Svenska naturskyddsföreningen är FÖR vindkraftverk!!

Re: Re: Kärnkraftens stödformer

niclasd; sa:
Det finns mycket industriell verksamhet som är kan vara miljöförstörande. Intressant är att detta lyfts fram särskilt starkt just för kärnkraften.

Är det någon miljöförstörande verksamhet som du försvarar? Med vilka argument då? Tycker inte att just kärnkraften är särskilt utsatt för sådana anklagelser. Är PPP-principen (polluter pays principle) på något sätt fel? Av vilka skäl?

(Uppskattar folk som du med politiskt engagemang, även om jag inte delar dina åsikter.)

mvh Staffan

Kraft med stöd

Stadan, Staffan Danielsson verkar vara religös i sin tro på vindens ersättande av kärnenergin, och som bekannt är det omöjligt att diskutera med dylika. Jag slutar det nu!
Som jag känner till fn så har följande energiformer statligt stöd, biokraft-eu lönar den sig ej av egen kraft fn., jordvärme, lönsam både för naturen och ägarna. Luftvärmepumpar skäl som föregående. Vindkraft se biokraft.
Alla som sett ett salixplantage vet att det skämmer, detsamma gäller för vindsnurrorna som de så vackert kallas. Förfulande torn som bullrar, stör så det förslår och dessutom inte producerar någon ström alls när det är midvinterhögtryck! Dessutom går det nåt styft 1000 gediget stora för att ersätta en enda reaktor.
Vi i ivärlden förbrukar för mycket el! Det gäller att minska, släck och täta! När jag bodde på Malta kostade KWh cirka 4,50 och det fanns direkta kopplingar mellan pris och bruk, jetfotogenen var gratis.....
En Naturskydds förening som inte skyddar naturen måste betraktas med skepsis! Var uppmärksamma!

Go natur

Johan K

Windformer

Jag todde att ett modernt vindkraftverk gav 3-5MW och då krävs det ju färre vindkraftverk.

Att jämföra med atomkraft är ju klurigt då de producerar ofattbart mycke energi!

Jag tycker i alla fall att det är bättre än ett par kolkraftverk, har ni besökt ett dagbrott nån gång, det är då fulare än ett vindkraftverk...

Re: Kraft med stöd

johankse; sa:
Stadan, Staffan Danielsson verkar vara religös i sin tro på vindens ersättande av kärnenergin, och som bekannt är det omöjligt att diskutera med dylika. Jag slutar det nu!
En Naturskydds förening som inte skyddar naturen måste betraktas med skepsis! Var uppmärksamma!
johankse (Johan K Persson) skrev dessutom i föregående inlägg:
...efter att på 1980-talet sett hur Svenska Naturskyddsföreningen ljög ..... inte som konstigare än de metoder NSA använde i Tyskland på 20 och 30 talet för att skaffa sig mer makt. Högljudda "gräsrötter", vårdslöshet med opassande sanningar, uttalande för från centralorganisationen....Människan tycks aldrig lära sig....

Enkel utväg, eller hur? Om du läst alla inlägg från början var min poäng att bygga vindkraft med bra underlag och rätt placering. Om du tycker att det är religiöst att vilja nå ett hållbart energisystem för framtiden så okey då! Jag har flera gånger uppmanat dig att precisera varför SNF använder nazistiska metoder, ljuger, inte skyddar naturen etc. Grova anklagelser som du hittills inte kunnat precisera och hitta stöd för. Jag antar att det är därför du väljer att sluta nu, dina påståenden är alltså grundlösa.

Intressant diskussion med dig från början, Johan, och jag tycker det vore oerhört intressant att få läsa mer om dina anklagelser mot SNF. Är de självupplevda? Berätta!

mvh Staffan

Elpriset

Tänkte bara göra en förtydling vad gäller elpriset i Norden.
All el köps och säljs på en elbörs, nordpool, http://www.nordpool.se
I och med detta så styrs elpriset av så enkla parametrar som tillgång och efterfrågan, liten tillgång ger högt elpris osv. Sedan ska naturligtvis elbolagen ha en marginal på detta och sedan är det skatter och moms på det. Faktum som kvarstår är att el i Sverige är billigare än i övriga norden och Europa.
Om det är så at tvi ska ersätta kärnkraften så måste vi fundera ut ny vägar och en sådan är vindkraft. Övriga är solfångare, solceller, jordvärme mm och för att lösa kärnkraften så är det nog genom alla bäckar små.....och spara, normalt räknar man med att utan att egentligen göra speciellt mycket så kan man spara 10-15% och gör man en genomgång av anläggningar så kan man spara sisådär en 20%.

- anders

För vindkraft?

Om Svenska "Naturskyddsföreningen" verklgen är för vindkraft så tänker ialla fall jag gå ur. Det är ju rent vansinne.

mvh
johan

hmm

Jag skulle nog bli mer förvånad om Svenska Naturvårdsföreningen var emot vindkraft och annan förnyelsebar energi.. Håller fullständigt med Johan mfl om vindkraft på rätt ställe aldrig e fel!!

