Ser flera tips om Montane Minimus och kan sälla mig till de nöjda användarna. Inte allra lättast, inte allra billigast, men av vad jag spanat igenom en optimal kombination av vattentäthet och andningsbarhet.
Jag har använt min MM på hittills sex längre och några kortare turer (med ryggsäck), och den har hållit mig torr samt häpnadsväckande (= hyfsat) osvettig inifrån, fast jag är en sådan typ som ångar massor så fort jag är aktiv.
Det jag upplever som det bästa med jackan är att den är så omsorgsfullt designad - ärmsnittet (perfekt rörelsefrihet utan att vara bylsig), den generösa rygglängden, men framför allt huvan - hjälmkompatibel, bra regnskärm, enhandsreglering, tät i framkanten (om man vill), man kan vrida runt huvudet utan att den "blir efter". Uppskattar även små omsorger som det lilla hakskyddet vid blixtlåsslutet.
...och så den stora missen: bröstfickans blixtlås är INTE vattentätt. Visserligen försett med yttre skyddsklaff, som funkar i regn rakt uppifrån, men efter några timmars traskande i motvindsregn var där en stor blöt fläck på tröjan innanför. Jag har bara tejpat igen den idiotiska fickan, men tabben är rätt pinsam.
Fritt att dra egna slutsatser