Re: Re: Kortsiktigt eller långsiktigt?
johankse; sa:
Jämför tätorts fpl kartor 1950-2000 tal, visst har det hänt en del!
Vad menar du? Utveckla gärna detta. Att tätorterna vuxit är inget generellt skäl att hävda att mätstationerna påverkats.
Datachefen vid IPCC vägrar acceptera felavläsningar och felaktiga stansvärden trots att fått det påpekat äv flera klimatforskare.
Det kan väl stämma, men man får väl ändå väga detta mot de starka kortsiktiga ekonomiska intressen som tjänar personlig profit på att ifrågasätta ett helt forskningsfält. IPCC gör kanske småfel ibland, men man kan inte såga en hel internationell expertpanel på ovanstående misstag.
"Den mest trovärdiga källan är IPCC."
Knappast tyvärr för det vore bra om det fanns en pålitlig källa men som vanligt när det gäller källor måste man jämföra och granska dem kritiskt.
Självklarheter. IPCC ÄR den mest trovärdiga källan. Därmed självklart inte sagt att dess data alltid är ofelbara. De producerar ju oerhört komplexa scenarios och modeller ur en oerhört komplex verklighet.
"Inom vetenskaperna är man nästan aldrig överrens, det hör till systemet. Men vad gäller klimatförändringarna är man "nästan" rörande överrens om att människans utsläpp av olika gaser, främst koldixid, påverkar klimatet. Däremot råder ingen utpräglad samsyn av vad effekterna blir."
Tyvärr skjuter nästan ingen hare och ett stort antal forskare har många andra inlägg. T ex stoftmolnen över SO Asien och Latinamerika, orsakade av svedjebränningen.
Har aldrig påstått att ALLA är överrens. Men faktum kvarstår: det råder en samsyn i forskarsamhället trots industrins och amerikanernas försök att få forskarsamhället att framstå som spittrat. Du gör ditt bästa för att spä på denna missuppfattning.
Har jag påstått att stoftmolnen är CO2? Nej. Svedjebränningen i Asien beror till största delen av stora bolag som vill anlägga oljepalmsplantager och bränner oftast avsiktligt skog. Dels kommer de då åt skogen som egentligen ägs av ursprungsbefolkningar, dels kommer de åt virket och dessutom kan anlägga oljepalmsplantager. Tragiskt. Ofta skylls detta ganska oförskyllt på småbönder, vilket bara ibland är sant (T.ex. i Brasilien).
Jag tror nog at studiet av varviga leror och årsringar på fossila träd är mera än en dansk myt! Även studiet av tidigare högvattenmärken visar sig stämma med årsringar pch varviga leror bl a!
Åberopar du Wibjörn Karléns (professor vid Sthlms universitet) forskning? Den är intressant men stöder inte de slutsatser du drar. (Men onekligen kontroversiell). Vad hände med dina solfläckar? Det var dessa (Lomborg m.fl.) jag kallade för dansk myt, inte Karléns forskning. Man väljer vem man lyssnar på, lyssnar man bara på Lomborg och Karlén så får man en mycket missvisande bild av den samlade klimatforskningen i världen. Därmed inte sagt att man inte ska lyssna på dem OCKSÅ. Men lyssna även på t.ex. Erland Källén, Bert Bolin m.fl. I IPCC sitter världens främsta klimatforskare, nästan alla klimatforskare stöder deras slutsatser.
Den ger påvisbara effekter i södra Sverige direkt om du inte visst det! Den syns och luktar, värst är brunkolsgaserna!
Så det är bara en fråga om rening? Det brukar ju teknikoptimister hävda att det är ju en baggis. Klart jag vet att kolkraft ger upphov till en massa andra utsläpp, SO2 m.m. Men det är ju bara en kostnadsfråga att rena. CO2 däremot kommer man aldrig att kunna rena bort. Om inte kol och CO2 bidrar till klimatförändringar förstår jag inte vad du har emot det. Så naturgas, som ger låga andra utsläpp än CO2, är alltså enligt dig en bra energikälla?
Uppenbart ingen helsanningsvän ännu.
Vems sanning då? Att vi har olika sanningar är väl uppenbart.
...efter att på 1980-talet sett hur Svenska Naturskyddsföreningen ljög ..... inte som konstigare än de metoder NSA använde i Tyskland på 20 och 30 talet för att skaffa sig mer makt. Högljudda "gräsrötter", vårdslöshet med opassande sanningar, uttalande för från centralorganisationen....Människan tycks aldrig lära sig....
Hörru Johan. Jag ber om ursäkt om mitt förra inlägg var i fränaste laget, ska försöka vara lite hövligare. MEN: det ovan om SNF får du faktiskt precisera, det är oerhört grovt att jämföra SNF med NSA i Tyskland på 20- och 30-talen! Vad då ljög? Ingen organisation är väl felfri och alla begår väl misstag, men det du antyder är nästan kränkande. Precisera! Som aktiv inom SNF förstår jag inte alls det du skriver. Eller menar du bara att du har en annan åsikt än SNF uttryckt på olika nivåer?
mvh Staffan