Naturskyddsföreningen och vindkraften

SNFs krav på rätt placering av vindkraftverk:

När det gäller vindkraft ställs ett antal villkor som gäller lokaliseringen för att undvika negativa konsekvenser för naturen.

Vindkraftverk får enligt kriterierna inte vara anlagda i:

nationalparker,
naturreservat,
marina reservat,
våtmarksområde skyddat enligt Ramsar-konventionen,
Natura 2000-områden,
fågel- och sälskyddsområden,
område som är viktig fågelsträcklokal eller fågelrastplats.
Viktiga lek- och yngelplatser för fisk.

Läs mer hos SNF.se:

Om vindkraft:
http://www.snf.se/verksamhet/energi/vindkraft.htm

Om växthuseffekten:
http://www.snf.se/verksamhet/klimat/index.cfm

Om energisystemen:
http://www.snf.se/verksamhet/energi/index.cfm

/Staffan

Stadan; sa:
När det gäller vindkraft ställs ett antal villkor som gäller lokaliseringen för att undvika negativa konsekvenser för naturen.

Vindkraftverk får enligt kriterierna inte vara anlagda i:

nationalparker,
naturreservat,
marina reservat,
våtmarksområde skyddat enligt Ramsar-konventionen,
Natura 2000-områden,
fågel- och sälskyddsområden,
område som är viktig fågelsträcklokal eller fågelrastplats.
Viktiga lek- och yngelplatser för fisk.
/Staffan

Mycket reservat och skyddsområden hit och dit, men ingen hänsyn tas alltså till övrig skyddsvärd natur eller vad folket i närheten tycker?

...Johan...

Re: Kraft med stöd

johankse; sa:
Vi i ivärlden förbrukar för mycket el! Det gäller att minska, släck och täta!

Jo, det stämmer ju. "Hörde" nånstans att enbart reklamskyltarna i USA förbrukar lika mycket el som totalförbrukningen i hela Indien. Snuskigt!

...Johan...

Inte förbjudet betyder inte automatiskt tillåtet!!!

Mycket reservat och skyddsområden hit och dit, men ingen hänsyn tas alltså till övrig skyddsvärd natur eller vad folket i närheten tycker?

...Johan... [/QUOTE]

Nja det är ju att läsa ovanstående som fan läser bibeln. Det är så att i de områden som räknas upp är det förbjudet att anlägga vindkraft och i övriga omnråden görs dels en sedvanlig bygglovsprövning och eftersom vindkraftverk antas beröra allmänheten så får vi yttra oss. Då gäller det att uttnyttja sin medborgerliga rätt att visa på saksäl till att det är olämpligt med vindkraft i ett område, eller så kan man bara tycka, men givetvis så väger tyckande lättare än sakskäl.

Det är också så att vindkraftverk behöver prövas enligt miljöbalken där samma regler gäller som för andra miljöfarliga verksamheter avseende buller, störande ljus och miljöpåverkan mm.
Även vad gäller miljöbalken så får närboende och allmänheten yttra sig, men även vissa miljöorganisationer så de vindkraftverk som sätts upp är ganska välutredda.

Niclas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra svenska yx-märken? Utrustning allmänt 33
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 164
kvantum Svenska knivtillverkare Utrustning allmänt 27
tustak Val av jackor för flera dagars topptur Utrustning allmänt 1
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
ogren.johan Förvaringsväska/ficka för kikare Utrustning allmänt 15
Kharjula Prisvärt enmannatält för vandring i skotska högländerna? Utrustning allmänt 10
DoktorGlas Vandringsstavar för lite annorlunda syfte Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
ogren.johan Efterlysning: Näbbskor för vinter! Utrustning allmänt 19
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
turtle Stativ för hängmatta? Utrustning allmänt 20
Janval Vad för Haglöfsrygga? Utrustning allmänt 25
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
olaab Garmin engageman för Jodklotet suger Utrustning allmänt 0
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Silver Fang Skidglasögon - Goggles för asiater Utrustning allmänt 2
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
handbagsatdawn Ursack / Metod för gnagare Utrustning allmänt 2
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
OscarD Bra vandringskänga för personer med hög fotvalv/hålfötter? Utrustning allmänt 15
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
ogren.johan Hjälm för fritidsbruk Utrustning allmänt 5
vandrafjäll kolmonoxidvarnare för vinterturer Utrustning allmänt 10
krakelz Deo/Antiperspirant för fuktigt varmt land Utrustning allmänt 2
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
Moga Komradio för vinterbruk? Utrustning allmänt 64
kopckemil Posta din favoritflaska för hiking Utrustning allmänt 37
Moga Myggsäkra gaiters för trailskor? Utrustning allmänt 5
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Oddex Såg för att stycka upp träd? Utrustning allmänt 19
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Str85 Sovsäckslakan för varm person Utrustning allmänt 8
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg