Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bravo 1.5

Var precis och hämtade den här. Länge sedan jag köpte en Bark River nu. Denna har med råge bäst fit&finish hittills, perfekt i det närmaste. Betydligt bättre än på de Fällkniven jag köpt.
Mycket skönt grepp. God balans. Där finns potential att hugga lite, det känns.
Biffigt blad, tom något tjockare än på min H1.
Fodralet är välgjort men kanske behöver färgas lite mörkare.

Det osar "överlevnadskniv" om den här. En tuff rackare som har lite stämjärns-DNA i sig. Jag förstår att många tycker att lillebror Bravo 1 är för knubbig för sin längd. Med den här bladlängden tror jag tjockleken kommer mer till sin rätt.
Ska bli intressant att testa den här, framförallt avseende skär/täljförmåga. Att den klarar att hugga av en gren och klyva ett vedträ tvivlar jag inte på.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    71.8 KB · Visningar: 1,054
Var precis och hämtade den här. Länge sedan jag köpte en Bark River nu. Denna har med råge bäst fit&finish hittills, perfekt i det närmaste. Betydligt bättre än på de Fällkniven jag köpt.
Mycket skönt grepp. God balans. Där finns potential att hugga lite, det känns.
Biffigt blad, tom något tjockare än på min H1.
Fodralet är välgjort men kanske behöver färgas lite mörkare.

Det osar "överlevnadskniv" om den här. En tuff rackare som har lite stämjärns-DNA i sig. Jag förstår att många tycker att lillebror Bravo 1 är för knubbig för sin längd. Med den här bladlängden tror jag tjockleken kommer mer till sin rätt.
Ska bli intressant att testa den här, framförallt avseende skär/täljförmåga. Att den klarar att hugga av en gren och klyva ett vedträ tvivlar jag inte på.

Inte nog med att du håller på och få mig att köpa en Roselli R850... Nu väckte du begäret på en Bravo 1.5 (eller Bravo 2) också! Men man är väl ganska lättövertalad kanske... ;)

Riktigt fin kniv! Ska bli kul att läsa dit, förhoppningsvis utförliga, omdöme när du hunnit testa den lite. Får man fråga var du beställde den?

Inte nog med att du håller på och få mig att köpa en Roselli R850... Nu väckte du begäret på en Bravo 1.5 (eller Bravo 2) också! Men man är väl ganska lättövertalad kanske... ;)

Riktigt fin kniv! Ska bli kul att läsa dit, förhoppningsvis utförliga, omdöme när du hunnit testa den lite. Får man fråga var du beställde den?

Hehe ja det här forumet kan vara ytterst oekonomiskt! Antar du läste min post i yxtråden, att du fick mig att köpa en Outdoor Axe häromdagen :)
Jag beställde kniven från The Knife Connection. Aldrig handlat av dem tidigare, men servicen var utomordentlig och priser/frakt bra.
Givetvis så kommer lte mer synpunkter på kniven när den testats!

Hehe ja det här forumet kan vara ytterst oekonomiskt! Antar du läste min post i yxtråden, att du fick mig att köpa en Outdoor Axe häromdagen :)
Jag beställde kniven från The Knife Connection. Aldrig handlat av dem tidigare, men servicen var utomordentlig och priser/frakt bra.
Givetvis så kommer lte mer synpunkter på kniven när den testats!

TKC är bra att ha med att göra!
Dale hade ett parti Sambarhorn av mkt hög klass och det var där jag hittade hornet till min NL1.

Bravo'n ser fin ut och bilden ger en bra jämförelse vad avser storlek.
Många föredrar en kniv i denna storlek,men jag tar hellre ett 4" + ett 8" blad.

Om jag väljer bland Bark River, får det bli Journeyman och Scagel Large Bowie.
Journeyman duger fint till småjobb och Scagelbowien är en best när det gäller grovgöra.

Ser dock fram emot dina tankar runt Bravo 1,5 när den har använts ett tag.

Mikael

Senast ändrad:
Ja, TKC var verkligen bra att ha att göra med. Väldigt snabba med allt.
4"+8" är en vettig kombo. Däremellan hamnar man ju på 6"-kompromissen. Som vanligt så är det uppgifter, årstid och humör som avgör vad som slinker med i ryggsäcken. Jag tyckte att A2 och TK4 var en alldeles lysande duo. När det inte är jakt eller (i mitt fall sällsynt) fiske på agendan, så känns det optimalt när det är lite kallare ute.
Sommartid räcker 4"-moran utmärkt, då det 99% är gaskök och tält som gäller. Blir mest till att dona med mat och göra en och annan tältpinne då.
Nästa tur tror jag att jag dock Bravo 1.5 får stanna hemma till fördel för Outdoor Axe, som jag är ännu mer sugen på att testa. Ska göra ett seriöst försök att försöka få den att leva upp till den potential den påstås ha.

Stick-kniv

Jag har fått en förfrågan om att göra en stickkniv åt en bekant som jagar. Den är tänkt att användas till vildsvinsjakt. Och efter att ha följt den här tråden ett tag så låter det som en bra idé. Nu är ju frågan; hur ska en sån kniv se ut? dimensioner? form? stål? har ni några rekommendationer?

Kjell

Ja måste bara fråga er som handlar abnormt stora knivar (läs:svärd)..
Var och till vad använder ni dessa?? ja kan verkligen inte komma på ett endaste användningsområde för en kniv av den storleken mer än om jag jagar krokodiler med bara händerna.
Absolut inte menat som något påhopp eller så, utan jag är genuint intresserad om det finns någon praktisk aspekt eller om det bara är för att dom är "snygga".

Jag har fått en förfrågan om att göra en stickkniv åt en bekant som jagar. Den är tänkt att användas till vildsvinsjakt. Och efter att ha följt den här tråden ett tag så låter det som en bra idé. Nu är ju frågan; hur ska en sån kniv se ut? dimensioner? form? stål? har ni några rekommendationer?

Kjell
Du kan med fördel utgå från det utseende och material som de flesta bajonetter besitter. Dvs ett långsmalt, dubbelslipat blad med en spear point-blad och en blodskåra: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Spear_point_knife_blade.jpg

Det är i stort sett endast kolstål som kommer i fråga. Greppet bör dock skilja sig något från utpräglade bajonetter. Det bör vara någorlunda bekvämt och kniven bör ha ett parerskydd för att undvika olyckor där man glider över eggen med fingrar som är nedsmetade av blod och fett.

Det är tämligen populärt att modifiera gamla bajonetter.

~Paul~

EKA Swede 45, varianter

Varianter på Swede 45

Flat eller rundad mässingsskruv, oljat trä eller fernissa, mindre variationer i blad (förutom rostfritt/kolstål)

8710497481_cca24b5cc1_b.jpg

Olika varianter på fjäderstål
8710497431_6294a723bd_b.jpg

Bakre fjäderstål vilande på sprint/bussning eller genomgående
8711620768_6c1fe0e7dc_b.jpg

Har ni ytterligare variationer att presentera?

Var och till vad använder ni dessa?? ja kan verkligen inte komma på ett endaste användningsområde för en kniv av den storleken mer än om jag jagar krokodiler med bara händerna.
.

Den diskussionen är inte ny och svaret är detsamma nu som då.
Vanlig mora +yxa & såg funkar utmärkt!
Stor kniv likaså.
Vad som är bäst har med tycke,smak och hur man är van.

Förr var det alltid stor kniv som gällde för mig,men idag går det också med mindre storlekar mellan 3" - 5" bladlängd.
Det beror mest på ett annat uteliv nu än för 30 år sedan.
Dvs jag har blivit bekvämare med åren och som MAW skriver, så gör ett gaskök att en stor kniv inte är så nödvändig längre.
Däremot så är det kul att jobba med storkniven, men för mig sker det numera mest runt stugknuten.

Mikael

Bilagor

• IMAG0168.jpg
    IMAG0168.jpg
    73.1 KB · Visningar: 947
Absolut inte menat som något påhopp eller så, utan jag är genuint intresserad om det finns någon praktisk aspekt eller om det bara är för att dom är "snygga".

Svarade på en liknande fråga tidigare:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=625886#post625886

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg