Riktigt fina linjer! Vi hoppas på fler bilder tillsammans med den färdiga slidan .Ja en smidig historia i 1095 ska bara göra slidan oxå.
~Paul~
Riktigt fina linjer! Vi hoppas på fler bilder tillsammans med den färdiga slidan .Ja en smidig historia i 1095 ska bara göra slidan oxå.
Riktigt fina linjer! Vi hoppas på fler bilder tillsammans med den färdiga slidan .
~Paul~
Hej här kommer mitt första inlägg på detta forum.kolla in www.edgepal.com. Verkar vara bra och genomtänkta grejer. Särsklit Chef tilltalar mig men det blir ju lite saker att plocka med.
//Per
Precis. Basic var en besvikelse. Hur den här är vet jag tyvärr inte. Konstruktionen är i princip den samma men allting verkar vara stadigare byggt. Jag är dock tveksam ändå. Mina knivar ger jag ganska ofta en egg på under 18 grader (sammanlagt) med efterföljande mikroegg på ca 30 grader. Jag är rätt säker på att det här brynet inte klarar så små vinklar.Hej här kommer mitt första inlägg på detta forum.
Är även jag intresserad av denna konstruktion. Vet att många tycker priset är högt men tycker ändå det är överkomligt om den är så bra som konstruktören påstår.
Jag har konstaterat att jag förmodligen aldrig kommer att kunna slipa med gott resultat på frihand. Här verkar det ganska enkelt att välja vilken vinkel som önskas för knivar för olika ändamål.
Jag har förstått att Depaul som som tydligen har stor erfarenhet av olika slipverktyg var besviken på den enklare modellen basic av olika anledningar.
Jag har dock inget behov av en portabel slip så det är bara chef modellens fördelar och nackdelar jag är intresserad av.
Jag är medveten om att jag kommer att behöva komplettera med andra stenar än den som följer med för exempelvis få ordning på de knivar jag tidigare misslyckats med.
Mvh BjörnLj
Precis. Basic var en besvikelse. Hur den här är vet jag tyvärr inte. Konstruktionen är i princip den samma men allting verkar vara stadigare byggt. Jag är dock tveksam ändå. Mina knivar ger jag ganska ofta en egg på under 18 grader (sammanlagt) med efterföljande mikroegg på ca 30 grader. Jag är rätt säker på att det här brynet inte klarar så små vinklar.
~Paul~
Det beror på vilken typ av mikroegg jag är ute efter. Vill jag ha den lite "taggig" så kör jag några drag med ett diamantbryne på ca 350 i strävhet. I vanliga fall så kör jag dock ett antal svep med ett keramiskt bryne på 1200, dvs Spydercos vita stavar. Det gör jag dock först efter att jag satt dit en polerad grundegg.En fråga ang. mikroeggar, hur grovt brukar du gå tillbaka i slipstegen för att få till mikroeggen? Jag kan tänka mig allt allra grovaste stenarna är overkill när det är så lite metall som behöver slipas ner.
Tack för snabbt svar! När jag tittar på EdgePals hemsida så står det att den klarar vinklar från 3- 22 grader. Betyder det att den klarar 6-44 grader totalt?Precis. Basic var en besvikelse. Hur den här är vet jag tyvärr inte. Konstruktionen är i princip den samma men allting verkar vara stadigare byggt. Jag är dock tveksam ändå. Mina knivar ger jag ganska ofta en egg på under 18 grader (sammanlagt) med efterföljande mikroegg på ca 30 grader. Jag är rätt säker på att det här brynet inte klarar så små vinklar.
~Paul~
Jag har tolkat det så som du skriver, mellan 6 och 44 grader totalt. Ett stort och fullt tillräckligt spann för mina behov.Tack för snabbt svar! När jag tittar på EdgePals hemsida så står det att den klarar vinklar från 3- 22 grader. Betyder det att den klarar 6-44 grader totalt?
Är bara en nyfiken amatör på ämnet men vill gärna lära mig så det kanske kommer frågor som borde vara självklara men ställer dem ändå.
Misstänker att kvalitet på kniven påverkar vilken vinkel som är möjlig att lägga som gör att kniven är tillräckligt vass men ändå håller skärpan hyfsat.
Hej här kommer mitt första inlägg på detta forum.
Är även jag intresserad av denna konstruktion. Vet att många tycker priset är högt men tycker ändå det är överkomligt om den är så bra som konstruktören påstår.
Jag har konstaterat att jag förmodligen aldrig kommer att kunna slipa med gott resultat på frihand. Här verkar det ganska enkelt att välja vilken vinkel som önskas för knivar för olika ändamål.
Jag har förstått att Depaul som som tydligen har stor erfarenhet av olika slipverktyg var besviken på den enklare modellen basic av olika anledningar.
Jag har dock inget behov av en portabel slip så det är bara chef modellens fördelar och nackdelar jag är intresserad av.
Jag är medveten om att jag kommer att behöva komplettera med andra stenar än den som följer med för exempelvis få ordning på de knivar jag tidigare misslyckats med.
Mvh BjörnLj
dePaul;627923 Det här brynet ser dock avsevärt robustare ut och svikten är förmodligen eliminerad. Trots det skulle jag inte köpa det eftersom priset är ganska högt med tanke på konkurrensen. ~Paul~[/QUOTE sa:Vilka andra slipverktyg tänker du då på? Jag såg något som påminde om EP Chef på din hemsida. Jag tror den hette EdgePro, finns den att köpa i Sverige. En som det pratas mycket om på olika forum är Tormek. Inbillar mig kanske men kräver inte denna mer erfarenhet i slipning än föregående modeller. Har även sett att Sharpmaster lovordas men den klarar väl inte större arbeten som att rädda knivar där slipvinkeln är kass pga handhavande fel med diverse slipverktyg..
Funderar även på en sak gällande EdgePal. Finns en gradskala för exakta vinklar. Eftersom blad har lite olika utformning, parallella och trekantiga borde det väl vara praktiskt omöjligt ?
/BjörnLj
1. Först och främst Sharpmakern. Det går att komma ned i små vinklar. Hemligheten är att tilta upp basplattan och köra omväxlande några drag på vänster respektive höger sida.1. Vilka andra slipverktyg tänker du då på?
2. Jag såg något som påminde om EP Chef på din hemsida. Jag tror den hette EdgePro, finns den att köpa i Sverige.
3. En som det pratas mycket om på olika forum är Tormek. Inbillar mig kanske men kräver inte denna mer erfarenhet i slipning än föregående modeller.
4. Har även sett att Sharpmaster lovordas men den klarar väl inte större arbeten som att rädda knivar där slipvinkeln är kass pga handhavande fel med diverse slipverktyg..
5. Funderar även på en sak gällande EdgePal. Finns en gradskala för exakta vinklar. Eftersom blad har lite olika utformning, parallella och trekantiga borde det väl vara praktiskt omöjligt ?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |