Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Ser onekligen ut som länk till en specifik kommentar som ännu jnte finns på sidan. Min gissning är att den sitter fast i ett modereringsfilter hos outside och att vi får vänta till deras kontorstid innan den dyker upp publikt...

Ja, det verkar stämma bra det! Den senaste kommentaren som visas på outsindeonline ligger 20 nummer bakom Pompes länk (alltså http://outsideonline.se/2009/06/30/johan-luhr-nytursmaskinen/#comment-4040 )
Pompes länk är http://outsideonline.se/2009/10/28/paradiset-ar-inte-en-plats/comment-page-1/#comment-4060

Det kanske blir klarhet i det här i morgon förmiddag då?
 
högst och djupast.

Hej Hopp !
Det är ju f-bannat synd att Anneli gjort ett statement där hon har någon slags ambition att erövra toppar. Hade det istället handlat om att enbart lägga ihop vem som har varit djupast+högst vilket det hela går ut på för att få publicitet=Pengar=Försörjning, så hade denna diskussion aldrig ägt rum, då är det ju skitsamma vilka toppar och kammar hon har varit/inte varit på. En GPS och en kalibrerad höjdmätare(ta två för säkerhetsskull,) och sen är det bara att knata på så högt som möjligt(8848m sen tar det stopp)Jag inbillar mig att AP inte är en driven person som ljuger medvetet för att tillskanska sig fördelar i och med att det bevisligen är relativt lätt att motbevisa påståendet att hon inte var där hon påstod att hon var. Nu har det blivit så galet att det har gått lite prestige i denna pseudohändelse+lite snöbollseffekt och vips så har man en debatt.
Det lilla som jag har följt Annelis äventyr så verkar hon var en schysst tjej med
"fötterna på jorden". -
Patrik
Koncensus "på toppar kan det både blåsa hårt och vara ensamt".
Tack för en givande och saklig debatt alla ni andra.
Patrik
 
Ja, det verkar stämma bra det! Den senaste kommentaren som visas på outsindeonline ligger 20 nummer bakom Pompes länk (alltså http://outsideonline.se/2009/06/30/johan-luhr-nytursmaskinen/#comment-4040 )
Pompes länk är http://outsideonline.se/2009/10/28/paradiset-ar-inte-en-plats/comment-page-1/#comment-4060

Det kanske blir klarhet i det här i morgon förmiddag då?

Nu är kommentarerna uppdaterade på Outsideonline, hon backar i påståendet om Centraltoppen (men påstår fortfarande 8000 meter...?)

/M
 
Nu är outsidebloggen uppdaterad och länken ovan blir relevant.

En enkel fråga dock, nu när allt ska vara dubbelkollat ett antal gånger och de små och felen äntligen är korrigerade; hur hög var nu Nordtoppen igen?

(Ed: två läsare samma tanke...)
 
Nu är Pompes svar uppe, men det bringar inga nyheter; allt beror pâ beklagliga missförstând, okunning spöskrivare, dâliga telefonledningar, andras falska vittnesbörd. Riktig, ärlig självkritik saknas. Det hela avslutas med en släng ât folk som anklagar dem under pseudonym, samt följande, kryptiska,men tyvärr illustrerande slutsats, vilken tyvärr verkar visa att budskapet som Janne Corax och en rad personer i denna trâd försökt fà fram inte trängt in i Pompes medvetande:

För oss spelar det inte så stor roll, vi misslyckades ju att nå huvudtoppen, och är mest nöjda med att ha varit på 8000, men det är säkert glada nyheter för alla som anklagat oss. Vi kan be om ursäkt för att vi har haft fel.

Lite svârt här med syftningen här, men tyvärr tolkar jag denna fras som pudelns kärna i detta meddelande: Pompe vill pàskynda att kritiken som utdelats beror pà illvillighet och avund, och att det är bara är ren skadeglädje bakom det hela. (Inom parentes kan även nämnas att hon "kan" dessutom be om ursäkt, men gör det inte.)

Jag tror istállet att man bör stálla sig frâgan: Vad hade hänt om ingen sagt nâgot? Dâ hade flickorna kommit hem som säsongens enda bestigare av Shishapangma, hyllade i DNs och Outsides bloggar, med manipulerade och andras, olovligen använda, bilder pâ sina bloggar etc. etc.

Hade detta varit önskvärt?

Om inte, tycker jag samtliga inblandade ska vara mer ödmjuka och vara tacksamma att det hela uppdagades i tid, och inte efter en triumfartad jubelfest i media etc.
 
De uppgifter jag har ar att punkten dar de vande som nu blivit en topp inte ar over 8000 men det ska jag lata vara osagt. NIck Rice har indikerat att den ar under 8000. Jag ska fraga Vassiliy Pivtsov och Simone Moro om detta och sa om det gar att sakerstalla detta. Fast det har val ingen betydelse i detta lage.

Jag har forovrigt svarat pa hennes blogg pa Outside eftersom hon inte verkar vilja svara har
 
Senast ändrad:
Jag tror tyvärr det är dödfött. Outside verkar inte publicera fler kommentarer efter Annelies.

mvh / Magnus Eriksson

Jodå, vi publicerar de kommentarer som följer våra regler och vanlig netiquette. Det kan dock dröja lite då vi även har några tidningar att producera. Modereringen sker vanligtvis under normala arbetstider så kommentarer som läggs in kvällar och helger kan ta extra lång tid. Något Annelie råkade ut för i helgen.
 

Liknande trådar