Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Man behöver visserligen inte gå till överdrift och nå bevisvärde för fällande dom i domstol, men om man använder sina bergsbestigningsprestationer för att nå en publicitet som man senare på olika sätt försöker slå mynt av så är det rimligt att kräva ärlighet i det man rapporterar samt även att påståendet på något sätt kan beläggas.

Borde väl alla kunna hålla med om va?

UIAA "The Ethical Code, Principles and Practice for Expeditions"

"The Expedition must:

6. After the expedition, give true, objective and precise information about the progress of the
expedition, the problems encountered, the results obtained and any useful documentary
information.

7. Avoid the alteration or exaggeration of facts, especially for publicity purposes, in any articles
about the expedition, as well as in the media."

Något att tänka på!

/Rickard Larsson

Detta är alltså en av personerna som i den här tråden placerat sig i juryn, där han moraliserar om ärlighet och att stå för det man sagt och gjort.
Här nånstans slår tanken knut på sig själv. En hängs ut för en, möjligen omedveten, förbättring av en klättergrej. En annan hänger här och är du och bror med alla andra klättrare trots ett omfattande register grova oklarheter i den "civila" CV:n. Omnämns i positiva ordalag av "fackwebben" också. (En fråga till Tom, kravet på ärlighet, redbarhet etc som ni ofta skriver om på era sajter, gäller det bara äventyrsgrejer eller ställer ni det som ett generellt krav på de personer ni skriver om?)

Pompe har sitt sätt att finansiera sina äventyr. I det sättet ligger att framställa sina bragder i bästa möjliga ljus. Andra personer har valt andra sätt, inte alltid bättre, ibland rent åt helvete mycket sämre. Men sånt kvittar i äventyrssvängen. Där räknas bara den alpina CV:n.

Stil och etik? Haha...

TotalSpinal är inte utan poänger.

Corax "analys" är fortfarande allt som behövs för att det inte ska behöva urarta till lynchning osv.

Att Pompe varit högre än jag själv och högre än nån släkting till mig kan mycket väl betraktas som imponerande, eller inte. Det saknar dock all relevans för den ursprungliga frågan. Det gör ju egentligen magnituden på det man avsåg att slå rekord i också.

Vad som ifrågasatts är varför, eller om, det förekommit beskrivningar av prestationer som man i själva verket inte utfört. Om skillnaden för gemene man skulle vara oväsentlig så kan man ju konstatera att bland de som är särskilt intresserade av såna här prestationer så är det inte oväsentligt, och för den som beskriver felaktigt så är det tydligen inte heller oväsentligt ifall man anstränger sig för att förvanska fakta.

Jag kan köpa försvar som går ut på att man gjort misstag, att rapporteringen missförståtts, att guiden sa att man var på ett annat ställe än man i själva verket var osv, men absolut inte försvar som går ut på att skillnaden var så liten och den faktiska prestationen ändå ska räcka för att jag ska vara tyst.

Att påstå att det skett misstag vid rapporteringen, eller att nån annan medverkat till detta är dock inga särskilt lätta vägar att komma undan. Om man gör rekordförsök av sån här karaktär, och själv dessutom är medveten om att det krävs spetsfundigheter för att hitta nya rekord som man man slå, så är man rimligen medveten om de högra krav som ställs på rapporteringen. Att rapporter korrekta uppgifter med en eller två dagars fördröjning vore t ex bättre än att ha "online-rapportering" som genererar felaktigheter.

Som klättrare vet jag dessutom att när jag klättrar en enkel led hemma i Sverige så finns diverse saker man kan hålla reda på angående stilen man klättrar i, och det tror jag de flesta som överhuvudtaget klättrat utomhus på egen hand har fått klart för sig. Man kan tycka vad man vill om det, men man får anstränga sig för att vara omedveten om att synsättet finns, och att det blir "viktigare" ju mer anmärkningsvärda prestationer man försöker sig på.
Slår man officiella rekord med sponsorshjälp, så är det nog bortom allt tvivel att stil, omständigheter och inte minst vederhäftiga FAKTA har betydelse.
Fast det där har nog redan Corax klargjort.

