Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hehe. Lädret blir säkert kanon. Min första läderslida var inte direkt grann däremot. Finns någonstans djupt begraven här i tråden...

Okej. Tips till mig själv till nästa gång. Kolla på instruktioner INNAN man sätter igång. Bestäm design inkl. detaljer INNAN man sätter igång. Använd tjockt och smidigt läder, inte en tunn bit som bara ligger och skräpar, färre stygn med tjockare tråd är oerhört mycket bättre än supermånga med tunn, flytta nålens läge på tråden emellanåt annars sliter den ut den vaxade tråden när man drar åt stygnen och skiten går av!!

Ja man lär sig hela tiden.
Jag postade en en tutorial längre bak i tråden på läderslidor. Tycker den funkade bra för mig.
Jag brukar göra en pappersmall först. Sen skära ut läder och limma. Slipa av kanter. Sen gör en sömränna och markera stygnen med sporre. Använder stygn som gör det möjligt att fortsätta snyggt trots brusten eller för kort tråd.
Efter detta våtforma, torka och färga. Använder alltid shaftläder, det är fenomenalt att jobba med.

Jag postade en en tutorial längre bak i tråden på läderslidor. Tycker den funkade bra för mig.
Jag brukar göra en pappersmall först. Sen skära ut läder och limma. Slipa av kanter. Sen gör en sömränna och markera stygnen med sporre. Använder stygn som gör det möjligt att fortsätta snyggt trots brusten eller för kort tråd.
Efter detta våtforma, torka och färga. Använder alltid shaftläder, det är fenomenalt att jobba med.

Haha, ja det var i princip till mig du postade den. Det var exakt den jag menade att jag borde följt. Kollade den igår kväll efter läggdags, hade besparat mig mycket huvudvärk. Samtidigt är det sådär när ”andan faller på”, hade det faktum att jag (ännu) inte har något rutat papper eller någon sömmarkör hindrat mig? Gissar ”inte”, tyvärr :)

Har lite dåligt samvete för att jag kapat tråden med mitt skräp, men ett par slutliga mycket ödmjuka frågor, 1) borrar du hål för sömmar, 2) isf vilken diameter på borr, 3) använder du skomakarsöm eller något annat, och 4) vilken tråd använder du?

Haha, ja det var i princip till mig du postade den. Det var exakt den jag menade att jag borde följt. Kollade den igår kväll efter läggdags, hade besparat mig mycket huvudvärk. Samtidigt är det sådär när ”andan faller på”, hade det faktum att jag (ännu) inte har något rutat papper eller någon sömmarkör hindrat mig? Gissar ”inte”, tyvärr :)

Haha jo jag vet hur det är.

Har lite dåligt samvete för att jag kapat tråden med mitt skräp, men ett par slutliga mycket ödmjuka frågor, 1) borrar du hål för sömmar, 2) isf vilken diameter på borr, 3) använder du skomakarsöm eller något annat, och 4) vilken tråd använder du?

1&2. Ja. I början körde jag med syl. Men fy f*n säger jag. Numer borrar jag hålen med 2 mm borr i pelarborrmaskin.

3. Tror det är skomarksöm det heter. Två nålar på en lååång bit tråd.

4. Se bilderna. Boken rekommenderas också. Vart i Sverige bor du? I Köpenhamn ligger Skindhuset, de har allt och mer.

Bilagor

• DSC_1241.jpg
    DSC_1241.jpg
    17.6 KB · Visningar: 441
  • DSC_1237.jpg
    DSC_1237.jpg
    29 KB · Visningar: 419
1&2. Ja. I början körde jag med syl. Men fy f*n säger jag. Numer borrar jag hålen med 2 mm borr i pelarborrmaskin.

3. Tror det är skomarksöm det heter. Två nålar på en lååång bit tråd.

4. Se bilderna. Boken rekommenderas också. Vart i Sverige bor du? I Köpenhamn ligger Skindhuset, de har allt och mer.

Ja, syl var ingen lek och blev inte bra heller. Tack för tips! Bor i Nyköping, så för läder är det antingen den lokala sadelmakaren eller typ slöjddetaljer i Sthlm.

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Bär inte kniv till vardags
2. Vilken kniv använder du där ute?
Peltonen Sissipuukko M07 med kydexslida för det stora/det mesta och en ESEE Izula för småjobb som att skära linor
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Använder ingen kniv utomlands
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Victorinox Rosenträ-serie, framförallt Santoku-kniven
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Peltonen är ganska nära en drömkniv tycker jag just nu, har haft en Fällkniven S1 men tyckte inte lika mycket om den. Skulle vilja ha en Fällkniven WM1 till jakten.

Tre sorters syl, förutom storlek och grovlek, rund, skär och böjd. Att göra sömnadshål, när arbetsstycket sitter i kneckten eller ligger över hålet i arbetsbordet går avsevärt enklare med en vass skärsyl.
Det finns även olika utformade skaft till sylarna, hitta en modell som du trivs med.

Tandy och Skindhuset rekommenderas.

go tur

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Bär inte kniv till vardags
2. Vilken kniv använder du där ute?
Peltonen Sissipuukko M07 med kydexslida för det stora/det mesta och en ESEE Izula för småjobb som att skära linor
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Använder ingen kniv utomlands
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Victorinox Rosenträ-serie, framförallt Santoku-kniven
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Peltonen är ganska nära en drömkniv tycker jag just nu, har haft en Fällkniven S1 men tyckte inte lika mycket om den. Skulle vilja ha en Fällkniven WM1 till jakten.

Håller med dig om Peltonen. Har M95, den planslipade. Helt underbar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg