Svensk Himalayaexpedition åtalad...

clindh

Forumvärd
Klart förvirrande detta för en lekman... Instämmer i önskan att någon skall förklara topografin på berget och också vilka de "rätta" uttrycken är.

Noterar att även Mazur använder uttrycket "summited" om att ha nått även north summit - får man säga så alltså på engelska, men inte "nådde toppen" på svenska?
 
Tack Rickard. Jag hade läst en tidigare rapportering från everest news.com som inte uppdaterats och där det stod fortfarande central summit i texten. (http://www.everestnews.com/summitclimb/sp09300992009.htm)

Då väntar jag med spänning på den svenska expeditionens egna fortsatta efterforskningar och belägg. Vem vet bäst var på berget de var i år, de eller Mazur? Och var de i så fall på samma ställe som de andra teamen? :)

Gps-höjd vore det bästa, men det har jag ingen erfarenhet av och vet inte vilka fallgropar som eventuellt kan finnas där. I sådana här fall är det väl sällan så att det finns ett avgörande bevis, man får väga samman många saker, bilder, erfarenhet, vittnen, instrumentangivelser m.m
 
Det har med fortopp, syd topp, nord topp etc ar ganska vanligt forekommande och allmant kanda pa berg kring och over 8000 meter. Shish ar vad jag vet (obs jag e ingen expert pa 8000 metare) ett komplext massiv med flera toppar sa som det framgar. Jag skulle saga att om man ar kompetent att ta sig upp dit sa vet man ocksa vart man ska ga for att gora ett valid summit claim.

Nu har ju inte Pompe inte begart ut ett topp certifikat fran Shis Main utan Centeral sa jag gissar att problematiken ligger i hurivida hon var pa Centeral eller North. Detta ar dock i ganska ointressant. Som vanligt blir det en debatten om debatten i stallet.
 
Mazur's gang har precis gjort klart att dom INTE klarade Central utan vande pa Nord.
"1 Oct-09: Hi this is Dan Mazur with a Shishapangma dispatch for Thursday the 1st of October and it’s 9:30 a.m. Nepal time (even though we’re in Tibet).

Our entire team is on the central summit of Shishapangma."

Har de alltså korrigerat uppgiften från 1 oktober? Man anar ett tidsspann mellan de olika uppgifterna.

Frågan är relevant för Pompes anspråk. Mazurs gäng har knappast tagit fel på att de fasta repen tog slut vid någon punkt. Däremot kanske de tagit fel på vexakt var. Har de från början trott att repen gått hela vägen till Central men sedan upptäckt att de bara gick till North?
 
Senast ändrad:
mysteriet tätnar............

det står olika "summit" på Summitclimb och EverestNews.

På Summitclimbs hemsida finns det en länk där Dan Mazur rapporterar live. I den något raspiga direktrapporten säger Mazur att teamet nått "summit" för att sedan direkt förtydliga att det är "central summit". Som sagt är ljudet hackigt/raspigt men jag tycker att han sä,ger "central summit". ni får väl lyssna själva.
 
Finns det ingen som har en vybild över hela Shishapangma massivet och kan markera ut alla toppar?


Sen har jag en fråga om hur man definierar toppar i Himalaya. I Sverige har vi 12 eller 13 toppar över 2000 beroende på hur man räknar Kaskasapaktes förtopp som egen topp eller ej. I Keb har vi två toppar. Sarektjåkkå räknas som fyra toppar. Ahkka två osv.

1. Kebnekaises Sydtopp 2 104
2. Kebnekaises Nordtopp 2 097
3. Sarektjåkkås Stortopp 2 090
4. Kaskasatjåkkå 2 076
5. Sarektjåkkås Nordtopp 2 056
6. Kakasapakte 2 043
7. Sarektjåkkås Sydtopp 2 023
8. Ahkkas Stortopp 2 015
9. Ahkkas Nordosttopp 2 010
10. Buchttoppen 2 010
11. Pårtetjåkkå 2 005
12. Palkattjåkkå 2 002


Det finns 14 toppar över 8000 m. Men med det svenska synsättet på toppar skulle det vara avsevärt fler. Finns det någon standard på hur man definierar topp? Nån som kan reda ut det lite snabbt. Något utanför ämnet och en sak som är värd en egen tråd kanske men lika bra att smida medans järnet är varmt.
 
@ Christer

Fran wikipedia:

"In topography, a summit is a point on a surface that is higher in elevation than all points immediately adjacent to it. Mathematically, a summit is a local maximum in elevation. The topographic terms "acme", "apex", "peak", "summit", and "zenith" are synonyms.

The term "summit" is generally only used for a mountain peak with some significant amount of topographic prominence or topographic isolation (distance from the nearest point of higher elevation); for example, a boulder next to the main summit of a mountain is not considered a summit. Summits near a higher peak, with some prominence or isolation, but not reaching a certain cutoff value for these quantities, are often considered subsummits (or subpeaks) of the higher peak, and are considered as part of the same mountain.

A pyramidal peak is an exaggerated form produced by ice erosion of a mountain top.
Summit may also refer to the highest point along a line, trail, or route. In many parts of the western United States, the term refers to the highest point along a road, highway, or railroad. For example, the highest point along Interstate 80 in California is referred to as Donner Summit (not to be confused with Donner Pass, which is located just to the south.)"
 
Senast ändrad:
Djupast då?

Jag googlade på 92 meters djupdykning men hittar endast 77m som djupast.

För att ett dyk skall vara officiellt och godkänt skall det göras enligt AIDA reglerna och de oficiella listorna har 77m som djupaste dyket hon gjort hittils.

Det skall vara gjort med dommare på plats och dyket som sådant skall vara godkänt utan avsvimming på ytan efter.
 

Liknande trådar