Tror inte "lynchmobben" på utsidan har så mycket övrigt att tillägga, annat än möjligen då diskussioner runt diskussionen. Fast det är väl som det brukar, och ett stort intresse ska inte blandas ihop med lynchstämning. Många klättrare skulle nog tvärtom önska att det finns så bra förklaringar som möjligt och att alla är kompisar i slutänden...

Att anonymt gå till personangrepp och sänka nivån som du just gjorde är isåfall ypperligt exempel på just det du anklagar andra för - inser du inte det själv?

Denna diskussion tycker jag hållt sig på mattan helt OK, det finns konkreta frågetecken som behöver rätas ut och tycker ni klarat att hålla nivån mycket bra.

Vad någon vräker ur sig på andra forum eller när man snackar med polarna har inte med denna diskussion att göra. Flashbacks må ha andra regler men skriver man som du ger exempel på så åker den personen ut med aktern före, trust me.

keyboarproblem....
Jag ber alla skribenter har om ursakt før mitt dåliga inlagg. Det var trött, dåligt o aggressivt formulerat. dessværre læt jag min ogillande av en anvandares beteende från flashback.info dar vi hade en diskusion om samma amne spilla over har. ett forum dar tonen ofta ar en helt annan. ber om ursakt. jag ser hur daligt det blir och folk tog illa vid sig.

Senast ändrad:
Deet är bara att konstatera att man fâtt sin världsbild justerad âter igen.

Jag trodde i min enfald att bragder dokumenterades ordentligt och nagelfors av nâgon klubb, kommite, organisation, eller nâgot. Uppenbarligen är jag en naiv och godtrogen typ.
Men när jag tänker eftter sâ har det ju varit en hel del snack om nâgra klätteräventyr tidigare och nâgra namn fran de trâdarna känns ju igen här oxâ. Kanske ligger det en del egenintresse bakom nâgra av inläggen pâ US.

Den här trâden gäller ju en specifik händelse och det är intresssant att följa, även för oss som med nöd och näppe tar oss ur bilen pâ nâgra tusen meters höjd.
Corax har ju gjort ett gediget arbete att presentera mycket fakta, vi fâr väl se om det är all fakta.. Jag ser fram mot upplösningen, inkl hanterinegn av de "lânade" fotona.

Fâtöljäventyr är minst lika kul som de ute i den riktiga världen.

Citat:
Ursprungligen postat av TomSjogren
Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.

Jag var inte dar personligen men har foljt Shisha klattring under snart 10 ar. Jag har hjalpt Andrew Lock med teknologi och website under dom senaste 4 aren. Andrew med klatterkompis ar dom enda som klarat toppen i ar. Enligt Andrew och andra var rutten fran Nord till Central osakrad och farligare an vanligt i ar. Mazur's gang har precis gjort klart att dom INTE klarade Central utan vande pa Nord. Vad jag vet sa ar det ingen som gjorde Central i ar och tva som gjorde riktiga toppen (kan ha fell vad galler Central dock..).

Hej Anneli och Johanna!

Det vore jättebra om ni kunde bemöta ovanstående.
Gärna med fler bilder om det finns.

Hälsningar
Rickard Larsson

Problemet verkar vara att reda ut om folk har varit på centraltoppen eller på nordtoppen i år.

Tom, var framgår det att Dan Mazur inte var på centraltoppen med sin grupp? I hans rapportering från årets expedition med Summit climb från (1 okt) sägs tydligt att de var på centraltoppen och att de fasta repen gick dit. I en tidigare rapport (29 sept) meddelar han även att han har fått rapporter från andra klättrare om att sherpas har gjort ett bra jobb och det är bra rep och säkringar ända till centraltoppen. Har han ändrat sig angående detta, och var kan man läsa om det?

