Om du inte har den sedan tidigare så rekommenderar jag att du läser Gränsfors Yxboken. Det finns mycket läsvärt i den inför ditt projekt. Den följer med alla Gränsforsyxor men går också att hämta elektroniskt från deras hemsida:
http://gransfors.com/downloads/pdf/yxboken_sv.pdf
Hickory är det vanligaste i yxskaft. Det finns många anledningar till det. Jag har aldrig provat något annat eftersom jag brukar köpa på mig ett gäng sekunda skaft varje gång jag är på Gränsfors bruk. Då har man så det räcker till projekten.
Eftersom det inte ligger hickory lite här och var och skräpar i svenska skogar så kan jag rekommendera att du går och köper ett skaft. Det kommer garanterat inte att passa i det yxhuvud som du köper så du får anpassa det i alla fall. Mät först ordentligt hur stort yxögat är så att du köper ett som är tillräckligt stort. Yxskaft går att köpa på t.ex. Jula.
Att "skafta om" är inte svårt. Det kräver dock lite tålamod! Man får mäta ofta och kolla så att man ligger rätt. Det är ju lättare att ta bort lite till än att försöka få tillbaka material om man tagit för mycket!
Lämpliga verktyg att förbereda sig med innan man börjar är:
- En bra täljkniv. (Hickory kan vara lite marigt att tälja i så man får försöka känna hela tiden vilket håll man ska tälja ifrån för att det inte ska lossa för stora flisor.)
- En rasp.
- Trälim (utomhus) att limma träkilen med.
- En liten slägga att slå fast skaftet och träkilen med.
- En såg.
- Sandpapper
- Kokt linolja till ytbehandlingen.
Här är några bilder på mitt senaste projekt. Det är en Gränsfors Liten Skogsyxa som jag modifierat och sen skaftat om med ett rakt snickaryxeskaft. Skaftet har jag bränt med en gasolbrännare och sen slipat och behandlat med kort linolja.
Att renovera yxor är riktigt roligt!