Det varierar från modell till modell men i det aktuella fallet så tror jag att det handlar om exempel nr 1. Dock har jag aldrig haft isär just den här modellen så helt säker är jag ej.Hur är hålet för tången genom resten av skaftet?
När jag läst böcker, tidningsartiklar, hemsidor mm om knivtillverkning och även sett en del på TV har jag lärt mig att det finns fyra metoder som oftast rekomenderas.
Den jag använder, borra två hål med samma diameter som tångens tjocklek och avstånd så att utterkanterna är samma som tångens bredd. Sedan borra ett hål i mitten om det är en bred tånge och därefter fila. Enklare på korta bitar, svårt på skaft i ett stycke.
Nästa metod är att göra ett parerskydd eller kort främre bit enligt ovan och sedan borra genom skaftet med samma diameter som tångens bredd. Ta en rundstav med samma diameter som hålet, klyva på två ställen så att mittbiten får tångens tjocklek och fylla tomrummet med de yttre rundstavshalvorna.
Nästa är samma som metod två, men skippa rundstaven och fylla med epoxi. Jag är tveksam till hur de håller att använda, men har aldrig provat.
Den fjärde är att borra och fila grovt som i första, men mindre än tången. Sedan rödglödga tången och trycka in den utan klister. Jag är tveksam till bladets härdning där.
~Paul~