Det kan ju fakstiskt vara så att väldigt många trott att repen gick till centraltoppen eftersom man fått de rapporterna på berget. (Kanske även sherpa Tashi hade fått just den informationen. Har han själv varit på centraltoppen tidigare och känner igen sig där?). I ett läge där man ovetande har utgått från felaktig info är det inte helt orimligt att man inte själv ifrågasätter var man fakstikt är när de fasta repen tar slut. Speciellt på ca 8000m. Lägg till att en rutinerad sherpa säger att nu är vi på centraltoppen. Det är också fantastiskt hur väl man kan övertyga varandra i en grupp (eller tvivla tillsammans) om var man är i bergen. Det glöms ofta bort.

Så om Tom Sjögrens uppgift om att de fasta repen gick till nordtoppen och slutade där i år är korrekt, så finns det kanske all anledning att med öppet sinne fundera över om man som klättrare utgått från fel info eller kommit till fel slutsats under toppdagen. Om jag hade varit övertygad om att nått centraltoppen skulle jag ändå försöka vara öppen för att jag kan (av helt naturliga skäl) ha fel om detta, men bara om andra pekar på faktiska oklarheter kring mina belägg. Jag skulle ju själv vara genuint intresserad av var jag faktiskt var på berget och försöka ta reda på det bortom tvivel, om det går, vilket inte alltid är fallet.

Kan man inte slå fast att repen gick till nordtoppen och slutade där, så är det påståendet lika osäkert för att dra slutsatser om den här bestigningen som ett direkt påstående om att man nått centraltoppen. Båda behöver belägg för att man ska kunna reda ut det hela. Som det ser ut nu tycker jag att uppgiften om rep till nordtoppen behöver mer belägg.

Sedan har vi bilden med höjdangivelsen 8010m på klockan. (Hoppas naturligtvis att mer och bilder och filmen från toppen kan publiceras) Hur hög är nordtoppen? Jag hittar inget om det. Kan skillnaden mellan centraltopp och nordtopp ligga inom felmarginalen för höjdmätaren? Höjdmätaren visar ju inte var man är på berget bara hur ungefär hur högt. Är man på en förhållandevis horisontell kam räcker det naturligtvis inte alltid för att veta var på kammen man är. Dessutom behöver höjdmätaren kalibreras löpande under bestigningen av berget för att visa rätt höjd på toppdagen, men det får man ju utgå ifrån att det är gjort och det finns ingen anledning att betvivla.

Sammantaget löser man ju problemet med att summera expeditionens resultat med att man säga "Vi nådde inte bergets topp, men vi nådde en ca höjd av 8010m på kammen. Här har vi fina bilder och film från vår högsta punkt." Det är väl spännande nog att se och läsa om även i media och för sponsorer, och allt prat om olika toppar är därmed helt sekundärt.

Sedan är ju frågan hur man har arrangerat sin mediabevakning i allmänhet och hemrapportering till vänner och familj i synnerhet, en annan än hur det gick på berget. I det här fallet med bloggarna är det naturligtvis helt undermåligt och något jag hade skämts över. Varför skulle de nära vännerna vara glada över att få manipulerade bilder, rena felaktigheter och uppenbar okunskap serverat när man vill följa en person man känner och bryr sig om. De har väl all anledning att känna sig mest blåsta av alla. Vill man ha allmänna stämningsbilder och historier från berget är det ju bara att trycka på sök. :)

Vore inte en GPS ett vettigare instrument för att bevisa var man varit än en höjdmätare? Höjdmätare går väl på trycket och måste kompenseras för barometertrycket?

Eller är det en GPS-baserad höjdmätare som använts?

En GPS borde ju i alla fall kunna avgöra vilken plats man varit på, inte bara höjden.

Citat:
Problemet verkar vara att reda ut om folk har varit på centraltoppen eller på nordtoppen i år.

Tom, var framgår det att Dan Mazur inte var på centraltoppen med sin grupp? I hans rapportering från årets expedition med Summit climb från (1 okt) sägs tydligt att de var på centraltoppen och att de fasta repen gick dit. I en tidigare rapport (29 sept) meddelar han även att han har fått rapporter från andra klättrare om att sherpas har gjort ett bra jobb och det är bra rep och säkringar ända till centraltoppen. Har han ändrat sig angående detta, och var kan man läsa om det?

"Hi this is Dan Mazur with a Shishapangma dispatch for Tuesday the 29th of September and the local time is 7:40 a.m.

We’re all up here in camp 1 at 6357 metres/20,850 feet drinking tea and the sun just hit the tents. Everyone is doing well.

Our plan is to go up to camp 2 today. We’re working our way up towards the high camp at camp 3. We hope to try for the summit on the 1st of October, probably leaving in the early morning hours.

Yesterday we saw a group of Spanish and an American coming down. They tried to get to the main (true) summit of Shishapangma. That’s 7 metres higher than what’s called the central summit. They ran into some difficult conditions and weren’t able to get there. They did say that the ropes are good, the Tibetans have done a great job fixing ropes up to the central summit, and the route is in really good shape up to the central summit, so we’re looking forward to that.

We’ll keep you posted. Bye for now."

"Hi this is Dan Mazur with a Shishapangma dispatch for Thursday the 1st of October and it’s 9:30 a.m. Nepal time (even though we’re in Tibet).

Our entire team is on the north summit of Shishapangma. We’ve got Bart Dirven from Holland, Haris Kiriakais from Greece, Alejandro Fernandez Riba from Spain, Richard Pierse from Ireland, Karsten Koenig from Germany, Dan Mazur from England and the United States, Gyalje Sherpa and Jangbu Sherpa from Nepal.

Congratulations to the team! There is no wind right now. It’s sunny. The temperature is about -5 degrees Celsius and it’s a beautiful morning. We can see Everest, Cho Oyu, Kangchenjunga, and Makalu. We think we can see Manaslu and Dhaulagiri. We can also see Langtang Lirung.

We’re going to have a little snack and drink some water, then head down. I hope we have a safe journey down. Thanks for following our expedition. Take good care. Bye, bye."

http://www.summitclimb.com/new/default.asp?linktype=r&mtype=smenu&vid=17&nid=116

/Rickard Larsson

Senast ändrad:

"Hi this is Dan Mazur with a Shishapangma dispatch for Thursday the 1st of October and it’s 9:30 a.m. Nepal time (even though we’re in Tibet).

Our entire team is on the north summit of Shishapangma. We’ve got Bart Dirven from Holland, Haris Kiriakais from Greece, Alejandro Fernandez Riba from Spain, Richard Pierse from Ireland, Karsten Koenig from Germany, Dan Mazur from England and the United States, Gyalje Sherpa and Jangbu Sherpa from Nepal.

Congratulations to the team! There is no wind right now. It’s sunny. The temperature is about -5 degrees Celsius and it’s a beautiful morning. We can see Everest, Cho Oyu, Kangchenjunga, and Makalu. We think we can see Manaslu and Dhaulagiri. We can also see Langtang Lirung.

We’re going to have a little snack and drink some water, then head down. I hope we have a safe journey down. Thanks for following our expedition. Take good care. Bye, bye."

/Rickard Larsson

Skulle ni kunna ange källan till era (motstridiga) uppgifter?

Skulle ni kunna ange källan till era (motstridiga) uppgifter?
Det bara ökar förvirringen:

"2-Oct-09: Hi, this is Dan Mazur with a Shishapangma dispatch for the 2nd of October and it’s 11:30 a.m. Nepal time (even though we’re in Tibet).

We’ve got quite a lot to talk about. It’s not all good.

First of all, yesterday we got back to our camp 3 at about 1:00 p.m. It was a hard job getting back. Sometimes the hardest part of the mountain is not climbing to the top, it’s getting back down. All of our team members and all of our sherpas made it to the top safely. [min understrykning]"

http://www.everestnews.com/summitclimb/sp010020992009.htm

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg