet av vetenskaplighet i uträkningen kan man väl däremot tvista om. I korta drag en tyngdpunktsmätning där man skjutit in Öland och Gotland mot fastlandet.

Om man tillåts flytta på Öland och Gotland kan naturligtvis vilken punkt som helst i Sverige utnämnas till mittpunkt, beroende på vart man flyttar öarna...

Johannes

Skjut inte budbäraren!

f91jsw; sa:
Om man tillåts flytta på Öland och Gotland kan naturligtvis vilken punkt som helst i Sverige utnämnas till mittpunkt, beroende på vart man flyttar öarna...
Tja du får väl försöka lokalisera dem som "tillät" det då och ställa dem till svars. Mätningen gjordes någon gång på fyrtiotalet tror jag så du måste nog raska på om du vill hitta din syndabock i livet ;)

PR; sa:
[Om du besöker Flataklacken finns där en utförlig beskrivning av hur man kom fram till den punkten. Måttet av vetenskaplighet i uträkningen kan man väl däremot tvista om. I korta drag en tyngdpunktsmätning där man skjutit in Öland och Gotland mot fastlandet.

hmm.... Där naggades Flataklockens trovärdighet i kanten. Flytta på öarna? Ytterhogdal framstår som det enda seriösa alternativet som Sveriges mittpunkt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
Jillis Kartor över Sveriges kust... Navigering 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg