Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gåva :)

En liten och trevlig Japan att ha med på picknicken/grillningen etc. Och härligt rakbladvass... :)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • ic.cut.jpg
    ic.cut.jpg
    37.7 KB · Visningar: 612
Tack för tipset. Haha visste att det skulle komma an på att jag skrev peta i en firre :)
Det kommer nog inte vara primärt och avgörande. Jag drar mig också för fiskegöra med fällknivar. Den där var ju rätt fin, men kanske lite för långsmal och tunn liksom.

Då gillar jag nog tenacious bättre rent utseendemässigt iaf. Om vi diskuterar vidare med den som utgångspunkt då? Är den lagom stor? Är nån av deras andra modeller att föredra (om man nu inte gillar den du föreslog)? Eller andra fabrikat med lämplig modell?

Budget är väl nånstans 700-1500.

Med den budgeten hade jag köpt pxl WH som sagt :)
 
Är vänsterhänt ska kanske tilläggas.

Då kan jag varmt rekommendera en Benchmade Griptilian. Välj den som inte har "tumhål" så slipper du skålslipning. Den Fällkniven PXL Wh som MAW rekommenderar är en väldigt bra kniv men den kan ju vara lite svårare att hantera iom att du är vänsterhänt.
 
Pxl WH har tumpinne på bägge sidorna av bladet, och är helt symmetrisk i övrigt. Så det bör vara ok för dig! Greppet är mycket skönare än på Persistence & Co. Inget clip. Men det gör inget. Kniven hade bara varit i vägen i fickmynningen. Bärs bäst i bältesfodral. Stoppar själv min i fodralet till min Swisstool Spirit, där den sitter perfekt. Fällknivens egna fodral PXLec avråder jag starkt från! Det är vansinnigt trångt och det går knappt att få ut kniven med en hand. Riktig skitprodukt.
 
Alltså egentligen vill jag bara ha en lite roligare/ballare allround-fällis än min eka Swede 10 Wood som jag gillar, men stör mig på skålslipningen och att det "krävs" två händer att öppna den.

Användningsområden är generella. Skära snöre, peta i en firre, mecka en grillpinne, öppna kartong, överkomma hinder då jag inte har min fastbladare tillgänglig.

En mellanstor++ kanske är i största laget. Snarare mellanstor jag letar efter. Kanske mellanstor+ :)

Nu känner jag att vi börjar närma oss mitt intresseområde :). Jag plitar trots allt på en serie jag lite storvulet valt att kalla "Den perfekta fickkniven" där jag är uppe i del tretton än så länge och fler kommer.

Där kan du nog hitta några fler idéer men där har jag bl a behandlat kända fällknivar som "Tenacious", "Delica" och "Sage 1" från Spyderco, "Osborne 943" och "Minigrip" från Benchmade, "Leek" och "Skyline" från Kershaw, "RAT 1 & 2" från Ontario, "Drifter" från CRKT, "Twitch II" från SOG, "Dozier" från Ka-Bar med flera.


Men den jag bär mest själv och är riktigt riktigt nöjd med just nu är:

Kershaw%20Blur.jpg
Kershaw Blur​

Det måste dock erkännas att den är en smula skålslipad. Om det kan man säga mycket, bland annat att det är en jäkla skillnad på "hollowgrind" och "hollowgrind". :)

/ J
 
Jag brukar oftast ha flera knivar med mig. För matlagning brukar det bli Victorinox eller Opinel.
Vad använder ni för kniv/knivar till matlagning ute?
Gärna också tips på bra knivar för ändamålet...

/Lux

För länge sedan var grundbestyckningen en fällbar EKA filékniv. Den är dock lite väl flexig samt är av den tidigare versionen utan bladspärr så den kan få för sig att fälla ihop sig över fingrarna. De sista åren har jag inte varit ute så mycket, livet kom emellan. Men under ett flertal år så var det en Spyderco Military annars. Stor nog för att nå igenom det mesta, vass så in i h-e och en bra spets för att tex skära lök. Inte dedikerad till matlagningen men det var den jag ofta hade med mig ändå.

Annars beror det på om jag vandrar, seglar (som jag brukade göra) eller är på bil/campingsemester. I de senare fallen åker en skärbräda med och då ändras förutsättningarna.

/ J
 
Har en Leatherman Charge TTI hemma som e sjysst. Beställde igår en Leatherman Squirt till nyckelknippan, som var billigare (inklusive frakt) än många andra ställen på Webhallen av alla ställen :)
 
Tack för tipset. Haha visste att det skulle komma an på att jag skrev peta i en firre :)
Det kommer nog inte vara primärt och avgörande. Jag drar mig också för fiskegöra med fällknivar. Den där var ju rätt fin, men kanske lite för långsmal och tunn liksom.

Då gillar jag nog tenacious bättre rent utseendemässigt iaf. Om vi diskuterar vidare med den som utgångspunkt då? Är den lagom stor? Är nån av deras andra modeller att föredra (om man nu inte gillar den du föreslog)? Eller andra fabrikat med lämplig modell?

Budget är väl nånstans 700-1500.
Jag börjar ana vilken typ av knivar du gillar. Vad säger du om en Böker Epicenter ?

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=3280

VG-10 blad som är i princip fullt flatslipat, titanklämma, tumknopp, chassilåsning, hål för fånglina. Priset är dock lite högre än det pristak som du har angett.

~Paul~
 
Oj den där var fin! JA den stilen tilltalar mig, inte för skogsorinterad design, men heller inte för commando-survival-aktig heller.

Vad är skillnaden mellan låsningarna liner lock och frame lock?

Ja, lite över budget dock..
 
1. Vad är skillnaden mellan låsningarna liner lock och frame lock?

2. Ja, lite över budget dock..
1. De är lika på så sätt att det finns en flik som spärrar bladet i utfällt läge på undersidan av greppet..

På en liner-lock så är fliken oftast en del av chassit med övriga konstruktionen och handtaget sittande utanpå. På en frame.lock är den en del av själva handtaget, dvs en del av konstruktionen. Inget chassi, således. Det finns dock en del konstruktioner som är ett mellanting mellan dessa två.

2. OK, du vill att vi letar vidare, förstår jag ;).

~Paul~
 
ok, tack för utbildningen :)

Nej, ni behöver inte leta vidare. Har beställt en kniv nu. Vad det blev får ni se då jag får den :D
Tack för all hjälp och alla tips.

//F
 

Liknande trådar