Citat:
Ursprungligen postat av TomSjogren
Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.
Jag var inte dar personligen men har foljt Shisha klattring under snart 10 ar. Jag har hjalpt Andrew Lock med teknologi och website under dom senaste 4 aren. Andrew med klatterkompis ar dom enda som klarat toppen i ar. Enligt Andrew och andra var rutten fran Nord till Central osakrad och farligare an vanligt i ar. Mazur's gang har precis gjort klart att dom INTE klarade Central utan vande pa Nord. Vad jag vet sa ar det ingen som gjorde Central i ar och tva som gjorde riktiga toppen (kan ha fell vad galler Central dock..).
Hej Anneli och Johanna!
Det vore jättebra om ni kunde bemöta ovanstående.
Gärna med fler bilder om det finns.
Hälsningar
Rickard Larsson
Problemet verkar vara att reda ut om folk har varit på centraltoppen eller på nordtoppen i år.
Tom, var framgår det att Dan Mazur inte var på centraltoppen med sin grupp? I hans rapportering från årets expedition med Summit climb från (1 okt) sägs tydligt att de var på centraltoppen och att de fasta repen gick dit. I en tidigare rapport (29 sept) meddelar han även att han har fått rapporter från andra klättrare om att sherpas har gjort ett bra jobb och det är bra rep och säkringar ända till centraltoppen. Har han ändrat sig angående detta, och var kan man läsa om det?
Det kan ju fakstiskt vara så att väldigt många trott att repen gick till centraltoppen eftersom man fått de rapporterna på berget. (Kanske även sherpa Tashi hade fått just den informationen. Har han själv varit på centraltoppen tidigare och känner igen sig där?). I ett läge där man ovetande har utgått från felaktig info är det inte helt orimligt att man inte själv ifrågasätter var man fakstikt är när de fasta repen tar slut. Speciellt på ca 8000m. Lägg till att en rutinerad sherpa säger att nu är vi på centraltoppen. Det är också fantastiskt hur väl man kan övertyga varandra i en grupp (eller tvivla tillsammans) om var man är i bergen. Det glöms ofta bort.
Så om Tom Sjögrens uppgift om att de fasta repen gick till nordtoppen och slutade där i år är korrekt, så finns det kanske all anledning att med öppet sinne fundera över om man som klättrare utgått från fel info eller kommit till fel slutsats under toppdagen. Om jag hade varit övertygad om att nått centraltoppen skulle jag ändå försöka vara öppen för att jag kan (av helt naturliga skäl) ha fel om detta, men bara om andra pekar på faktiska oklarheter kring mina belägg. Jag skulle ju själv vara genuint intresserad av var jag faktiskt var på berget och försöka ta reda på det bortom tvivel, om det går, vilket inte alltid är fallet.
Kan man inte slå fast att repen gick till nordtoppen och slutade där, så är det påståendet lika osäkert för att dra slutsatser om den här bestigningen som ett direkt påstående om att man nått centraltoppen. Båda behöver belägg för att man ska kunna reda ut det hela. Som det ser ut nu tycker jag att uppgiften om rep till nordtoppen behöver mer belägg.
Sedan har vi bilden med höjdangivelsen 8010m på klockan. (Hoppas naturligtvis att mer och bilder och filmen från toppen kan publiceras) Hur hög är nordtoppen? Jag hittar inget om det. Kan skillnaden mellan centraltopp och nordtopp ligga inom felmarginalen för höjdmätaren? Höjdmätaren visar ju inte var man är på berget bara hur ungefär hur högt. Är man på en förhållandevis horisontell kam räcker det naturligtvis inte alltid för att veta var på kammen man är. Dessutom behöver höjdmätaren kalibreras löpande under bestigningen av berget för att visa rätt höjd på toppdagen, men det får man ju utgå ifrån att det är gjort och det finns ingen anledning att betvivla.
Sammantaget löser man ju problemet med att summera expeditionens resultat med att man säga "Vi nådde inte bergets topp, men vi nådde en ca höjd av 8010m på kammen. Här har vi fina bilder och film från vår högsta punkt." Det är väl spännande nog att se och läsa om även i media och för sponsorer, och allt prat om olika toppar är därmed helt sekundärt.
Sedan är ju frågan hur man har arrangerat sin mediabevakning i allmänhet och hemrapportering till vänner och familj i synnerhet, en annan än hur det gick på berget. I det här fallet med bloggarna är det naturligtvis helt undermåligt och något jag hade skämts över. Varför skulle de nära vännerna vara glada över att få manipulerade bilder, rena felaktigheter och uppenbar okunskap serverat när man vill följa en person man känner och bryr sig om. De har väl all anledning att känna sig mest blåsta av alla. Vill man ha allmänna stämningsbilder och historier från berget är det ju bara att trycka på sök.