Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tittar man på vad professionella knivmakare gör,blir perspektivet kanske lite mer nyanserat.

Erik Fankki hör till en av mina favoriter.
Steve Culver, ABS Mastersmith likaså.

Två mycket olika stilar men med kvalitet i världsklass!
Jag gör mina egna varianter som en enkel sammansmältning av dessa stilar.

David Lisch, ABS JS är inte heller så pjåkig!

Mikael

Bilagor

• DSC_1725.jpg
    DSC_1725.jpg
    110.8 KB · Visningar: 1,304
  • 5286051427_0a196472f5_o steve culver ms 2.jpg
    5286051427_0a196472f5_o steve culver ms 2.jpg
    47 KB · Visningar: 1,015
  • orig.jpg
    orig.jpg
    150.9 KB · Visningar: 1,115
Senast ändrad:
En utmanare till A2? Vi har ju precis diskuterat stora knivar och jag hävdar att storkniven är ett sammanfattningsvis bättre verktyg än en yxa i de lättare yxornas viktklass (upp till ca 700 gram, dvs t ex Gränsfors vildmarksyxa och Wetterlings Äventyrsyxa). Den här Otdooryxan är dock den bäst balanserade och genomtänkta lillyxa jag känt på hittills. Vikt inkl fodral ca 580 gram, Fällkniven A2 ligger på ca 550 (500 med min egengjorda slida). Att yxan hugger bättre än A2 tvivlar jag inte på. Men hur är den i övrigt? Ska bli väldigt intressant att jämföra de här två verktygen som drar så pass jämnt vad gäller packvikt...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,666
Lätt huvud (5hg) och "långt" skaft (46cm) får du i Rosellin också.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    38 KB · Visningar: 1,055
Jag tänkte prova en med ett lätt yxhuvud och långt skaft.
Men den var slut och dom vet inte när den kommer in.
Jag väntar ett tag.
http://www.knivhuset.com/yxor/514-trail-hawk-cold-steel.html

Den finns här: http://heinnie.com/Axes-&-Saws/Cold-Steel/Trail-Hawk/p-523-1046-9691/

Kan verkligen rekommendera Heinnie Haynes. Mycket bra service, snabba leveranser och inget jox med tull och moms.

Jag har själv en CS Frontier Hawk och den är ju en kul yxa men jag ser den ärligt talat inte som speciellt användbar i "skogsliv" om man jämför med svenska alternativ. Det roligaste med CS Tomahawkerna är att modifiera dom. :)

Den här Otdooryxan är dock den bäst balanserade och genomtänkta lillyxa jag känt på hittills. QUOTE]

Japp, det var ju det jag sa! ;) Ser fram emot att få läsa vad du kommer fram till.

Själv kan jag inte riktigt bestämma mig vilken BRKT Bravo som jag ska beställa. 1.5 eller 2? A2 eller 3V? Micarta eller Desert Ironwood? Alla dessa val! ;)

Vad var det som fick dig att välja A2 och inte 3V? Vill minnas att du ursprungligen funderade på 3V. Jag har själv inte någon erfarenhet varken av BRKT eller av ståltyperna sedan tidigare så all input mottages med största tacksamhet. Det finns ju en mängd info på nätet men det mesta kommer ju från USA och jag känner inte riktigt igen mig alla gånger i de krav som många amerikaner ställer på en kniv. Behöver man ett spett köper man väl ett spett och inte en kniv... ;)

Tittar man på vad professionella knivmakare gör,blir perspektivet kanske lite mer nyanserat.

Erik Fankki hör till en av mina favoriter.
Steve Culver, ABS Mastersmith likaså.

Två mycket olika stilar men med kvalitet i världsklass!
Jag gör mina egna varianter som en enkel sammansmältning av dessa stilar.

David Lisch, ABS JS är inte heller så pjåkig!

Mikael

För att fortsätta med berömmet och kanske förklara vad jag inte gillar med stilen normalt...

Normalt med den typen av knivar så tycker jag att formen får gå före funktionen. Utifrån vad jag kan bedömma av de bilder som du visat så har dina knivar det bästa från stilen men med ett fokus på funktion. Konstverk må vara vackra men knivar är i första hand verktyg för mig. Jag förstår dock att det måste vara något väldigt speciellt för många med Randalls knivar eftersom den enda gången som Paul inte kommenterar onödiga ricasson är när det är bilder på Randallknivar som visas. ;)

Den här Otdooryxan är dock den bäst balanserade och genomtänkta lillyxa jag känt på hittills. QUOTE]

Japp, det var ju det jag sa! ;) Ser fram emot att få läsa vad du kommer fram till.

Själv kan jag inte riktigt bestämma mig vilken BRKT Bravo som jag ska beställa. 1.5 eller 2? A2 eller 3V? Micarta eller Desert Ironwood? Alla dessa val! ;)

Vad var det som fick dig att välja A2 och inte 3V? Vill minnas att du ursprungligen funderade på 3V. Jag har själv inte någon erfarenhet varken av BRKT eller av ståltyperna sedan tidigare så all input mottages med största tacksamhet. Det finns ju en mängd info på nätet men det mesta kommer ju från USA och jag känner inte riktigt igen mig alla gånger i de krav som många amerikaner ställer på en kniv. Behöver man ett spett köper man väl ett spett och inte en kniv... ;)

Jag hade haft A2-stålet tidigare och tycker det funkar fint som de har härdat det. De slipar sina varianter i 3V ännu tjockare, vilket jag ser som något negativt. Även tången är mindre urborrad så kniven är tyngre i 3V. Sen är det jobbigare att slipa som jag förstått det. A2 är enkelt att få skärpa på. Sen tror jag inte att jag hade märkt någon större skillnad på A2 och 3V när jag använt kniven. Stålsnacket ligger nog mycket på ett teoretiskt och lite halvt tvångsmässigt plan när man väl väljer i högre kvalitetklasser. BR vill ju sälja så många knivar som möjligt och det är klart det hjälper att differentiera sina produkter genom olika ståltyper, vilket många av oss knivnördar nappar på :)

Bravo 2 har inte riktigt huggargeometri, vilket väl ändå är att föredra i en sådan stor kniv?
Bravo 1.5 är en fin allroundstorlek. Bladet är duktiga 5.5mm tjockt men slipningen är sådan att det faktiskt går jättebra att tälja med det. Provade att göra lite eldtuppar igår och träet krullade upp sig väldigt fint. Nästan lättare att göra än med min Mora Companion. Tyngden i kniven gör att man knappt behöver trycka på kniven.
Jag valde micarta för att jag är svag för den gröna canvasvarianten. Snyggt mot läderslidan också. Desert ironwood är himla snyggt så varför inte testa det? Spricker väl lättare om man hårdrar det men vad skulle få det att spricka om man är van knivanvändare?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg